به گزارش می متالز، محمدحسین میرشفیع درباره پیشرفت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، اظهار داشت: این آزادراه با سرمایهگذاری ۷۰ درصدی قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا و ۳۰ درصدی دولت در حال ساخت است.
وی با اشاره به اینکه بازگشت سرمایه سرمایهگذار از محل اخذ عوارض آزادراهی است، افزود: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران یکی از حلقههای مفقوده کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب اطراف پایتخت است و مشکل ترافیک در حاشیه تهران را رفع میکند؛ پیشبینی شده است که همه بزرگراهها و آزادراههای برون شهری در منطقه و اطراف پایتخت، توسط این آزادراه اتصال یابد که همین امر موجب شده است، موقعیت این آزادراه، بسیار استراتژیک باشد.
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این آزادراه از برنامه زمانبندی اجرا جلوتر است، افزود: طول کل پروژه آزادراه ۱۵۸ کیلومتر که در چهار قطعه اجرا میشود.
وی توضیح داد: قطعه یک آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول ۴۴ کیلومتر از آبیک قزوین شروع میشود و تا آزادراه اشتهارد-ماهدشت ادامه دارد، همچنین قطعه دوم این آزادراه به طول ۳۴ کیلومتر در دو بخش الف و ب اجرا میشود و از آزادراه اشتهارد- ماهدشت شروع میشود و تا آزادراه تهران- ساوه ادامه دارد.
میرشفیع با اشاره به اینکه قطعه سوم از آزادراه تهران – ساوه تا آزادراه تهران- قم ۳۲ کیلومتر طول دارد، افزود: قطعه چهارم پروژه از آزادراه تهران- قم تا آزادراه حرم تا حرم است که تا چرمشهر ادامه دارد و طول مسیر ۳۸ کیلومتر است.
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: برنامهریزی کردهایم کنارگذر جنوبی تهران امسال به بهرهبرداری برسد.
آزادراه ۱۵۸ کیلومتری کنار گذر جنوبی تهران با سرمایهگذاری ۷۰ درصدی و پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در حال اجرا است.
وی همچنین درباره آزادراه اصفهان-شیراز بیان کرد: این آزادراه ۲۲۵ کیلومتری هم یکی از پروژههای فعال، بزرگ و سنگین آزادراهی کشور محسوب میشود.
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: این پروژه آزادراهی در هفت قطعه در دست اجرا است که اغلب قطعات در مراحل پایانی هستند.
میرشفیع با بیان اینکه با تکمیل این آزادراه مسیر ۱۵۰ کیلومتر نسبت به جاده موجود کوتاهتر میشود، گفت: در جاده فعلی مسیر اصفهان-شیراز که مدت زمان سیر آن بین ۵ تا ۶ ساعت است، به ۲۲۵ کیلومتر کاهش مییابد و این موجب کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی، کاهش سوانح رانندگی و کاهش آلودگیهای صوتی است.
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان کرد: تلاش میکنیم آزادراه اصفهان-شیراز تا پایان امسال به بهرهبرداری برسد.
آزادراه اصفهان - شیراز برای استانهای فارس، بوشهر، خوزستان، کرمان و هرمزگان مزیت دارد.
این پروژه آزادراهی با مشارکت دولت و وزارت دفاع (قرارگاه خاتم الاوصیاء) به عنوان سرمایهگذار با آورده مساوی در حال اجرا است.
بنابراین گزارش طبق اعلام مسئولان، در توافقی که بین معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و شرکت جهاد نصر فارس انجام شده است، مقرر شد قطعه هشتم آزادراه اصفهان-شیراز از شهرک گلستان در شیراز به بزرگراه حسینی الهاشمی و کمربندی غربی این شهر متصل شود، در واقع قطعه هشتم آزادراه بخشی از آزادراه در دست مطالعه شیراز – بوشهر نیز محسوب میشود که مطالعات اجرایی آن در حال انجام است.
این قطعه از آزادراه نیز همزمان و هماهنگ با بقیه قطعات آزادراه اصفهان-شیراز افتتاح خواهد شد.