تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۴۴۵۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
تابستان متفاوتی آغاز شده است؟

حرکت خلاف انتظار بازار فولاد

‌می‌متالز - هفته نخست تابستان ۱۴۰۳ در حالی برای بخش فولاد رقم خورد که قیمت انواع محصولات زنجیره فولاد تحت‌ تاثیر افزایش انتظارات تورمی در مسیر افزایشی قرار گرفت و این در حالی است که با آغاز خاموشی‏‏‌ها و تشدید قطعی برق در واحد‌های تولیدی و طبق روال سال‌های گذشته باید با توجه به کاهش میزان تولید و تقاضا، قیمت‌ها نیز در سراشیبی قرار می‏‏‌گرفتند. از این‌رو بخش فولاد تابستان را برخلاف سال‌های گذشته آغاز کرد.

به گزارش می‌متالز، بخش فولاد در هفته نخــست تیرماه برخلاف سال‌های گذشته ظاهر شد، به طوری که دو ماه تیر و مرداد هر سال زمان ناترازی انرژی و قطعی برق برای واحد‌های تولید و کارخانه‌های فولادی به حساب می‌آمد و میزان تولید محصولات فولادی به طور چشمگیری کاهشی می‌شد و در ادامه به علت کمبود مواد اولیه در بازار، میزان تقاضا نیز کاهشی می‌شد و از این‌رو از اواخر خردادماه قیمت محصولات فولادی، از حلقه ابتدایی گرفته تا محصول نهایی زنجیره فولاد، در شیب نزولی قرار می‌گرفت. این در حالی است که بخش فولاد در هفته ابتدایی تابستان ۱۴۰۳ وضعیت جدیدی را تجربه می‌کند و به‌رغم آغاز سهمیه بندی‌های برق و تشدید خاموشی‌ها و کاهش قابل‌توجه میزان تولید، به‌ویژه در حلقه میانی زنجیره فولاد، قیمت انواع محصولات ازجمله شمش و میلگرد با رشد همراه بوده است. نرخ ارز در بازار آزاد تحت‌تاثیر وضعیت سیاسی کشور و با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری به‌یکباره از کانال ۵۸‌هزار تومان به کانال ۶۱‌هزار تومان رسید و در این بین افزایش انتظارات تورمی تنها عامل تغییر در بازار فولاد به حساب می‌آید. به عبارت بهتر افزایش ۲‌هزار تومانی نرخ ارز در بازار آزاد موجب گران شدن قیمت محصولات فولادی و آهنی شده است و پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری با فروکش کردن تب و تاب فضای سیاسی کشور نرخ ارز در کانال نزولی قرار گیرد و زنجیره فولاد نیز با توجه به کمبود نقدینگی و مصرفی مجددا وارد فاز رکودی شود. با توجه به محدودیت تقاضا در بازار داخلی، فعالان این حوزه تقویت راه‌های صادراتی و تسهیل قوانین صادراتی را تنها راه نجات بخش فولاد می‌دانند که فعالان این صنعت امید دارند با انتخاب دولت بعدی مسیر فروش‌های بین‌المللی باز شده و این بخش از وضعیت رکود خارج شود.

تزریق امید برای بهبود بخش فولاد

در این بین، بانک‌ مرکزی با مصوبه جدید خود امید‌ها را به بازار برگرداند. طی این مصوبه برنامه تزریق ۱۹‌هزار همت پول به اقتصاد کشور در دستور کار قرار گرفته است که در صورت اجرای این مصوبه، شرایط ارائه تسهیلات و خدمات بانکی تسهیل می‌شود و واحد‌های صنعتی و کارخانه‌های تولیدی همچون بخش فولاد که با کمبود شدید نقدینگی مواجه هستند برای دریافت وام اقدام خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود که میزان وام‌های بانکی برای واحد‌های صنعتی به صورت قابل‌توجهی افزایش یابد و امید می‌رود با تزریق این میزان پول به اقتصاد، وضعیت واحد‌های صنعتی نیز رو به بهبود باشد. 

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌ کالای ایران در روز ۰۶ تیرماه نشان می‌دهد این بازار میزبان ۲۵۴‌ هزار و ۱۳۷ تن انواع میلگرد بود که با تقاضای ۵۳‌ هزار و ۱۸۷ تنی مواجه شد و در نهایت ۳۱‌ هزار و ۵۹۰ تن از این محصول با میانگین قیمت موزون ۲۵‌ هزار و ۴۱۸ تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر حدود ۱۲.۲‌درصد از میلگرد‌های عرضه‌شده در این بازار به فروش رسید. با این حال میانگین قیمت معاملات روز ۰۶ تیر نسبت به هفته پیش از آن حدود ۶‌هزار ریال افزایش را به ثبت رسانده است. این وضعیت برای شمش نیز رقم خورده بود، به طوری که ۱۵۵‌هزار و ۶۰۵تن انواع شمش در تالار فیزیکی عرضه شد که با ثبت تقاضای ۱.۵برابری نسبت به عرضه مواجه شد و در پایان با احتساب معاملات مچینگ ۱۳۲‌ هزار و ۷۶۰ تن از این میزان با میانگین قیمت موزون ۲۲‌ هزار و ۲۳۹ تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. بررسی معاملات هفته پایانی خردادماه با هفته ابتدایی تابستان نشان می‌دهد که میزان عرضه انواع شمش در تالار فیزیکی بورس‌کالا طی دو هفته متوالی حدود ۲.۳‌درصد کاهش داشته و همچنین میزان معاملات شمش در رینگ فیزیکی در دو دوره مورد بررسی با افت ۲.۸ درصدی همراه بوده است. این در حالی است که میانگین قیمت معاملات شمش تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز در بازار آزاد ۳‌ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده