تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۰۹
بازدید: ۴
کد خبر: ۳۴۴۵۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دلار در سقف ۵۱ روزه قرار گرفت

بازار ارز درگیر انتخابات

‌می‌متالز - در روز‌های اخیر اخبار مربوط به دو انتخابات ریاست‌جمهوری سبب افزایش هیجانات بازار ارز غیر رسمی شده است. همزمان شدن انتخابات ریاست‌جمهوری دولت چهاردهم و آغاز رقابت انتخاباتی نامزد‌های ریاست‌جمهوری آمریکا، انتظارات تورمی فعالان بازار را دستخوش تغییر قرار داده است. بر این اساس نرخ دلار آزاد در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته وارد کانال ۶۱ هزار تومانی شد.

به گزارش می‌متالز، بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز غیر‌رسمی تهران گویای آن است که جو سیاسی قابل توجهی در این بازار وجود دارد. عمده مکالمات فعالان ارزی و معامله‌گران حول محور مناظرات انتخاباتی ایران و آمریکا صورت می‌پذیرد. به‌نظر می‌رسد تنها عامل مهم نوسان‌دهنده به بازار در روز‌های اخیر همین تغییر و تحولات سیاسی است. معامله‌گران با بررسی سابقه نامزد‌های انتخابات دولت چهاردهم و تاثیرات احتمالی این افراد بر چشم‌انداز اقتصادی کشور سناریو‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. در مجموع بررسی‌های به‌عمل آمده از این گفتگو‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که اقبال دلار با نامزد‌هایی است که از تندروی در امور سیاسی فاصله داشته و رویکردی تعاملی داشته باشند.

اما در آن سوی مرز‌ها آغاز رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز عاملی است که به نوسانی شدن بازار ارز کشور دامن می‌زند. ایجاد تحریم‌های اقتصادی شدید، ایجاد مانع در مسیر فروش نفت و به‌صورت کلی رویکرد ضد ایرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، سبب شده احتمال پیروزی او در انتخابات پیش‌روی آمریکا، انتظارات تورمی فعالان بازار غیررسمی ارز را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. پیش‌تر نیز «دنیای اقتصاد» در گزارش‌های مختلف یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سیاسی برای بازار ارز تهران را انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی کرده بود.

دلار در سقف ۵۱ روزه

در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته فشار‌های انتخاباتی ذکر شده، نرخ دلار آزاد را نوسانی کرد. بر این اساس قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در بازار روز چهارشنبه هفته گذشته به نیمه نخست کانال ۶۰ هزار تومانی رسیده بود، در طول معاملات بازار روز پنج‌شنبه با رشدی حدودا ۹۵۰ تومانی یک کانال قیمتی عوض کرد و در رقم ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید. بررسی روند معاملات این ارز در سال جاری گویای آن است که هم اکنون نرخ ارز مذکور در سقف ۵۱ روزه خود قرار دارد چرا که آخرین حضور قیمت دلار در نیمه نخست کانال ۶۱ هزار تومانی روز ۲۰ اردیبهشت ماه بود و از تاریخ ذکر شده تا روز گذشته دلار زیر این رقم داد و ستد شده بود. یورو در این روز هزار تومان و پوند حدود ۹۰۰ تومان رشد را تجربه کردند. همزمان با رشد نرخ‌ها در بازار ارز، بازار سکه و طلا نیز به رشد قیمت چراغ سبز نشان داد. قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز پنج‌شنبه با یک میلیون و ۱۰ هزار تومان رشد نسبت به نرخ پیشین در رقم ۴۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به فروش رسید. نیم و ربع سکه نیز در این روز مشترکا ۳۵۰ هزار تومان رشد کرده و به ترتیب در ارقام ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شدند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده