تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۳۶
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۴۷۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چقدر ارز برای واردات پرداخت شد؟ +جزئیات

‌می‌متالز - از اول فروردین ماه تا ۹ تیرماه ۱۴۰۳، ۱۷ میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

به گزارش می‌متالز، تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، برای کالا‌های اساسی ۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری و بازرگانی مبلغ ۹ میلیارد و ۹۶۷ میلیون دلار و برای خدمات ۳۵۰ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۳ میلیارد ۲۸۵ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۳ میلیارد و ۲۵۹ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۷۲۱ میلیون دلار و در مجموع ۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالا‌های ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت شد.

این گزارش حاکی است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۶۶۱ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۸۱۱ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۴۴۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۷۵۵، ۱۵۵، ۶۱۶، ۶۳۰ و ۲۹ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۹ تیرماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، ۵ میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۹۸ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

در خاتمه این گزارش آمده است میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۱۱ تیر، ۳۹ هزار و ۴۳۱ تومان برای دلار، ۴۲ هزار و ۲۱۴ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۷۳۷ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۴۲۵ تومان برای یوآن، ۴۵۹ تومان برای روبل و ۱ هزار و ۱۹۵ تومان برای لیر محاسبه شده است.

گفتنی است، در روز ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۶ هزار و ۱۶۷ تومان، یورو با نرخ ۴۹ هزار و ۴۲۴ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۵۷۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۳ هزار و ۱۰۶ تومان، یورور با نرخ ۴۶ هزار و ۱۴۷ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۷۳۷ تومان بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده