تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۴۴۷۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نظرسنجی بلومبرگ نشان داد

سیگنال جدید برای کاهش نرخ بهره

‌می‌متالز - بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی بلومبرگ، نظرسنجی انجام شده توسط این آژانس خبری نشان می‌دهد که به احتمال زیاد بازار کار آمریکا در ژوئن با رشد ۱۹۰هزار نفری روبه‌رو باشد. علت این موضوع هم کاهش احتمالی نرخ رشد دستمزد‌ها خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، درحالی که پیش‌بینی می‌شود کارفرمایان آمریکایی احتمالا در ماه ژوئن میزان استخدام خود را کاهش داده باشند، رشد دستمزد‌ها نیز به نسبت ماه‌های گذشته تعدیل شده است. این موضوع چراغ مثبت دیگری برای جروم پاول و همکارانش در فدرال رزرو است که به دنبال مدارک مثبت بیشتری برای کاهش نرخ بهره در آمریکا هستند. بر اساس نظرسنجی انجام شده از اقتصاددانان ایالات‌متحده توسط بلومبرگ پیش از گزارش PCE روز جمعه، پیش‌بینی می‌شود که حقوق و دستمزد‌ها در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان حدودا ۱۹۰ هزار نفر افزایش داشته باشد. این درحالی است که این عدد برای ماه مه حدود ۲۷۲ هزار نفر بود و این کاهش نسبی در نرخ رشد می‌تواند سیگنال خوبی باشد. نرخ بیکاری هم احتمالا در سطح ۴ درصد باقی بماند.

همچنین در این نظرسنجی پیش‌بینی شده که میانگین درآمد ساعتی نسبت به ژوئن سال گذشته ۳.۹درصد افزایش یابد که کمترین رشد نقطه‌به‌نقطه سالانه آن در سه سال اخیر است. داده‌های اخیر از جمله کاهش ظرفیت جذب نیرو و افزایش بیکاری هفتگی، بر کاهش نرخ رشد بازار کار و در عین حال انعطاف‌پذیری بیشتر در دستمزد‌ها تاکید می‌کند. وجود کارگران در دسترس بیشتر برای انتخاب به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از افزایش شدید دستمزد‌ها که در چند سال گذشته منبع فشار‌های تورمی بوده است، جلوگیری کنند. جروم پاول روز سه‌شنبه در نشست بانک‌های مرکزی اروپا در پرتغال حضور خواهد داشت. سخنان آن برای بازارها بسیار اهمیت خواهد داشت، چرا که سرمایه‌گذاران با دقت سخنان او را زیرنظر خواهند گرفت. از صحبت‌های پاول در روز سه‌شنبه می‌توان پیش‌بینی خوبی از زمان احتمالی کاهش نرخ بهره داشت. کریستین لاگارد، همتای اروپایی پاول در ناحیه یورو هم در این نشست خواهد بود.

در حالی که بازار کار ایالات‌متحده در مسیر تعدیل است، همچنان در شرایط خوبی قرار داشته و به شاخص‌هایی نظیر هزینه‌های مصرف شخصی و رشد اقتصادی اجازه می‌دهد با وجود رشد هزینه‌های استقراض، همچنان به مسیر صعودی خود ادامه دهند. یکی دیگر از گزارش‌های کلیدی که منتشر خواهد شد، اطلاعات مربوط به موقعیت‌های باز شغلی در ایالات‌متحده است. به نظر می‌رسد که این شاخص نیز نزولی بوده که نشان از کاهش موقعیت‌های شغلی و در نتیجه به کاهش رشد نرخ اشتغال منجر شود. همه و همه این سیگنال‌ها نشان می‌دهد که به زودی اقتصاد آمریکا شاهد کاهش نرخ بهره خواهد بود، اما نکته اساسی اینجاست که آیا این کار به موقع انجام خواهد شد یا با تعلل در انجام آن، رکود به اقتصاد آمریکا وارد خواهد شد؟

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده