تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۴۴۷۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
بازار آهن و فولاد در انتظار دولت جدید در رکود به سر می‌برند

تحرک‏‏‏‌بخشی به بازار فولاد، نیازمند سیاست‌های جدید

‌می‌متالز - بازار فولاد از ابتدای سال تاکنون با رکود همراه بوده و فولادسازان را نیز با مازاد تولید همراه کرده، مازادی که راه به بازار‌های صادراتی نیز نبرده است. این بازار، این روز‌ها نیز در انتظار بر سر کار آمدن دولت جدید است تا شاید با روی کار آمدن دولت چهاردهم، شاهد گشایشی در حوزه ساخت‌وساز ایجاد شود که این عامل باعث تحرکی در این بازار شود. فعالان حوزه آهن و فولاد معتقدند که این بازار با سیاست‌هایی که دولت جدید در راستای ساخت‌وساز به‌کار می‌گیرد، می‌تواند از رکود کنونی خود خارج شود.

سیاست‌های عمرانی؛ عامل خروج از رکود بازار فولاد

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا رستگار؛ رئیس اتاق اصناف و رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران درباره وضعیت کنونی بازار فولاد عنوان کرد: بازار آهن و فولاد یکی از بازار‌های مهم در کشور به شمار می‌رود که می‌تواند سبب رونق در بازار‌های پایین دست خود و ایجاد اشتغال بالایی شود. رستگار در ادامه با اشاره به روند بازار از ابتدای سال‌جاری تاکنون خاطرنشان کرد: در ابتدای سال‌روند قیمتی تا حدی افزایش یافت، اما مدتی است که بازار در رکود فرو رفته‌است. هم‌اکنون نیز این بازار در انتظار سر کار آمدن دولت جدید در رکود خود باقی‌مانده‌است.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که بازار همچنان در انتظار آمدن دولت جدید به‌سر می‌برد، گفت: باید دید که دولت چهاردهم چه سیاست‌هایی را برای خروج بازار مسکن و ساخت‌وساز در پیش رو خواهد گرفت. از سوی دیگر، در قبال صادرات چه سیاست‌هایی را اتخاذ خواهد کرد، چراکه یکی از مسائل بازار فولاد آن است که بخش قابل‌توجهی از تولیدات فولاد مازاد است و حتما باید آن را صادر کرد؛ در این راستا نیز به رایزن‌های ماهر و کارشناس نیاز داریم، افراد توانمندی که زمینه صادرات بیشتری را فراهم کنند. رئیس اتاق اصناف تهران در ادامه با تاکید بر این موضوع که در زنجیره تولید فولاد ناهماهنگی‌هایی وجود دارد، ادامه‌داد: باید برای عدم‌هماهنگی در زنجیره فولاد برنامه ریزی دقیق انجام داد تا مازاد تولید را بتوان صادر کرد. هم‌اکنون صادرکنندگان چشم انداز خوبی را برای خود نمی‌ببینند و در این زمینه با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند.

رستگار همچنین با تاکید بر این موضوع که باید اهمیت بازار آهن و فولاد را در کشور دریافت، عنوان کرد: بازار آهن و فولاد در کشور جایگاه بسیار عالی دارد، اما باید به فکر مازاد تولید آن بود و با توجه به کیفیت بالای تولیدات آن، هرچه بیشتر به سمت صادرات پیش رفت. وی در پاسخ به این پرسش که در ابتدای امسال میزان صادرات فولادسازان با افت بسیاری مواجه شده‌است، مهم‌ترین دلایل این افت به چه عواملی برمی‌گردد، گفت: بدون‌شک برای صادرات بیشتر باید برنامه ریزی دقیقی انجام داد. از سوی دیگر، موضوع بازگشت ارز فولادسازان است که در این زمینه باید زمینه‌های تهاتر را برای شرکت‌های فولادسازی مهیا کرد، یا به‌دنبال روش‌های جایگزین بود. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران همچنین در پاسخ به این پرسش که انتظار شما از دولت چهاردهم در زمینه فولاد چیست، گفت: دولت چهادهم باید در تحقق شعار سال‌که به مشارکت مردم در اقتصاد تاکید دارد، عمل کند و اجازه دهد که بخش‌خصوصی وارد عرضه شود و فضا را برای آنها مهیا کند. ما نیز به‌عنوان بخش‌خصوصی آمادگی داریم که با تمام توان خویش در این مسیر گام برداریم.

سه مشکل بازار فولاد

همچنین حبیب الله بشارتی، رئیس اتحادیه آهن‌سازان تهران درباره مشکلات بازار آهن و فولاد عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار آهن و فولاد، بحث رکود در زمینه ساخت‌وساز است که سبب‌شده این بازار نیز مبتلا به رکود شود. بشارتی در ادامه با اشاره به دومین مشکل بازار فولاد خاطرنشان کرد: مشکل دوم بازار و تولیدکنندگان، موضوع تورم است. تورم سبب نابسامانی‌های بسیاری در بازار شده‌است، به‌ویژه در زمینه تولید که آنها را سردرگم کرده‌است، به گونه‌ای که تکلیف خود را نمی‌دانند. البته بازار دچار نوعی رکود تورمی است که کار‌کردن را بسیار مشکل کرده‌است.

وی در ادامه به موضوع صادرات نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به این موضوع که بازار فولاد با مازاد روبه‌رو شده‌است، صادرات باید در اولویت قرار بگیرد، این درحالی است که صادرات ما اصلا قابل‌مقایسه با برخی کشور‌های همسایه (مانند کشور ترکیه) نیست و در این زمینه دچار ضعف‌های بسیاری هستیم. باید برای صادرات بیشتر فولاد برنامه ریزی دقیق انجام داد و با شعار‌دادن کار‌ها درست نمی‌شود. باید واقعیت‌ها را مدنظر قرار داد و برنامه ریزی بلندمدت انجام داد، نه اینکه تنها به فکر گذراندن همین امروز بود. بدون برنامه ریزی بلندمدت هیچ کشوری موفق نخواهد بود.

دولت با برنامه دقیق بیاید

رئیس اتحادیه آهن‌سازان تهران در پاسخ به این پرسش که انتظار شما از دولت چهاردهم چیست، گفت: دولت جدید باید برنامه ریزی بلندمدتی داشته‌باشد و اولویت‌های خود را مشخص کند. در قوانینی که موانعی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند، بازبینی درستی داشته‌باشد. بشارتی در ادامه یادآور شد: یکی از اقداماتی که با تغییر دولت‌ها رخ می‌دهد، آن است که وزیران و سلسله مراتبی مدیران آنها تا رده‌های پایین‌تر همگی تغییر می‌کنند و از سویی استانداران و فرمانداران هم تغییر می‌کنند و این حجم از تغییرات کار‌ها را به تعویق می‌اندازد؛ مشکل آن است که تا وزیر و مدیران جدید جا بیفتند، کلی زمان می‌برد و پس از آن نیز همه امور و قوانین تغییر می‌کند و حتی با این مساله روبه‌رو هستیم که برخی مدیران به حوزه خود آشنایی ندارند.

وی در ادامه یادآور شد: ما بخش‌خصوصی هستیم که سال‌های سال‌است در هر شرایطی پای کار مانده ایم و وطن دوست هستیم. از دولت انتظار داریم که دولت نیز هوای بخش‌خصوصی را داشته‌باشد. رئیس اتحادیه آهن‌سازان تهران در ادامه با اشاره به این موضوع که هم‌اکنون بازار آهن و فولاد در رکود قرار دارد، بیان کرد: برای مازاد فولاد در بازار باید به‌دنبال صادرات بود. هرچند که صادرات نیز با مشکلاتی روبه‌رو است و باید گشایش صادرات از سد تحریم‌ها گذشت. باید دید باز و جهان شمولی داشت تا بتوان به بازار‌های جهانی راه یافت. البته در زمینه صادرات بازگشت ارز به سامانه‌های دولتی تاثیرگذار بوده و سبب افت صادرات شده‌است. بشارتی در پاسخ به این پرسش که به‌صورت مشخص انتظار شما از دولت چهاردهم چیست، گفت: در وهله نخست، انتظار داریم که افراد کارشناس و زبده را به‌کار بگمارند. همچنین برنامه ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته‌باشند. برنامه‌های دولت باید قابلیت اجرا یی داشته باشد. علاوه‌بر این باید بتوانند مشکلات کنونی را برطرف کنند و راه حل‌هایی برای مشکل تحریم‌ها بیابند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده