تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۴۹۸۴
سرویس خبر : انرژی

کاهش صادرات نفت آمریکا به اروپا

‌می‌متالز - متوسط صادرات روزانه آمریکا به اروپا در ماه گذشته میلادی برابر با ۱.۴۵ میلیون بشکه بوده است، یعنی ۱۴ درصد پایین‌تر از متوسط صادرات روزانه در ماه مه و ۲۷ درصد کمتر از ژوئن ۲۰۲۳.

به گزارش می‌متالز، صادرات نفت خام آمریکا به اروپا در ماه ژوئن کاهش یافته و به پایین‌ترین رقم طی دو سال گذشته رسیده است.

اطلاعات شرکت کپلر نشان می‌دهد متوسط صادرات روزانه آمریکا به اروپا در ماه گذشته میلادی برابر با ۱.۴۵ میلیون بشکه بوده است، یعنی ۱۴ درصد پایین‌تر از متوسط صادرات روزانه در ماه مه و ۲۷ درصد کمتر از ژوئن ۲۰۲۳.

این گزارش به کاهش فاصله بین قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اشاره می‌کند. نفت خام آمریکا در حال حاضر حدود ۸۳ دلار و نفت برنت ۸۷ دلار در هر بشکه معامله می‌شوند. به نظر می‌رسد نفت آمریکا نسبت به گذشته گرانتر شده است.

کل صادرات نفت خام آمریکا در ماه گذشته میلادی کاهش یافته و از ۴.۲۱ میلیون بشکه در روز در ماه مه به ۳.۹۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

در این بین، شاخص نفت آمریکا به خاطر افزایش صادرات نفت شیل این کشور تبدیل به یکی از مؤلفه‌های اصلی ترکیب نفت خام برنت شده است. اطلاعات اس‌پی گلوبال پلتس نشان می‌دهد نفت میدلند آمریکا تعیین‌کننده قیمت نفت خام برنت در بیش از ۵۰ درصد از موارد بوده است.

تغییر در نحوه قیمت‌گذاری شاخص جهانی نفت به دنبال افزایش قابل توجه صادرات نفت خام آمریکا در پایان ۲۰۲۳ صورت گرفت، یعنی زمانی که متوسط صادرات این کشور به ۲.۹۴ میلیون بشکه در روز می‌رسید. نیمی از این مقدار یعنی ۱.۷۱ میلیون بشکه در روز به اروپا صادر می‌شد.

کاهش فعلی صادرات به اروپا بیشتر به خاطر افزایش هزینه حمل‌ونقل بوده است. با توجه به اختلاف کم قیمت نفت برنت و نفت آمریکا، خریداران تلاش می‌کنند به طریقی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند و صرفه‌جویی در هزینه حمل‌و‌نقل بهترین شیوه است. یعنی نفت را از مکان نزدیک‌تری نسبت به آمریکا خریداری می‌کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده