تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۵۰۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دو ماده معدنی جدید در چین کشف شدند

‌می‌متالز - زمین شناسان چینی، مواد معدنی جدیدی را در بزرگ‌ترین معدن خاکی کمیاب جهان یافته‌اند.

به گزارش می‌متالز، «آکادمی علوم چین» (CAS) از کشف دو ماده معدنی جدید در بزرگ‌ترین معدن خاکی کمیاب جهان واقع در شمال چین خبر داد.

به نقل از تکنولوژی نیوز چاینا، دو کانی جدید نیوبیم-اسکاندیم به نام‌های «آبونیوبیت» (Oboniobite) و «اسکاندیو فلوئورو اکرمانیت» (Scandio-fluoro-eckermannite) در معدن «بایان اوبو» (Bayan Obo) واقع در منطقه خودمختار مغولستان داخلی کشف شدند.

این کشف طی یک همکاری بین «مؤسسه زمین‌شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین» (IGGCAS)، شرکت فولاد «بائوتو استیل» (Baotou Steel)، «مؤسسه پژوهشی زمین‌های کمیاب بائوتو» و «دانشگاه مرکزی جنوب» (CSU) به دست آمد.

«لی شیانهوا» (Li Xianhua) پژوهشگر مؤسسه زمین‌شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین، پس از اعلام این یافته‌ها خاطرنشان کرد که «انجمن بین‌المللی کانی‌شناسی» (IMA) مواد کشف شده را به عنوان کانی‌های جدید پذیرفته و نام آنها را تایید کرده است.

نیوبیم و اسکاندیم هر دو از فلزات بسیار نادر و کارآمد هستند. نیوبیوم عمدتا در ساخت فولاد‌های ویژه، مواد ابررسانا و صنایع هوافضا استفاده می‌شود. این در حالی است که اسکاندیم به طور گسترده در ساخت آلیاژ‌های آلومینیوم-اسکاندیم و سلول‌های سوختی اکسید جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیانهوا گفت: مواد معدنی جدید حاوی عناصر ارزشمندی هستند که در زمینه‌هایی مانند مواد و انرژی، فناوری اطلاعات، هوافضا، دفاع ملی و صنایع نظامی کاربرد قابل توجهی دارند و برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور پراهمیت به شمار می‌روند.

«لی شیائو» (Li Xiao) مدیرکل شرکت فولاد بائوتو استیل گفت: معدن بایان اوبو دارای منابع معدنی فراوانی مانند آهن، نیوبیم، اسکاندیم، توریم و فلوریت است. از سال ۱۹۵۹ تاکنون ۱۸ ماده معدنی جدید در این معدن کشف شده‌اند و آبونیوبیت و اسکاندیو فلوئورو اکرمانیت نوزدهمین و بیستمین مواد کشف شده در آن هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده