تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۴۵۱۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد؛

۵ مؤلفه برای تحقق رشد ۱۳ درصدی بخش معدن

۵ مؤلفه برای تحقق رشد ۱۳ درصدی بخش معدن
‌می‌متالز - رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اعلام کرد که برای رسیدن به رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن در کنار فعالیت جهادی باید به ۵ مولفه از جمله بهره‌وری نیروی انسانی توجه شود.

به گزارش می‌متالز، «محمدرضا موثقی‌نیا» رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) امروز در دهمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران، گفت: ما در شیوه زندگی نیاکانمان آثار بهره‌وری را می‌بینیم و لذا این موضوع برای ما سابقه دیرینه دارد.

وی با بیان اینکه بهره‌وری یک موضوع مصنوعی نیست که جدا از زندگی و کار سازمانی ما باشد، افزود: ما در صنعت به شدت شعار بهره‌وری می‌دهیم و همه ارکان را می‌چینیم برای اینکه بهره‌وری بالا رود، اما حتی اگر در یک ایامی یکی از داده‌ها مثل برق و گاز با مشکل مواجه شود، بر بهره‌وری اثر منفی دارد.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) اضافه کرد: ما باید بهره‌وری جامع را در کشور هدف قرار دهیم بدین معنا که همه دستگاه‌های اجتماعی، اقتصادی بهره‌ور کار کنند.

وی در ادامه یادآور شد: امروز در کشور در زمینه ذخایر مس رتبه پنجم جهان و در زمینه ذخایر روی رتبه ششم جهان را داریم و سال گذشته ۱۱۰ میلیون تن سنگ آهن استخراج و ۳۲ میلیون تن فولاد تولید شد، اما همه اینها کار‌های انجام شده در بخش معدن است، اما در بخش معدن کار‌های انجام نشده سهم قابل توجهی وجود دارد که هنوز نتوانسته ایم به آن برسیم.

موثقی‌نیا با اشاره به رشد ۱۳ درصدی در نظر گرفته شده برای بخش معدن در برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه رشد در نظر گرفته شده برای بخش صنعت در سال ۸ درصد است.

وی افزود: این در حالی است که بررسی و تحلیل نشان می‌دهد که با بالاترین سرمایه گذاری در بخش معدن و با بهره گیری از تمام مولفه‌های رشد در بخش معدن نهایتا سالانه در بخش معدن می‌توانیم به رشد ۷.۵ درصدی دست یابیم، لذا برای رسیدن به رشد بیش از ۷.۵ درصد و رسیدن به رشد سالیانه ۱۳ درصد حتما باید بهره‌وری را ارتقا دهیم که این موضوع دور از دسترس نیست، اما تلاش جهادی می‌طلبد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: بنابراین در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای دستیابی به رشد در بخش معدن روی ۵ مولفه تمرکز می‌کنیم تا بتوانیم با کمک بخش خصوصی و دولتی به رشد ۱۳ درصدی سالانه در بخش معدن برسیم. 

وی ادامه داد: اولین محور از این محور‌های پنج گانه استفاده از فناوری‌های جدید است و محور دوم مورد توجه، استحصال باطله‌ها و کاهش ضایعات و همچنین استفاده از منابع غنی معدنی که در باطله‌ها وجود دارد.

موثقی‌نیا با بیان اینکه موضوع سوم بهینه‌سازی مصرف خصوصا در بخش انرژی آب، برق و گاز است، افزود: سال ۱۴۰۲ نزدیک ۵۰ همت عدم‌النفع از قطعی آب و برق و و سال ۱۴۰۱ نیز اینطور بود و اگر قطعی انرژی ادامه یابد، در سال‌جاری نیز حتما این اعداد تکرار می‌شود لذا برای اینکه به این مشکل قائل شویم باید مصرف انرژی را با استفاده از فناور‌های جدید مدیریت و بهره‌ور کنیم و در این خصوص با یک برنامه پنج ساله به هدف برسیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع چهارم بحث افزایش تولید به ظرفیت اسمی لذا باید ظرفیت موجود در صنایع را به حداکثر بهره‌برداری برسانیم و این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

رئیس هیات عامل ایدرو، به محور پنجم مور تاکید در افزایش بهره‌وری اشاره کرد و گفت: این محور افزایش بهره‌وری نیروی انسانی است که اگر در این بخش بهره‌وری نداشته باشیم، چهار محور دیگر خدشه پذیر می‌شود؛ لذا برای دستیابی به رشد بخش معدن باید به این ۵ محور و مولفه توجه داشت و دولت‌ها به آن توجه داشته باشند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده