تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۸
کد خبر: ۳۴۵۱۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد صادرات و کاهش واردات فولاد ترکیه/​ ترک‌ها چه میزان از ظرفیت را تولید می‌کنند؟

‌می‌متالز - انجمن فولاد ترکیه آمار تولید، مصرف و تجارت فولاد این کشور را در پنج ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی منتشر کرده و تفاوت آن را با مدت مشابه سال گذشته تشریح کرده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از جی‌ام‌کی سنتر، داده‌های انجمن فولاد ترکیه نشان می‌دهد که صادرات فولاد ترکیه در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۴ (ماه‌های ژانویه تا می) ۴۸.۶درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رشد داشته و به ۵ میلیون و ۴۰۰هزار تن رسیده است. صادرات فولاد این کشور به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز در ماه‌های ژانویه تا می ۲۰۲۴، ۱۱۳درصد رشد سالانه داشت و برابر با یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن شد.

صادرات فولاد ترکیه در ماه می ۲۰۲۴ با رشد ۴۵.۹درصدی نسبت به ماه می‌سال ۲۰۲۳ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید.

در پنج ماهه سال ۲۰۲۴ واردات فولاد به ترکیه نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، ۱۲.۱ درصد کاهش داشت و ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود. واردات ترکیه در ماه می‌سال ۲۰۲۴ نسبت به ماه می‌سال ۲۰۲۳، ۲۹.۱درصد کاهش سالانه داشت و به ۱.۵میلیون تن رسید.

در ماه‌های ژانویه تا می‌سال ۲۰۲۴، مصرف فولاد در این کشور ۲.۱درصد کاهش سالانه داشت و به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید. مصرف فولاد ترکیه در ماه می‌با کاهش سالانه ۱۶.۲درصدی ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود.

تولید فولاد ترکیه نیز در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۴ با ۱۹.۸درصد رشد سالانه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود و در ماه می‌با رشد سالانه ۱۱.۶درصدی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برآورد شد.

گفتنی است تولید فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، چهار درصد کاهش داشت و این کشور در سال ۲۰۲۳، ۳۳ میلیون و ۷۱۴ هزار تن فولاد تولید کرد.

بنا بر داده‌های انجمن فولاد ترکیه شمار فولادسازان این کشور به ۳۰ شرکت می‌رسد، در میان آنها چهار شرکت در کارخانه‌های ذوب آهن و ۲۶ شرکت به روش کوره قوس الکتریکی فولاد تولید می‌کنند. ظرفیت تولید این ۳۰ واحد در سال حدود ۶۰ میلیون تن است بنابراین این کشور در سال ۲۰۲۳ از ۵۸.۵درصد کل ظرفیت تولید خود بهره برده است.

منبع: چیلان

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین