تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۵۲۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

تصمیمات خلق‌الساعه، مهم‌ترین مانع رشد بازار سهام/ بهره‌گیری از نظر متخصصان برای بازگشت رونق به بورس/ بازار سرمایه نیازمند اصلاح ساختاری است

تصمیمات خلق‌الساعه، مهم‌ترین مانع رشد بازار سهام/ بهره‌گیری از نظر متخصصان برای بازگشت رونق به بورس/ بازار سرمایه نیازمند اصلاح ساختاری است
‌می‌متالز - روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: تصویب قوانین و تصمیمات خلق‌الساعه از مهم‌ترین موانع رونق معاملات در بازار سرمایه است و امکان پیش‌بینی‌پذیری روند‌های بازار را غیرممکن می‌کند.

به گزارش می‌متالز، «روح‌الله ایزدخواه» با بیان اینکه بازار سرمایه نیازمند اصلاح ساختاری است، گفت: قبل از اصلاح مسائل روبنایی باید اصلاح ساختاری به نفع مردم در بازار سرمایه انجام شود به این معنا که ذی‌نفعان واقعی بازار سرمایه با تصمیمات ناگهانی احساس خُسران نکرده و اعتمادشان روز به روز نسبت به بازار بیشتر شود.

امکان پیش‌بینی‌پذیری روند‌های بازار

وی افزود: ترس سرمایه‌گذاران از تصویب قوانین و تصمیمات یک شبه و خلق‌الساعه یکی از مهم‌ترین موانع رونق معاملات در بازار سرمایه است به طوری که امکان پیش‌بینی‌پذیری روند‌های بازار را غیرممکن و صاحب سرمایه را برای حضور در بازار سرمایه سرخورده می‌کند.

ایزدخواه اضافه کرد: ورود بدون پشتوانه علمی و آگاهی مردم در سال ۹۹ به بازار سرمایه باعث شد شاخص کل بورس به شکل غیرمنطقی و بدون پشتوانه، جهش چندبرابری داشته باشد و به دنبال آن سرمایه مردم از بین برود که این امر ریشه بی‌اعتمادی را نسبت به بازار سرمایه گسترش داد.

اصلاح ساختاری بازار سرمایه

وی اظهار داشت: کشوری که همچنان گرفتار خام‌فروشی و اقتصاد سوداگری است، تولید در آن قوام لازم را ندارد؛ لذا با توجه به مشکلات موجود نخست باید اصلاح ساختاری در کشور به خصوص بازار سرمایه به صورت جدی دنبال و در راستای مردمی‌سازی اقتصاد حرکت کرد.

ایزدخواه با تاکید بر این که اکثر نوسانات در بازار سرمایه لزوما ریشه اقتصادی ندارد، گفت: راه حل‌های مربوط به کاهش نوسانات مشخص است، اما باید عزم جدی برای حل آنها در دولت وجود داشته باشد.

اولویت‌های دولت چهاردهم

وی در پایان با بیان این که کاهش نوسانات در بازار سرمایه نیازمند اصلاح اساسی است، گفت: دولت چهاردهم برای رفع چالش‌های موجود در این بازار می‌بایست با مشارکت متخصصان و عوامل بازار سرمایه و متولیان بورسی و اقتصادی اقدام به برنامه‌ریزی اصولی برای اصلاح رویه‌ها کند تا رونق به بورس بازگردد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین