تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۸
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۴۵۵۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با حمایت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک؛

نخستین دوره آموزش تخصصی «تامین مالی از طریق فکتورینگ مطالبات قراردادی» برگزار می‌شود

نخستین دوره آموزش تخصصی «تامین مالی از طریق فکتورینگ مطالبات قراردادی» برگزار می‌شود
‌می‌متالز - نخستین دوره آموزش تخصصی «تامین مالی از طریق فکتورینگ مطالبات قراردادی» به‌صورت مشترک با حمایت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و در قالب تفاهمنامه همکاری، از سوی سککوک در روز دوشنبه اول مرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

به گزارش می‌متالز، دوره آموزشی تخصصی تامین مالی از طریق فکتورینگ به منظور آشنایی بیشتر با مفهوم فکتورینگ و توسعه استفاده از این ابزار و همچنین ضمانت‌نامه فکتورینگ، برگزار خواهد شد.

این دوره برای مدیران عامل، معاونان اعتباری نهاد‌های تامین مالی کشور (به ویژه بانک‌ها، بیمه‌ها، صندوق‌های ضمانت، شرکت‌های مشاور تامین مالی و سرمایه‌گذاری) و همچنین مدیران ارشد کسب و کار‌های تولیدی و خدماتی کشور کاربردی و مناسب است.

گفتنی است، تضمین دریافت مطالبات در سررسید در قالب ضمانت‌نامه اعتباری یکی از خدماتی است که برخی صندوق‌های تضمین در جهان به منظور کمک به تامین مالی مشتریان خود، ارائه می‌دهند. در ایران نیز صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در نظر دارد صدور «ضمانت‌نامه فکتورینگ» را برای صنایع کوچک به عنوان یک خدمت جدید به خدمات دیگر اضافه کند.

فکتورینگ (Factoring) یکی از مهمترین ابزار‌های تامین مالی معاملات حساب باز (فروش اعتباری بنگاه به بنگاه) در جهان است. با کمک این ابزار اشخاص حقیقی یا حقوقی که به صورت اعتباری اقدام به فروش مدت‌دار کرده‌اند، مطالبات خود را از خریدار در چارچوب قرارداد به یک نهاد مالی به نام «عامل» (فاکتور) واگذار می‌کنند، در مقابل آن نهاد، با کسر مبلغی (۲۰ یا ۳۰ درصد)، مابقی مطالبات را به فروشنده پرداخت می‌کند. به این ترتیب فروشنده نیازی ندارد که برای دریافت مطالبات خود تا سررسید، منتظر باقی بماند. در سررسید «عامل» یا همان بنگاهی که خرید دین کرده است، از خریدار مطالبات را دریافت می‌کند.

در دوره آموزشی تخصصی تامین مالی از طریق فکتورینگ؛ به مفاهیمی همچون فکتورینگ معکوس (Reverse Factoring) نیز پرداخته می‌شود این مفهوم به معنای این است که ساختاری که تعریف شد برای وجوهی که خریدار باید در سررسید پرداخت کند، یعنی فکتورینگ پرداختنی‌ها، نیز انجام می‌شود.

در ایران نیز در سال‌های اخیر با بسترسازی قانونی این موضوع از سوی مجلس شورای اسلامی، به ویژه قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها، تصویب شده در اوایل سال جاری و نیز قوانین پایه‌ای در قالب قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخلی و آئین‌نامه ماده ۸ این قانون، این امکان فراهم شده تا نهاد‌های مالی بتوانند به صورت قانونی و نظام‌مند در این زمینه اقدام به تامین مالی کنند و بنگاه‌های اقتصادی نیز از این اتفاق منتفع شوند. علاوه بر آن سامانه فکتورینگ در وزارت اقتصاد و به همت شرکت سککوک طراحی و آماده بهره‌برداری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://blog.sakkook.ir مراجعه کرده و یا با شماره‌های ۸۷۶۳۱۶۰۵- ۸۷۶۳۴۳۵۰- ۰۹۱۲۹۷۴۸۳۳۰ تماس حاصل فرمایید.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده