تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۰۴
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۵۵۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بهره‌گیری از مزیت معادن بزرگ‌ترین مولد ثروت

بهره‌گیری از مزیت معادن بزرگ‌ترین مولد ثروت
‌می‌متالز - موثقی‌نیا گفت: باید بزرگ‌ترین و بهترین راه حل مشکلات و مولد ثروت را بهره‌گیری از مزیت ارزشمند معادن منطقه دانست، گرچه به معادن زغال سنگ در بین دیگر معادن کمتر توجه شده است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا موثقی‌نیا رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با حضور در مجتمع معادن طبس با مدیران مجموعه و مسوولین این شهرستان دیدار کرد. وی در این دیدار پس از استماع سخنان مسوولین شهرستان طبس ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله یاد شهدای خدمت را گرامی داشت و با سپاس از همراهی مسوولین شهرستان افزود: آنچه در صحبت‌های مدیران مشهود بود اتفاق نظر و همگرایی در جهت رشد شهرستان و رفع مشکلات است که از این بابت بسیار سپاسگزارم.

وی با بیان مشکلاتی در خصوص معادن افزود: متاسفانه در کل کشور با وجود منابع عظیم معدنی، پرداختن به معدن مغفول مانده و مردم ما با داشتن چنین نعمت عظیم الهی دارای مشکلات مالی بسیاری هستند.

موثقی‌نیا تاکید کرد: عزم جناب آقای دکتر علی‌آبادی به عنوان وزیر صمت و مجموعه ایمیدرو کم کردن هرچه بیشتر این فاصله و رسیدن این منافع به مردم در همه جای کشور است.

معاون وزیر صمت در ادامه به عقب بودن حوزه اکتشاف در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان حفاری و اکتشاف در کشور ۸۰۰ هزار متر بوده است که در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون متر رسید و در برنامه ۵ ساله باید به دو و نیم میلیون متر برسد این در حالی است که هم اکنون در کانادا سالانه ۱۲ میلیون متر حفاری و اکتشاف انجام می‌شود و این مستلزم دقت همه مسوولین و حضور بخش خصوصی است.

وی در ادامه افزود: باید بزرگ‌ترین و بهترین راه حل مشکلات و مولد ثروت را بهره‌گیری از مزیت ارزشمند معادن منطقه دانست، گرچه به معادن زغال‌ سنگ در بین دیگر معادن کمتر توجه شده است و ضریب مغفولیت بیشتری دارد، اما با یک تصمیم ملی معدنی می‌توان با اصلاح قیمت مسئله را حل نمود و حاشیه سود بالاتری برای آن ایجاد کرد تا با جذب مشارکت‌های خصوصی بسیاری از مشکلات را حل کرد.

معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بررسی مشکلات مختلف حوزه معدن را وظیفه ایمیدرو دانست و گفت: با تمام وجود سعی در برطرف کردن این مشکلات خواهیم کرد.

موثقی‌نیا در پایان ضمن ابراز امیدواری برای بالارفتن راندمان دراین فعالیت سخت از همکاران مجموعه طبس تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است، در این جلسه جوادیان مدیر مجتمع معادن طبس نیز ضمن خیر مقدم گزارشی از این مجموعه به عنوان بزرگ‌ترین منبع زغال‌ سنگ ایران ارائه کرد و گفت: معادن طبس به عنوان تنها معدن مکانیزه ایران با بیش از ۱۹۵۵ نفر نیروی مشغول به کار در چشم انداز خود برای رسیدن به حداکثر تولید مورد نیاز طرح جامع زغال سنگ کشور زمینه اشتغال بیش از ۱۲ هزار نفر دیگر را در منطقه با حمایت و ایجاد زیرساخت‌های ایمیدرو آماده می‌کند.

وی یکی از کار‌های متفاوت و منحصر به فرد در کشور را ایجاد اولین و تنها پایگاه امداد و نجات معدنی در کشور به وسعت ۱۵ هزار هکتار در این مجموعه دانست که به صورت یک مجتمع بزرگ با همه امکانات مورد نیاز و تجهیزات لازم می‌تواند به عنوان یک پست امدادی ارزشمند شرق کشور تبدیل شود.

جوادیان از ویژگی‌های این مجتمع را طراحی و جانمایی پد هلیکوپتر برای مواقع خاص خواند و گفت: این مجتمع در کنار همه امکانات درمانی و عملیاتی دارای بخش آموزش نیز خواهد بود تا همه پرسنل ضمن گذراندن دوره‌های احتیاطی بتوانند ضمن پیشگیری از حوادث در صورت بروز حادثه نیز آسیب‌ها را به حداقل برسانند.

در این جلسه حجت‌الاسلام محمدی امام جمعه طبس نیز ضمن خیرمقدم به معاون وزیر صمت و هیات همراه به پایتخت زغا‌ل‌ سنگ ایران گفت: من به نوبه خود ممنونم که در این شهر و این منطقه معدن اشتغال پایدار ایجاد نموده‌اند و در طبس نه تنها بیکار نداریم و درصد بیکاری منفی است، حتی به دنبال کارگر و نیروی کار می‌گردیم و از دیگر مناطق هم برای کار به طبس مراجعه می‌کنند و مردم طبس از این بابت خوشحال و سپاسگزارند.

وی ابراز امیدواری کرد به واسطه معادن نیاز‌های مردم طبس مرتفع گردد و منافع بیشتری از معادن به طبس برسد. 

حجت‌الاسلام محمدی گفت: طبس جای رشد بسیار بالایی دارد و اگر همه معادن مسوولیت اجتماعی خود را درست انجام دهند انشالله شاهد این رشد خواهیم بود.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین