تاریخ: ۲۳ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۴۱
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۴۵۷۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فعالان بورس چهار انتظار در بدو آغاز بکار دولت چهاردهم دارند

فعالان بورس چهار انتظار در بدو آغاز بکار دولت چهاردهم دارند
می متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر رفتار سیاست گذاران بر سرنوشت بورس، چهار انتظار سهامداران از دولت جدید را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، جواد فلاحیان با اشاره به پس از برگزاری دوره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان، بازار سرمایه سراسر سبزپوش شد و واکنش هیجانی در روز‌های ابتدای هفته گذشته شکل گرفت به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: با این وجود با نزدیک شدن به اواخر هفته از شدت هیجان و رونق کاسته شد و بازار به مدار تعادلی بازگشت.

با وجود اینکه برنامه‌ها و سیاست‌های رئیس‌جمهور جدید نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی امیدوارکننده ارزیابی می‌شود، اما هفته گذشته تغییر ملموسی در شرایط اقتصادی و بنیادی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد نشد که سبزپوشی شاخص برای روز‌های بیشتری تداوم پیدا کند. با فروکش کردن اخبار انتخاباتی شیب افزایش تقاضا کاهش پیدا کرد و ارزش معاملات در روز‌های پایانی هفته افت محسوسی داشت و به روال هفته‌های قبل بازگشت.

انتخاب رئیس‌جمهور جدید تنها امیدی را در دل بازار کاشته و نمی‌توان در کوتاه‌مدت تا زمان چینش کابینه اقتصادی دولت انتظار رشد پرقدرت شاخص را داشت. چرا که اثر برنامه‌ها و سیاست‌های دولت زمان‌بر خواهد بود. طبق اظهارات علی طیب‌نیا مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت تک‌نرخی کردن ارز است.

این سیاست با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد به همراه افزایش نرخ دلار نیمایی صورت می‌پذیرد. بازار سال‌های گذشته به اندازه‌ای تحت‌تاثیر ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک قرار داشته که افزایش‌های محدود دلار نیما در روز‌های اخیر نمی‌تواند اثری در روند بازار ایجاد کند.

در شرایط فعلی افزایش ورود نقدینگی و بهبود اعتماد سرمایه‌گذاران می‌تواند عطر و بوی صعود را در دل بازار ایجاد کند. با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه خصولتی هستند و سیاست گذاری‌های دولتی نقش مستقیم و غیرمستقیمی بر وضعیت آنها دارد، رفتار سیاست گذاران و دولت جدید سرنوشت بورس را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

انتظار می‌رود دولت جدید نسبت به قیمت‌گذاری‌های دستوری و تک‌نرخی شدن ارز، بهبود روابط بین‌المللی به منظور بهبود وضعیت صادرات و متناسب‌سازی نرخ بهره اقدامات لازم را در بدو آغاز کار انجام دهد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود تا پیش از استقرار دولت جدید و معرفی کابینه اقتصادی، بازار روند تعادلی کج‌دار و مریز را ادامه دهد.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران