تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۳۴۵۸۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

"تجلی" چشم‌انداز آینده روشن سهامداران/ خرید حق تقدم‌های تجلی فرصتی برای کسب بازدهی بالاتر

‌می‌متالز - با توجه به اینکه تجلی در سال‌های اخیر بازدهی خوبی را در تابلوی معاملات ثبت کرده است. بعد از کف سازی افزایش تقاضا برای سهام تجلی و حق تقدم آن شدت گرفته است. این موضوع نشان دهنده ارزندگی سهام شرکت بوده که به زودی عملیاتی شدن پروژه‌های آن این موضوع را تایید می‌کند.

به گزارش می‌متالز، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در روز‌های اخیرگذشته معاملات پرحجمی را داشت. به طوری که روز ۱۶ و ۱۷ تیر به ترتیب ۴۶ و ۲۵ میلیون سهم معامله کرد. در حالی که میانگین معاملات یک ماه اخیر شرکت کمتر از ده میلیون سهم در روز بوده است. این موضوع نشان دهنده تقاضای بالا برای خرید این سهم است.

در چند وقت اخیر تقاضا برای خرید حق تقدم شرکت تجلی نیز افزایش یافته است. زیرا با احتساب ۱۰۰ تومان واریزی قیمت اسمی بهای تمام شده آن حدود ۲۲۰ تومان است که با در نظر گرفتن اینکه قیمت سهم تجلی ۲۵۰ تومان روی تابلو است حدود ۳۰ تومان بین حق تقدم و سهم اصلی فاصله وجود دارد که شامل ۱۳ درصد اختلاف قیمت است. به همین دلیل سرمایه‌گذاری به دنبال خرید این سهم برای سودآوری بیشتر بودند.

البته باید توجه داشت که تقاضا برای سهام تجلی با هدف نوسانگیری نیست، زیرا این سهم به واسطه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سودآور معدنی و فلزی در سال‌های آتی سود خوبی عاید سهامداران خود می‌کند؛ بنابراین بسیاری از افرادی که در معاملات سهام حق تقدم تجلی حضور داشته‌اند با نگاه بلندمدت وارد معامله شده‌اند.

در حال حاضر شرکت تجلی توانسته رضایت سهامداران خود را جلب کند. چراکه این شرکت به عنوان یک نماد پروژه‌محور حدود سه ساله در بورس حضور دارد. این شرکت در همین مدت به جز سود نقدی با احتساب افزایش سرمایه ۴۰ درصدی، بازدهی ۳۰۰ درصد برای سهامداران داشته است. درحالی که شاخص بورس کمتر از ۵۰ درصد رشد داشته است. از طرف دیگر ارزیابی وضعیت بازدهی شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که در حال حاضر برخی از نماد‌ها کف سال ۱۴۰۰ را رو به پایین شکسته اند. 

از طرف دیگر باید توجه داشت که شرکت تجلی درحالی پی بر ایی ۳۲ دارد که هنوز پروژه‌های شرکت به بهره‌برداری نرسیده‌اند. به طور قطع با عملیاتی شدن پروژه‌های تجلی میزان سودآوری شرکت جهشی قابل توجه خواهد داشت. همانطور که گروه نماد‌های گروه معدن در سال‌های اخیر بازدهی خوبی پیدا کرده اند تجلی نیز در این مسیر گام برداشته است. به عبارت دیگر تجلی در بسیاری از پروژه‌های همین غول‌های بزرگ معدنی کشور مشارکت دارد. 

بر اساس همین چشم‌انداز مثبت است که بازدهی سهام تجلی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۹۲ درصد و از ابتدای ۱۴۰۳ تاکنون بیش از ۳۵ درصد رشد کرده است. از این رو خرید حق تقدم‌هایی تجلی فرصتی برای کسب بازدهی بالاتر بود. چون قیمت حق تقدم با سهم الان حدود ۳۰ تومان فاصله دارد.

بر اساس این گزارش، تجلی نخستین شرکت پروژه‌محور بازار سرمایه با ۱۱ پروژه و ۳۰ معدن در حوزه مس، طلا و مواد نادر خاکی فعال است.

تجلی اخیرا با افزایش سرمایه ۲۴۰۰ میلیارد تومانی از محل آورده و مطالبات، سرمایه شرکت را از ۶۲۰۰ میلیارد تومان به ۸۶۰۰ میلیارد تومان افزایش داده است.

بر مبنای همین داده می‌توان گفت سرمایه جدیدی از طریق شرکت و سهامداران به پروژه‌های تجلی تزریق شده است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن چشم‌انداز شرکت تقاضای بالای نسبت به سهام اصلی تجلی و همچنین حق تقدم آن ایجاد کرده‌اند.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران