تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۴۵۸۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در سومین هفته تیرماه

ارزش هفتگی معاملات بورس انرژی ۶۱.۲ هزار میلیارد ریال شد

ارزش هفتگی معاملات بورس انرژی ۶۱.۲ هزار میلیارد ریال شد
‌می‌متالز - ارزش معاملات هفتگی ثبت‌شده در بورس انرژی ایران طی سومین هفته از تیرماه به ۶۱ هزار و ۲۲۴ میلیارد ریال رسید. این رقم شامل حال معاملات ثبت‌شده در رینگ داخلی، رینگ بین‌الملل بازار برق و معاملات گواهی صرفه جویی انرژی بود. طی هفته منتهی به روز جمعه بیستم تیرماه بالغ بر ۵میلیون گواهی صرفه‌جویی انرژی با مجموع ارزش ریالی برابر ۳۵۰ میلیارد ریال در بورس انرژی ایران به فروش رفت. همچنین طی هفته اخیر بالغ بر ۳ میلیون و ۲۵۵ هزار کیلووات ساعت برق از رینگ مشتقه برق بورس انرژی ایران به فروش رفت. این معاملات ارزشی معادل ۲ هزار و ۵۷۳ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد.

به گزارش می‌متالز، بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از فروش ۱۴۵‌هزار و ۳۴۵تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران طی هفته سوم تیرماه با مجموع ارزشی معادل ۴۲‌هزار و ۶۶۹میلیارد ریال حکایت دارد. شرکت پالایش نفت آبادان با ثبت فروش ۷۰‌هزار تن گازوئیل در دو عرضه مجزای ۳۵‌هزار تنی در صدر برترین فروشندگان این رینگ قرار گرفت. این محصول با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۸۸.۹۸پریمیوم دلار در هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه شد که برای آن تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید و در نهایت فروش کل محصول عرضه‌شده، ارزشی معادل ۲۰‌هزار و ۲۵۳میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی است که شرکت ستاره نفت خلیج فارس نیز در سومین هفته تیرماه بالغ بر ۲۸۰‌هزار بشکه نفت سفید معادل ۳۲‌هزار و ۳۴۵تن از این محصول را با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۱۰پریمیوم دلار به ازای هر بشکه در رینگ بین‌الملل عرضه کرد که برای این محصول تقاضایی معادل حجم عرضه از سوی خریداران به ثبت رسید و در نهایت کل محصول عرضه‌شده در قیمت پایه به فروش رفت. این معامله مجموع ارزشی معادل ۱۱‌هزار و ۴۱۸میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. شرکت پتروشیمی نوری با ثبت فروش ۱۲‌هزار تن نفتای سبک و شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند با ثبت فروش ۱۰‌هزار تن ته مانده تصفیه شده برج تقطیر در رده بعدی برترین فروشندگان رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی قرار گرفتند.

فروش ۴۹‌هزار تن حامل انرژی در رینگ داخلی

ظرف سومین هفته از تیرماه بالغ بر ۴۹‌هزار تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی از رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت و ارزشی معادل ۱۲‌هزار و ۴۴۸میلیارد ریال را رقم زد. بررسی داده‌های معاملاتی این رینگ طی هفته منتهی به روز چهارشنبه بیستم تیرماه از آن حکایت دارد که شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند با ثبت فروش ۵‌هزار تن سی او سی در صدر برترین فروشندگان این رینگ به لحاظ حجم فروش قرار گرفت. این محصول در نرخ پایه برابر ۱۷۳‌هزار و ۸۶۲ریال در رینگ داخلی عرضه شد و معامله آن ارزشی معادل ۸۶۹میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که فروش ۴‌هزار و ۳۰۰تن نفتای سبک پالایش نفت آبادان از رینگ طی هفته اخیر به ثبت ارزشی برابر ۱۰‌هزار و ۴۸۳میلیارد ریال در این رینگ انجامید. در عین حال ظرف هفته اخیر، شرکت پالایش نفت اصفهان با فروش یک‌سبد پایه با مجموع ارزش ۷۹۵میلیارد ریالی در صدر برترین فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده