تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۲۷
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۴۵۹۳۰
سرویس خبر : انرژی

قطع برق نیمی از ایران، دستاورد بزرگ دولت سیزدهم +فیلم

قطع برق نیمی از ایران، دستاورد بزرگ دولت سیزدهم +فیلم
‌می‌متالز - برق نیمی از استان‌های کشور به دلیل وجود ناترازی در بخش برق قطع شده است، اما وزارت نیرو اعمال خاموشی برنامه‌ریزی شده را تکذیب می‌کند. قطعی گاه‌وبیگاه برق و افزایش خاموشی در بخش صنعت، دستاورد بزرگ دولت سیزدهم برای دولت آینده است.

به گزارش می‌متالز، نیمی از استان‌های ایران، ۲۲ تیرماه امسال برای جلوگیری از خاموشی برنامه‌ریزی شده تعطیل شدند تا وزارت نیرو با افتخار اعلام کند که در ایران خاموشی برنامه‌ریزی شده نداریم. آن‌طور که رسانه‌ها به نقل از مسوولان وزارت نیرو نوشته‌اند، استان‌های سمنان، زنجان، خوزستان، قم، بوشهر، مرکزی، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، خراسان جنوبی، لرستان، قزوین و البرز در روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه برق نداشتند.

تعداد بازدید : 10

خاموشی نیمی از استان‌های کشور، تمام ماجرای مدیریت برق نیست. در حالی که مسوولان وزارت نیرو در دولت سیزدهم به‌طور مداوم وقوع خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده را انکار می‌کنند، ۱۸ تیرماه شاهد تعطیلی کارخانه سایپا یکی از دو کارخانه بزرگ خودروسازی ایران به‌دلیل ناترازی در تأمین برق، بودیم.

در بخش خانگی هم در مرکز تهران خاموشی‌های سه ساعته گزارش شده است، اما وزارت نیرو معتقد است که این خاموشی‌ها به دلیل افزایش مصرف بخش خانگی ناشی از گرمای بی‌سابقه هوا و شبکه توزیع فرسوده است و این قطعی‌ها ربطی به خاموشی برنامه‌ریزی شده ندارد.

عدم‌النفع ۵۰ همتی بخش صنعت

بر اساس گزارش‌های موجود، سال گذشته ۱۲ هزار مگاوات و امسال ۱۸ هزار مگاوات ناترازی برق داریم، اما وزارت نیرو وقتی برق کم می‌آورد به جای آنکه بخش خانگی و تجاری که بخش غیرمولد اقتصاد ایران است را هدف قرار دهد، به بخش مولد اقتصاد یعنی بخش صنعت خاموشی می‌دهد.

سیاست‌های اعمال شده برای جبران ناترازی در بخش انرژی سبب شده است که به گفته محمدرضا موثقی‌نیا معاون وزیر صمت عدم‌النفع قطعی برق و گاز صنایع به ۵۰ همت برسد. این یعنی تولید ناخالص داخلی ایران به شدت تحت‌تاثیر ناترازی انرژی قرار دارد. در چنین شرایطی وزارت نیرو برای حل مشکلات موجود چه می‌کند؟

مدیریت خاموشی

هاشم اورعی استاد دانشکده انرژی دانشگاه صنعت شریف اعلام کرد: کاری که اکنون وزرت نیرو و توانیر انجام می‌دهد، اسمش مدیریت مصرف نیست. اسم درستش مدیریت خاموشی است.

وی با تاکید بر اینکه این دو مقوله با یکدیگر متفاوت است، افزود: در دنیا مدیریت مصرف یعنی اینکه اقداماتی بکنید که کار انجام بشود و روی زمین نماند، اما با مصرف انرژی کمتری و جابجایی ساعت‌ها، مصرف مدیریت شود.

اورعی گفت: از آنجا که ناترازی برق در ایران زیاد است، نمی‌توانیم این کار را بکنیم. ما مدیریت خاموشی می‌کنیم و به صنایع نامه می‌نویسم که شهرک صنعتی فلان، روز‌های چهارشنبه برق ندارد.

واژه درمانی وزارت نیرو

در واقع اکنون وزارت نیرو با وجود اعمال خاموشی برنامه‌ریزی شده در کشور، با صدور تکذیبه در این رابطه، تابستان بسیار گرم امسال را پشت سر می‌گذارد و به واژه درمانی روی آورده است.

تابستانی که مصرف برق در آن پیش از موعد از مرز ۷۷ هزار مگاوات گذشته است، در حال تبدیل شدن به فصلی پر ضرر برای بخش صنعت است. زیرا وزارت نیرو بر خلاف قول‌هایش به بخش صنعت اعلام کرده است که به جای یک روز خاموشی، دو روز خاموشی برای آنها در نظر خواهد گرفت.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان زیرساخت‌های صنعت برق ایران به دهه شصت بازگشته و ناترازی فزاینده در کشور، به دلیل پیشی گرفتن مصرف از تولید برق، به مرز بحران رسیده است.

اگر برای افزایش توان تولید برق و تعداد نیروگاه‌ها در ایران فکری نشود، به زودی بحران ناترازی چرخ صنعت را از کار خواهد انداخت و ناکارآمدی مدیران وزارت نیرو دامن بخش مولد اقتصاد ایران را خواهد گرفت.

منبع: انرژی پرس

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران