تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۵۹۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

ریزش قیمت فولاد چین در هفته دوم جولای ۲۰۲۴

ریزش قیمت فولاد چین در هفته دوم جولای ۲۰۲۴
‌می‌متالز - ورق گرم فولادی و میلگرد پرچم‌دار ریزش قیمت‌ها در بازار فولاد چین طی هفته گذشته بودند. قیمت دیگر محصولات فولادی نیز در ببیست وهشتمین هفته سال ۲۰۲۴ در این کشور کاهش پیدا کرد. درمقابل میزان صادرات فولاد چین از ژانویه تا ژوئن سال جاری ۲۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، کاهش تعداد قرارداد‌های فولاد بورس اوراق بهادار شانگهای (SHFE) در طول هفته گذشته منجر به ریزش چشمگیر قیمت محصولات فولادی در چین شد. ورق گرم فولادی و میلگرد پرچم‌دار ریزش قیمت‌ها در طول هفته گذشته بودند و شمش فولادی، سنگ آهن و زغال سنگ کک نیز به روند نزولی دو هفته قبل خود ادامه دادند. فولادسازان چینی نیز با در نظر گرفتن رکود بازار داخلی و روند ریزشی قیمت‌ها، تولیدات خود را روانه بازار جهانی کردند.

ریزش قیمت فولاد چین در هفته دوم جولای ۲۰۲۴

ورق گرم با کاهش هشت دلاری

ورق گرم فولادی چین معاملات هفته گذشته را با کاهش ۶۰ یوانی معادل هشت دلاری در کانال ۳۶۴۰ یوان یا ۵۰۲ دلار به پایان رساند. در حالی که این محصول در اولین هفته ماه جولای ۳۷۰۰ یوان در تن معادل ۵۱۰ دلار در تن قیمت داشت. همچنین از بهای این محصول در معاملات آتی منعقد شده در ۱۲ جولای با تحویل اکتبر سال جاری ۷۲ یوان معادل ۱۰ دلار در هر تن کاسته شد تا ورق گرم فولادی چین در معاملات آتی به نرخ ۳۷۰۴ یوان در تن یعنی ۵۱۱ دلار در تن به فروش برسد. علاوه بر این گزارش‌ها از کاهش قیمت صادراتی ورق گرم فولادی چین در هفته گذشته خبر می‌دهد و شرکت بائواستیل (Baosteel) به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان، قیمت ورق گرم را ۱۰۰ یوان در تن معادل ۱۴ دلار در هر تن برای فروش در معاملات آتی کاهش داد. ولی قیمت ورق گالوانیزه گرم ثابت باقی ماند.

میلگرد با کاهش شش دلاری

قیمت میلگرد چین در طول هفت روز گذشته ۴۰ یوان در تن یعنی شش دلار در تن ریخت تا هر تن از این محصول با بهای ۳۵۶۰ یوان در تن معادل ۴۹۱ دلار در تن عرضه شود. قیمت میلگرد در معاملات آتی نیز ریزش ۶۷ یوان در تن یا ۹ دلار در هر تن را تجربه کرد و درمجموع بهای این محصول به ۳۵۱۹ یوان در تن یعنی ۴۸۵ دلار در تن رسید. تحلیل‌گران مدعی‌اند روند نزولی قیمت میلگرد در هفته‌های پیش‌رو نیز ادامه‌دار است و باوجود شرایط نابه‌سامان جوی در بعضی از نقاط چین باید منتظر کاهش چشمگیر قیمت میلگرد بود.

سنگ آهن و شمش فولادی با کاهش سه دلاری

سنگ آهن در طول بیست و هشتمین هفته سال ۲۰۲۴ با کاهش سه دلاری با بهای ۱۰۸ دلار در هر تن در بازار داخلی چین عرضه شد. افت تقاضا برای محصولات فولادی و ریزش قیمت مواد اولیه به دلیل هوای بارانی در جنوب چین علل اصلی کاهش قیمت سنگ آهن در این کشور به شمار می‌رود. بر اساس گزارش‌های استیل هوم (SteelHome) موجودی سنگ آهن در بنادر اصلی چین در ۱۱ جولای نسبت به دو هفته گذشته با رشد ۱.۲ میلیون تنی به ۱۵۰.۲ میلیون تن رسید. قیمت شمش فولادی چین نیز در بیست و هشتمین هفته سال میلادی جاری ۲۰ یوان معادل سه دلار افت پیدا کرد و این محصول فولادی با بهای ۳۲۹۰ یوان در تن معادل ۴۵۴ دلار در تن به فروش رسید. در ادامه باید به قیمت زغال سنگ کک‌سازی در چین اشاره کرد که قیمت این محصول در ۱۲ جولای با دو درصد کاهش نسبت به دو هفته قبل به ۲۴۸ دلار در هر تن رسید.

رشد ۲۴ درصدی صادرات فولاد چین

طبق آمار منتشر شده از سوی اداره کل گمرک چین، صادرات فولاد این کشور از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۴ با ۲۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵۳.۴۰ میلیون تن رسید. همچنین میزان صادرات محصولات فولادی در این کشور در ژوئن ۲۰۲۴ حدود ۱۶.۵ درصد نسبت به ژوئن سال گذشته افزایش یافت و به ۸.۷۴۵ میلیون تن رسید. در مقابل میزان فولاد صادراتی در ژوئن ۲۰۲۳ حوالی ۷.۵۱ میلیون تن بود.

چشم‌انداز منفی برای فولاد چین

طبق ادعای بیگمینت (BigMint) چشم‌انداز کوتاه مدت برای قیمت فولاد چین منفی است و روند نزولی قیمت‌ها تا انتهای جولای ۲۰۲۴ تداوم می‌یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم ذخایر محصولات فولادی در کارخانه‌های چینی بالاست و خریداری در بازار وجود ندارد. علاوه بر این آب و هوای بارانی در جنوب چین مانع فعالیت‌های ساخت‌وساز در این کشور می‌شود. در نتیجه امیدی به رشد قیمت محصولات فولادی در چین تا پایان جولای نیست.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران