تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۵۹۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت سنگ آهن بیش از ۵ درصد ریخت

قیمت سنگ آهن بیش از ۵ درصد ریخت
‌می‌متالز - کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در بازار‌های مختلف جهان به ویژه چین با ریزش قیمت مواد اولیه در زنجیره فولاد همراه بود. قیمت سنگ‌ آهن در ادامه روند ریزشی هفته‌های قبل در معاملات هفته گذشته نیز کاهش پیدا کرد، قیمت کک نیز کاهشی بود ولی قیمت قراضه آهن ثابت ماند.

به گزارش می‌متالز، ضعف تقاضا برای محصولات فولادی، قیمت مواد اولیه در زنجیره فولاد را نزولی کرد. قیمت سنگ آهن در هفته‌های گذشته کاهشی بود و هفته گذشته نیز بیش از ۵ درصد از قیمت خود را از دست داد، قیمت کک نیز بیش از ۴ درصد کاهش یافت ولی در بازار قراضه آهن با وجود رکود سنگین حاکم بر معاملات فروشندگان راضی به کاهش قیمت محصولات خود نمی‌شوند.

هفته گذشته سنگ آهن کمتر از ۱۱۰ دلار به ازای هر تن معامله شد. سنگ آهن همچنان تا کف قیمتی ماه مارس فاصله داد ولی جی‌پی مورگان معتقد است قیمت سنگ آهن در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۴ به کانال ۸۰ دلار کاهش پیدا می‌کند.

قیمت سنگ آهن بیش از ۵ درصد ریخت

یک ماه قبل روند صعودی تقاضا برای سنگ آهن متوقف شد و سپس تقاضا هر هفته کمتر از هفته قبل شد. یک هفته پس از افت تقاضا برای سنگ آهن نرخ بهره‌برداری از کوره‌های بلند چین کاهشی شد. چینی‌ها در سال ۲۰۲۴ نرخ بهره‌برداری از کوره‌های بلند را افزایش دادند و این سیاست با رشد مصرف سنگ آهن همراه بود ولی این سیاست از ۳ هفته قبل متوقف شد. موجودی سنگ آهن فولادسازان چینی نیز با وجود رشد ۱.۲۱ درصدی در طول هفته گذشته نسبت به سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ کمتر است در مقابل عرضه سنگ آهن در بالاترین مقدار نسبت به مدت مشابه سال‌های ۲۰۲۱و ۲۰۲۳ قرار دارد. تنها در سال ۲۰۲۲ عرضه سنگ آهن بالاتر از ۲۰۲۴ بود و با ادامه افزایش عرضه‌ها در هفته‌های گذشته انتظار می‌رود عرضه سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ رکورد سال ۲۰۲۲ را نیز پشت سر بگذارد.

هفته گذشته واردات سنگ آهن به بنادر چین نزدیک به ۱۳ درصد نسبت به دو هفته قبل افزایش یافت. در بازار کک و قراضه آهن نیز ضعف تقاضا مهم‌ترین اخبار است.

قیمت سنگ آهن بیش از ۵ درصد ریخت

قیمت کوک پس از ریزش شدید در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۴ در بازه قیمتی کوچکی نوسان می‌کرد. هفته گذشته قیمت کک نیز همراه با سنگ آهن کاهش یافت ولی در بازار قراضه آهن شرایط متفاوت است. بازار قراضه آهن در بسیاری از کشور‌های جهان به ویژه ترکیه از حدود ۱ ماه قبل در رکود فرو رفت. بسیاری از محموله‌های وارداتی قراضه آهن از آمریکا نیز روی دریا بدون مشتری باقی ماند. فولادسازان ترکیه با توجه به تقاضای پایین محصولات فولادی، خرید قراضه آهن را متوقف کردند ولی فروشندگان آمریکایی تا کنون راضی به کاهش قیمت نشده‌اند. با این حساب قیمت قراضه آهن بر خلاف سنگ آهن ریزشی نشد و فقط چند دلار به ازای هر تن کاهش یافت. همزمان با رکود در بازار قراضه آهن کشور‌هایی مانند ترکیه و چین، تقاضا از سوی مصر و بنگلادش افزایش یافت با این حال سطح معاملات قراضه آهن اکنون در پایین‌ترین مقدار طی ماه‌های اخیر قرار دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران