تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۶۰۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بعد از افزایش قیمت اخیر رقم خورد

ثبات جهانی بهای سنگ آهن

ثبات جهانی بهای سنگ آهن
‌می‌متالز - بعد از افزایش قیمت سنگ آهن در روز دوشنبه ۱۵ژوئیه، روز گذشته، قیمت محموله‌های سنگ‌ آهن با محتوای آهن ۶۲‌درصد در نزدیکی ۱۰۹دلار در هر تن ثابت ماند. داده‌های جهانی نشان می‌دهد، قیمت‌های آتی سنگ آهن در حالی دوشنبه هفته جاری تحت‌تاثیر انتظارات مربوط به رونمایی چین از محرک‌های جدید افزایش یافت که دیروز، ارزیابی سرمایه‌گذاران با استناد به آخرین اطلاعات و برآورد‌های اقتصادی، با توجه به شرایط این کشور به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی سنگ‌ آهن در جهان، در نهایت به ثبات قیمت این ماده معدنی پرکاربرد در معاملات منجر شد.

ثبات جهانی بهای سنگ آهن

به گزارش می‌متالز، بررسی گزارش‌های قیمتی و تحلیلی مربوط به آخرین وضعیت بازار جهانی سنگ آهن در وب‌سایت‌های جهانی نشان می‌دهد، ثبات قیمت در بازار جهانی سنگ آهن روز گذشته در حالی رقم خورد که سرمایه‌گذاران، منتظر به روزرسانی وضعیت این بازار ناشی از برگزاری پلنوم سوم این هفته بودند. براساس گزارشی که در همین زمینه در وب‌سایت mining.com منتشر شده است، داده‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد چین در سه‌ماه دوم سال در بحبوحه رکود مستمر برخی دارایی ها، ضعف تقاضای داخلی و افزایش تنش‌های تجاری با غرب، کمتر از حد انتظار رشد کرده است. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر نتیجه یک نشست سیاسی کلیدی در پکن هستند که در آن معامله‌گران به محرک‌های بیشتر برای حمایت از اقتصاد و اثرگذاری آن امیدوارند. در ایالات‌متحده، پاول، رئیس فدرال‌رزرو، اعلام کرد داده‌های اخیر تا حدودی به این اطمینان می‌افزاید که تورم در حال بازگشت به سطح هدف است و بانک‌مرکزی قبل از کاهش نرخ‌ها منتظر نخواهد ماند تا تورم به ۲‌درصد برسد. ریوتینتو با مشارکت شرکت بومی نگرلوما، یک مزرعه خورشیدی ۸۰ مگاواتی در استرالیا را به‌منظور تامین انرژی تجدیدپذیر برای عملیات استخراج سنگ آهن در منطقه پیلبارای استرالیای غربی توسعه خواهد داد. پلنوم سوم چین در واقع یک نشست سیاستگذاری بزرگ و مجمعی برای تعیین و تشریح اصلاحات سیاسی و اقتصادی بلندمدت در این کشور است؛ اگرچه برخی دیدگاه‌های موجود در میان فعالان بازار کامودیتی‌ها نشان می‌دهد که آنها این بار به بروز تغییرات عمده امیدوار نیستند؛ اما بررسی‌ها حاکی است که اصلاحات در چارچوب سیاست‌های قبلی می‌تواند پیامد‌هایی داشته باشد. انتظار می‌رود که به‌زودی چین حمایت بیشتری از بازار مسکن و ساخت‌وساز را برای ایجاد رونق در این بازار و افزایش تقاضا برای محصولات فولادی از این مسیر به کار بگیرد و از این طریق برنامه‌هایی برای بهبود اقتصاد خود ارائه دهد.

اثر تحولات چین بر بازار

داده‌های مربوط به بازار معاملات جهانی سنگ آهن در هفته جاری نشان می‌دهد که اقتصاد چین در سه‌ماه دوم سال کند شده است؛ زیرا رکود طولانی‌مدت دارایی و ناامنی شغلی، بر تقاضای داخلی تاثیر گذاشته و انتظارات پکن برای اعمال محرک‌های بیشتر را زنده نگه داشته است. Trading economics نیز در گزارشی به وضعیت رشد اقتصادی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و واردکننده کامودیتی‌ها در جهان و اثر آن بر بازار سنگ آهن و فولاد پرداخته است. براساس این گزارش، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که دومین اقتصاد بزرگ جهان در دوره آوریل تا ژوئن، ۴.۷‌درصد رشد داشته است که کمترین رشد از سه‌ماه اول سال ۲۰۲۳ است و پیش‌بینی ۵.۱ درصدی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز را از دست داده است. همچنین رشد سه‌ماه دوم، نسبت به رشد ۵.۳ درصدی در سه‌ماهه قبل، کاهش یافته است. این اتفاق پس از آن رخ داد که وام دهی بانک‌های چین در ماه ژوئن کمتر از حد انتظار جهش کرد، در حالی که اطلاعات جمعه گذشته نشان داد برخی از شاخص‌های پولی کلیدی به پایین‌ترین حد خود رسیدند. مشاوران سیاسی می‌گویند، سومین پلنوم مورد انتظار که از دوشنبه آغاز شد، تلاش‌ها برای ارتقای تولید پیشرفته، مدیریت بحران گسترده املاک و افزایش مصرف داخلی را تشریح خواهد کرد. به گفته تحلیلگران، همچنین حمایت از قیمت عنصر کلیدی فولادسازی (سنگ آهن)، می‌تواند به رشد تقاضای انعطاف‌پذیر در کوتاه‌مدت منجر شود. براساس محاسبات رویترز با استناد به داده‌های اداره ملی آمار، چین در ماه ژوئن به طور متوسط روزانه حدود ۳.۰۵ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۳ است. همچنین تولید روزانه زغال‌سنگ کک و کک به ترتیب ۰.۹ و ۲.۳ درصد در این بازه زمانی رشد داشته است. از سوی دیگر، معیار‌های قیمتی فولاد در بورس آتی شانگهای روند صعودی داشتند. متوسط قیمت میلگرد ۰.۹ درصد، کلاف نورد گرم ۰.۸ درصد و فولاد ضد زنگ نزدیک به ۰.۴ درصد افزایش یافت، در حالی که میانگین بهای مفتول ۰.۴ درصد کاهش یافت.

دو سناریو درباره آینده

تحلیلگران سیتی انتظار دارند که دولت چین دور دیگری از اقدامات حمایتی از بازار ملک را پس از نشست دفتر سیاسی حزب کمونیست حاکم که انتظار می‌رود در اواخر ژوئیه برگزار شود، آغاز کند. این موضوع می‌تواند بازار جهانی سنگ آهن و به تبع آن بازار فولاد و محصولات فولادی را از ناحیه افزایش تقاضا، تحت‌تاثیر قرار دهد. اما سناریوی دیگری نیز وجود دارد. این سناریو بر عدم‌اثرگذاری محسوس این اقدامات بر بازار فولاد حتی در صورت اعمال حمایت‌های جدید از بازار ملک تاکید دارد؛ چرا که به اعتقاد گروهی از فعالان بازار، پیش شرط اصلی افزایش تقاضا برای فولاد در این کشور از ناحیه بازار ساخت‌وساز، در مقطع زمانی فعلی، رشد محسوس پروژه‌های ساختمانی و رونق عرضه جدید است؛ این در حالی است که هم اکنون بازار مسکن چین با مشکل تامین تقاضا برای ساخت‌وساز‌های جدید روبه‌روست. در صورت عدم‌تامین تقاضای موثر مسکن در این کشور، رونق ساخت‌وساز با مانعی مهم روبه‌روست.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده