تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۲۱
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۶۴۳۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تثبیت بازار مسکن با شناسایی خانه‌های خالی از سوی دولت چهاردهم

تثبیت بازار مسکن با شناسایی خانه‌های خالی از سوی دولت چهاردهم
‌می‌متالز - عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: با ورود ۱۸۰ هزار خانه خالی به بازار مسکن شاهد بهبود و ثبات این بازار هستیم که این سیاست باید از سوی دولت چهاردهم ادامه یابد.

به گزارش می‌متالز، سیاست شناسایی خانه‌های خالی در بازار مسکن و عرضه آنها یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی بود که دولت سیزدهم بعد از چندین سال آن را به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن رساند و توانست با راه‌اندازی و تکمیل سامانه املاک و اسکان این بازار را به تعادل برساند. بازاری که در چند سال گذشته به دلیل عدم تولید مسکن دچار عقب ماندگی‌های بسیار زیادی شده بود که دولت با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت و تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی توانست آن را به مرحله خوبی از پیشرفت و تعادل در بازار برساند.

طبق آخرین آمار‌های اعلام شده از سوی دولت سیزدهم و به گفته مهرداد بذرپاش وزیر راه‌وشهرسازی، تا به امروز ۱۲۰ هزار واحد ازسوی وزارت راه‌وشهرسازی به سازمان مالیاتی معرفی شده و شناسایی آنها از طریق سامانه املاک و اسکان بوده است.

طبق اعلام بسیاری از کارشناسان و انبوه سازان با توجه به موفق بودن این سیاست در دولت سیزدهم و عرضه بخش زیادی از واحد‌های خالی به بازار و یا ساماندهی این واحد‌های خالی، دولت چهاردهم باید با تکمیل واحد‌های نهضت ملی مسکن وعرضه آنها به بازار بتواند بازار مسکن را از احتکار خانه‌ها دور کند و این بازار را به سمت ثبات و تثبیت قیمتی هدایت کند.

در همین زمینه منصوری عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور با بیان اینکه طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۲ و نیم میلیون خانه خالی در سراسر کشور احتکار و به بازار عرضه نشده است، گفت: در چندین سال گذشته قانون مالیات بر خانه‌های خالی توسط مجلس به تصویب رسیده بود، اما هیچ یک از دولت‌ها برای اجرایی شدن این قانون اقدامی نکردند، اما دولت سیزدهم با وجود تمامی سختی‌ها و سنگ اندازی‌ها که وجود داشت توانست از طریق سامانه املاک و اسکان حدود ۱۲۰ هزار خانه خالی را به صورت قطعی شناسایی و آنها را به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی کند.

وی افزود: یکی از اقدامات موثر در بازار مسکن عرضه خانه‌های احتکار شده است و یکی از مزیت‌های اصلی سامانه ملی املاک و اسکان کشور شناسایی خانه‌های خالی و برنامه‌ریزی برای بهبود بخش مسکن است.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن بیان کرد: طبق قانون اگر اطلاعات کد ملی و کد پستی فرد خانه‌دار ثبت نشود، فرد جریمه شده و تعرفه برق آن خانه با بالاترین پلکان حساب می‌شود و دستگاه خدمت‌رسان نمی‌توانند به فردی که اطلاعات هویتی آن ثبت نشده خدمات ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه تکمیل اطلاعات خانوار‌ها در سامانه املاک و اسکان و از سوی دیگر ورود اطلاعات واحد‌های مسکونی به این سامانه، کمک بسیار موثری برای بازار مسکن به شمارمی رود گفت: دولت‌ها می‌توانند از طریق این قانون و ادامه دادن آن و تکمیل اطلاعات خانوار‌ها بازار را به سمت رونق و همچنین تعادل بین عرضه و تقاضا هدایت کنند که این اقدام زمینه ساز بهبود وضعیت بازارمسکن خواهد شد.

او گفت: دولت چهاردهم قطعا می‌تواند با ادامه دادن طرح شناسایی خانه‌های خالی و پیگیری کردن خانوار‌ها برای ثبت اطلاعات وهمچنین همکاری دستگاه‌ها برای اتصال به سامانه بازار مسکن را همچنان به سمت رونق و ثبات قیمتی هدایت کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده