تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۵۷
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۴۶۰۲۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بلوکه شدن ۶۵ هزار میلیارد تومان در جریان ثبت نام خودرو‌های وارداتی

بلوکه شدن ۶۵ هزار میلیارد تومان در جریان ثبت نام خودرو‌های وارداتی
‌می‌متالز - یکشنبه مهلت ثبت‌نام در دور جدید عرضه خودرو‌های وارداتی به پایان رسید و در پایان ۱۳۰ هزار نفر در این طرح فروش ثبت‌نام کردند که بر این اساس حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان در بانک‌ها بلوکه شد.

به گزارش می‌متالز، دور جدید عرضه خودرو‌های وارداتی یکشنبه، ۲۴ تیر ۱۴۰۳، به پایان رسید. در این دور از عرضه اعلام شد که این آخرین فرصت انتخاب خودرو برای تمام افرادی است که در دوره‌های پیشین ثبت‌نام کرده، اما خودرویی انتخاب نکردند. به عبارتی دیگر، درحالی که پرونده پنج هزار نفر از نخستین عرضه خودرو‌های وارداتی بسته نشده مجددا دور جدیدی از فروش خودرو‌های وارداتی برگزار شده است.

مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، پس از اتمام فرصت ثبت‌نام اعلام کرد که در این دور از عرضه خودرو‌های وارداتی ۱۳۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند.

با توجه به مراحل ثبت‌نام برای شرکت در طرح فروش خودرو‌های وارداتی و شرط بلوکه‌کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب‌های وکالتی، این مساله مطرح می‌شود که در متقاضیان برای خرید وارداتی‌ها در مجموع چقدر پول بلوکه کرده‌اند؟

همانطور که گفته شد تا پایان مهلت ثبت‌نام دستکم ۱۳۰ هزار نفر در سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی ثبت‌نام کردند و با احتساب بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان هر متقاضی می‌توان میزان پول‌های بلوکه‌شده را در مجموع ۶۵ هزار میلیارد تومان تخمین زد.

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو‌های وارداتی هنوز اطلاعیه‌ای در این مورد منتشر نکرده و تجربه‌های پیشین نیز در آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده متفاوت است. برای مثال در اولین عرضه خودرو‌های وارداتی بیش از یک ماه و نیم در بانک‌ها خوابیده بود، اما در دور دوم متقاضیان با گذشت پنج روز توانستند پول‌های خود را آزاد و برداشت کنند.

در این دوره البته اعلام شده که نتایج قرعه‌کشی روز شنبه ۳۰ تیر اعلام خواهد شد و احتمالا پول‌های بلوکه شده افرادی که برنده نشده‌اند هم از آن روز آزاد خواهد شد.

تداوم ابهام در شیوه عرضه خودرو‌های وارداتی

ابهامی که همواره درباره برگزاری طرح فروش خودرو‌های وارداتی وجود دارد نحوه عرضه آنهاست. در واقع باتوجه به این که همچنان برخی از ثبت‌نام‌کنندگان دوره نخست عرضه در صف تحویل خودرو مانده‌اند و سامانه یکپارچه پس از آن طرح‌های فروش خودرو برگزار می‌کند جای پرسش دارد؛ چراکه حتی آمار واردات خودرو (هشت هزار و ۲۰۰ خودروی ترخیص‌شده و پنج هزار ترخیص نشده) پاسخگوی این تعداد ثبت‌نامی نخواهد بود.

حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که وزات صمت در ادامه سال چگونه قصد دارد به تعهدات پیشین خود عمل می‌کند یا خیر؟ آیا مدیران این وزارتخانه می‌توانند تا پایان سال خودرو‌های وارداتی را به مشتریان تحویل دهند؟

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده