تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۱۴
کد خبر: ۳۴۶۰۶۸
سرویس خبر : انرژی
معاون نخست‌وزیر روسیه:

بازار نفت از نیمه دوم ۲۰۲۴ متوازن می‌شود

بازار نفت از نیمه دوم ۲۰۲۴ متوازن می‌شود
‌می‌متالز - معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: بازار‌های جهانی نفت خام از نیمه دوم سال ۲۰۲۴ متعادل می‌شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از خبرگزاری رویترز، الکساندر نواک بیان کرد: به لطف توافق اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت - اوپک و غیراوپک) در زمینه عرضه تولید، بازار جهانی نفت از نیمه دوم سال جاری میلادی به بعد متعادل خواهد شد.

اعضای اوپک‌پلاس در سی‌وهفتمین نشست وزارتی این ائتلاف موافقت کردند بخش عمده کاهش عرضه نفت خود را تا سال ۲۰۲۵ تمدید کنند، اما راه برای تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه اضافه هشت کشور از اکتبر امسال باز شد.

این کشور‌ها تصمیم گرفتند افزون بر تصمیم سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس (حفظ کاهش عرضه جمعی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای) کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه‌ای را که در آوریل ۲۰۲۳ اعلام شده بود، تا پایان دسامبر ۲۰۲۵ تمدید کنند.

افزون‌براین، این دسته از اعضا، کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را که در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام شده بود تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ تمدید خواهند کرد و سپس این رقم برای حمایت از ثبات بازار نفت به‌تدریج و به‌طور ماهانه تا سپتامبر ۲۰۲۵ تسهیل می‌شود. روند این تسهیل کاهش عرضه ماهانه می‌تواند با توجه به شرایط بازار نفت، متوقف یا معکوس شود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود به‌دلیل کاهش تولید اوپک‌پلاس، تقاضای جهانی نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ روزانه حدود ۷۵۰ هزار بشکه از عرضه فراتر می‌رود.

دبیرخانه اوپک هم در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود به کمبود عرضه نفت در ماه‌های آینده و در سال ۲۰۲۵ اشاره کرد.

نواک در پاسخ به پرسشی درباره شرایط بازار نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی از پاییز، زمانی که اوپک‌پلاس کاهش عرضه خود را تسهیل می‌کند، گفت: به لطف اقدام‌های این ائتلاف، بازار نفت همیشه متعادل خواهد بود.

منبع: شانا

عناوین برگزیده