تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۴۶۲۳۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان:

نوآوری و فناوری؛ از راهبرد‌های اصلی "فولاد"/ رفع کاهش تولید "فولاد" در سال آینده با بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی/ "فولاد" صادرکننده اول غیرنفتی کشور شد

نوآوری و فناوری؛ از راهبرد‌های اصلی
‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در روز جاری با حضور درصدی سهامداران در حال برگزاری است.

به گزارش می‌متالز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در روز جاری با حضور درصدی سهامداران در حال برگزاری است.

در این مجمع، یاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: ۲۰ درصد از درآمد سالانه ما از کسب و کار‌های فولادی است. سرمایه‌گذاری‌های جدی را آغاز کردیم که پایداری مجموعه را متضممن شود و فولاد مبارکه با نوسانات بازار تحت تاثیر قرار نگیرد. همچنین، رتبه ۴۲ را در بین شرکت‌های فولادی جهان به خود اختصاص دادیم و و هدف‌گذاری ما این است که این رتبه به زیر ۲۰ برسد.

وی افزود: سال گذشته قطعی برق و گاز بیش از سنوات گذشته بود. امسال با هدف‌گذاری که انجام شد توانستیم بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی از ظرفیت اسمی را رقم بزنیم.

طیب‌نیا ادامه داد: باتوجه به اینکه محدودیت‌ها افزایش یافته بود و از سال ۱۴۰۱ باید تولید نزولی می‌شد، اما این اتفاق در فولاد مبارکه رخ نداد. ما در فولاد مبارکه با ۷.۲ ظرفیت، ۷.۳ میلیون تن تولید فولاد داشتیم و از تولید سال گذشته عبور کردیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: در شرکت‌های زیرمجموعه فولاد صبا، فولاد سنگان افزایش تولید داشتیم. در شرکت توان آور آسیا نیز ۲۲ درصد افزایش تولید را محقق کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته ۱۲ محصول جدید تولید کردیم که به محصولات شرکت اضافه شد. این یکی از راهبرد‌های ماست. افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات جدید یکی از راهبرد‌های ماست. 

طیب‌نیا ادامه داد: به طور حتم رقبای جدیدی در تولید ورق‌های فولادی اضافه خواهند شد. رویکرد ما بر این بود که محصولات جدید تولید و راه را باز کنیم. در سال گذشته از تولید محصولات جدید ۱۸ همت کسب کردیم. 

مدیرعامل "فولاد" توضیح داد: خط جدید ورق رنگی و نیروگاه خورشیدی ۵۴۰ مگاواتی را در دست احداث داریم. جمع مخارج فولاد مبارکه ۱۵۶ همت است. ۶۰ همت داخل مبارکه و بقیه در سایر مکان‌های کشور است.

وی گفت: پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پیشرفت ۷۶ درصدی دارد. امروز دو توربین گازی از این نیروگاه وارد مدار شده است. اگر این نیروگاه را نداشتیم یقینا کارخانه متوقف بود. همان طورکه چند هفته است بسیاری از کارخانه‌های فولادی متوقف هستند، اما به کمک این نیروگاه فولاد مبارکه در حال تولید است. هفته گذشته اولین پنل‌ها در نیروگاه خورشیدی نصب شد و امیدواریم تا پایان سال تولید این نیروگاه تولید شروع شود و تا قبل از فصل گرم سال آینده رقم قابل توجه ۱۲۰ مگاوات را در مدار داشته باشیم و سال آینده کاهش تولید را نداشته باشیم. 

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: پیش بینی ما از هزینه‌ها در مجموع ۳۸ همت است که برای نقدینگی موردنیاز پروژه‌های توسعه‌ای داخل شرکت نیاز داریم. ۱۵ همت هم پروژه‌هایی است که در قالب شرکت‌های زیرمجموعه و افزایش سرمایه آنها نیاز داریم. اگر بتوانیم واحد‌های احیا در جنوب کشور را تا سال آینده وارد مدار کنیم، قطعی گاز در سال آینده به ما آسیب کمتری بزند؛ و سوداوری شرکت افزایشی خواهد شد. 

طیب‌نیا بیان کرد: در حال حاضر ما رقم قابل توجهی اسفنجی از بیرون گروه خریداری می‌کنیم. اگر این واحد‌ها وارد مدار شوند، سودی که از گروه خارج می‌شود، وارد گروه خواهد شد. هدف ما این است که اول تولید را حفظ کنیم، در عین حال سودآوری حداکثری را داشته باشیم. رقابت‌ها به شدت افزایش می‌یابد، هزینه‌ها دارد زیاد می‌شود، این سرمایه‌گذاری هاست که می‌تواند ما را در حفظ حاشیه سود و سودآوری مداوم شرکت کمک کند. فولاد مبارکه امروز بزرگ شده تا بتوانیم مدیریت زنجیره را داشته باشیم و اصلاحات ساختاری را انجام دهیم.

وی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری هدف‌گذاری‌های لازم را صورت دادیم. مراکز خدماتی را در فولاد متیل متمرکز کردیم. صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر را با سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد تومان شکل دادیم. حوزه نوآوری و فناوری از راهبرد‌های اصلی ما بود. اگر فولاد مبارکه بخواهد جایگاه فعلی را حفظ کند و جایگاه بهتری در جهان داشته باشد باید این حوزه را تقویت کند.

مدیرعامل "فولاد" خاطرنشان کرد: سال گذشته مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان که در سرمایه‌گذاری خطرپذیری صورت گرفت، مجوز‌های معافیت مالیاتی آن را دریافت کنیم. کاری که فولاد مبارکه در حوزه نوآوری و فناوری‌های جدید انجام می‌دهد، درکشور منحصر به فرد است. امیدواریم با حمایت‌های سهامداران این کار‌ها انجام شود. سرمایه‌گذاری خوبی را برای مدیریت حوزه نوآوری انجام دادیم. در ۵ دانشگاه کشور مرکز نوآوری تشکیل دادیم. امروز ۷۵۰ پایان‌نامه دانشگاه مورد حمایت ما قرار دارد. در ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام دادیم. در حوزه دیجیتال ۸ طرح در این حوزه افتتاح شد.

طیب‌نیا توضیح داد: توسعه پایدار و فعالیت‌های متعددی در حوزه محیط زیست با بازچرخانی مواد و اقتصاد چرخشی انجام شده است. رویکرد ما در دوره جدید در مسوولیت‌های اجتماعی یکی توانمندسازی و دیگری جلب مشارکت‌های همه ذینفعان است. اگر در گذشته بسته‌های حمایتی اهدا می‌کردیم، امروز رویکرد را تغییر دادیم. امروز با مشارکت مجموعه‌های مختلف به صورت تصاعدی منافعی که به صورت ذینفعان مربوطه می‌توانستیم برسانیم را به حداکثر رساندیم. به عنوان مثال، با آموزش در بخش کشاورزی در حوزه‌های تحت آموزش ما راندمان این بخش ۱۵ درصد افزایش یافته است. در حوزه دامداری و... حمایت‌هایی انجام دادیم که بهره‌وری را ارتقا دهند و با مشارکت ذینفعان با ورود به این حوزه کمیته امداد، گروه‌های جهادی، بهزیستی و مجموعه‌های مختلف این حوزه‌ها را کنار هم قرار دادیم تا بتوانیم کار‌های بزرگتری انجام دهیم.

وی با اشاره به فروش "فولاد" بیان کرد: در فروش توانستیم رکورد‌های بی‌سابقه‌ای را برجا بگذاریم. فولاد مبارکه اصفهان با ۱.۴۰۰ هزار تن صادرات به صورت مستقیم توانست صادرکننده اول غیرنفتی کشور شود. این موضوع هم برای کشور و هم برای پروژه‌های خودمان ارزآوری داشت. ۷.۴۰۰ تن عرضه در بازار داخل داشتیم و جمعا ۸.۸ میلیون تن عرضه در بازار بود که ۵ درصد در داخل و در صادرات ۱۷ درصد افزایش ثبت کرده است. درآمد‌های عملیاتی نیز ۲۴۰ همت بود که رشد ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت. سود خالص نیز ۹۲ همت و رشد ۳۶ درصدی را محقق کرد. در مجموع نسبت‌های مالی بهبود یافته است.

نقش فولاد در بازار سرمایه

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به نقش فولاد در بازار سرمایه گفت: متوسط بازده شاخص کل در سال گذشته زیر ۱۴ درصد بوده، اما بازده سهم "فولاد" ۴۰ درصد بوده است. اگر با بازار‌های هم عرض سهم فولاد را مقایسه کنیم، فولاد مبارکه در ۱۰ سال گذشته برتری داشته است. یعنی ۶۵ برابر ۱۰ سال گذشته بوده که این عدد نسبت به بازار‌های موازی افزایش بالاتری داشته و این اطمینان را به سهامداران می‌دهد که از این سهم پرقدرت حمایت کنند. 

چالش‌های جدی پیش روی شرکت

طیب‌نیا درخصوص چالش‌های جدی پیش روی شرکت بیان کرد: چالش انرژی را با جهت گیری خوب شرکت ظرف دو سال آینده پشت سر خواهیم گذاشت. چالش اول ما در موضوع انرژی برق و گاز است و چالش دیگر تامین مالی پروژه هاست. اگر از موضوع تامین مالی عبور کنیم چالش انرژی را نیز می‌توانیم پشت سر بگذاریم.

در پیش‌بینی‌های سال گذشته نرخ برق ۶۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت بوده است. از ابتدای سال این قیمت افزایش یافته که اقدامات متعددی در این باره صورت گرفت. 

ما حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان را به خاطر سود خالص از دست دادیم که ناشی از محدودیت‌های انرژی بود. در دوسال گذشته سود حداکثری را توزیع کردیم. سعی کردیم با نظر سهامداران رضایت سهامداران حفظ شود. تامین مالی شرکت در سال گذشته ۱۳۵ درصد افزایش یافته که همه اینها هزینه‌های سنگینی را به شرکت متحمل می‌کند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده