تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۰۲
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۴۶۲۶۸
سرویس خبر : انرژی
طاهری:

بدهی دولت به نیروگاه‌ها موجب کاهش انگیزه بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه برق شده است

بدهی دولت به نیروگاه‌ها موجب کاهش انگیزه بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه برق شده است
‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به دلیل بدهی‌های دولت به نیروگاه‌ها، انگیزه برای سرمایه‌گذاری در حوزه برق کم شده است بنابراین باید با ایجاد مشوق‌هایی انگیزه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش داد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری درباره ضرورت تامین برق موردنیاز صنایع، گفت: ایجاد نیروگاه در دولت قبل براساس برنامه ششم انجام نگرفت به این معنا که تولید برق متناسب با رشد مصرف برق نبود بنابراین طی ۸ سال این عقب‌ماندگی‌ها تجمیع شد و همچنان نیز وجود دارد و هنوز جبران نشده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علیرغم اینکه طی ۳ سال دولت آقای رئیسی تلاش شد که تولید برق افزایش پیدا کند، اما ازآنجاکه نیاز‌های جدید و توسعه صنعتی ایجاد شد، همچنان شکاف بین عرضه و تقاضا در حوزه برق وجود دارد.

وی درباره راهکار رفع ناترازی برق، بیان کرد: قیمت‌گذاری یکی از موضوعات است که باید برای آن فکری شود از سوی دیگر برای قیمت برق پرمصرف‌ها چه خانگی و چه صنعتی باید تدبیر ویژه‌ای اندیشید به این معناکه اگر میانگین مصرف برق صنعتی در ایران به دلیل ارزان بودن هزینه انرژی نسبت به مصرف برق همان صنعت در دنیا بیشتر است و یا برای تولید یک محصول به دلیل بهره‌وری پایین، برق بیشتری نسبت به سایر کشور‌ها مصرف می‌شود باید هزینه آن پرداخت شود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: برای بهینه شدن مصرف برق در صنایع باید ماشین‌آلات نوسازی و از تکنولوژی روز استفاده شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید تولید برق را شتاب دهیم، یکی از مسیر‌های تحقق این مهم را استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و به بدهی دولت به نیروگاه‌ها اشاره کرد و افزود: به دلیل این بدهی‌ها انگیزه برای سرمایه‌گذاری در حوزه برق کم شده است بنابراین باید با ایجاد مشوق‌هایی انگیزه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش داد که برای این موضوع سیاست‌هایی در قانون مانع زدایی صنعت برق پیش‌بینی شده است.

طاهری اضافه کرد: این قانون موجب شد که در سال ۱۴۰۲ وزارت نیرو هزینه‌های تولید برق را از فروش برق به دست آورد در حالیکه تاکنون این چنین نبود و هزینه‌های تولید برق با توجه به قیمت‌هایی که داشت، تامین نمی‌شد و همیشه وزارت نیرو باید از بخشی از این هزینه را پرداخت می‌کرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده