تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۶۳۲۲
سرویس خبر : متالورژی و مواد

افزایش قیمت کک همزمان با رونق بازار محصولات فولادی در چین

افزایش قیمت کک همزمان با رونق بازار محصولات فولادی در چین
‌می‌متالز - رونق نسبی بازار محصولات فولادی چین طی هفته گذشته با افزایش قیمت کک در معاملات آتی همراه شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بهای هر تن کک در معاملات آتی بورس کالای دالیان ۲.۳ درصد بالا رفت و بازرگانان چینی هر تن کک درجه یک را با قیمت ۴۰ یوان بیشتر به فروش می‌رسانند.

به گزارش می‌متالز، رشد تقاضا برای کک چین در طول هفته جاری منجر به توقف روند نزولی قیمت‌ها در این بازار شد و قیمت‌ها در این بازار از ۱۵ جولای ثابت باقی ماند. بر این اساس قیمت ملی کک چین در ۱۵ جولای با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، بدون تغییر نسبت به هفته گذشته ۱۹۶۵.۴ یوان در هر تن بود. به گفته فعالان بازار قیمت محصولات فولادی چین در روز‌های اخیر به صورت موقت افزایش پیدا کرد، به طوری که قیمت ملی میلگرد چین نوع ۲۰ میلی‌متری ۲۶ یوان در هر تن در روز بالا رفت و بهای این محصول با احتساب ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده در ۱۵ جولای به ۳۶۳۴ یوان در هر تن رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد کک در معاملات آتی منعقد شده در هفته جاری با قیمت بالاتری به فروش رسید، به عنوان مثال هر تن کک در معاملات آتی منعقد شده در بورس کالای دالیان در ۱۵ جولای با موعد تحویل سپتامبر ۲۰۲۴ به قیمت ۲۲۹۰ یوان معادل ۳۱۴.۸ دلار عرضه شد که در مقایسه با دو هفته گذشته ۲.۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

افزایش قیمت کک همزمان با رونق بازار محصولات فولادی در چین

تمام خطوط تولید کک چین فعال می‌شود

تولیدکنندگان کک در چین سرعت تولید خود را در هفته جاری بالا بردند و اکنون از تمام خطوط تولید خود به صورت تمام وقت استفاده می‌کنند. با این حال تولیدکنندگان مدعی‌اند سود عایدی آنها از فروش کک باوجود رشد تقاضا تغییری نکرده است. طبق ارزیابی‌های مای استیل (Mysteel) میانگین سود فروش روزانه تولیدکنندگان کک در استان شانشی (Shanxi) در شمال چین بدون تغییر ۸۵ یوان در هر تن است. یک تحلیل‌گر بازار فلزات عقیده دارد رشد نسبی قیمت محصولات فولادی منجر به افزایش تولید فولاد در نیمه دوم جولای ۲۰۲۴ در چین خواهد شد که این رشد تولید رونق نسبی در بازار مواد اولیه صنعت فولاد را به همراه دارد. از طرفی کارخانه‌های فولادی چین در پی کسادی بازار داخلی در طول هفته‌های اخیر اقدام به خرید کک نکرده‌اند و آمار‌ها از حجم پایین ذخایر کک در کارخانه‌های فولادی حکایت دارد. درنتیجه رونق بازار فولادی باعث افزایش چشمگیر تقاضا برای کک و سنگ‌آهن چین در روز‌های آتی خواهد شد.

رشد قیمت کک وارداتی در چین

اگرچه قیمت کک چین در معاملات هفته جاری ثبات باقی ماند. ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت کک وارداتی در این کشور روند صعودی به خود گرفت و برخی از بازرگانان چینی بهای کک درجه یک و دو را ۴۰ یوان در تن افزایش دادند. بر اساس بررسی‌های مای استیل ذخایر کک تا ۱۵ جولای در بنادر شرق چین ۱.۴۷ میلیون تن برآورد شد که از کاهش ۲۰ هزار تنی حجم ذخایر کک در این بنادر حکایت می‌کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده