تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۴۶۳۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار جهانی شمش فولاد و اسلب در شوک قیمتی

بازار جهانی شمش فولاد و اسلب در شوک قیمتی
‌می‌متالز - با کاهش شدید قیمت‌ها در بازار اسلب و شمش فولادی، سطح معاملات نیز نزولی شد. بر اساس گزارش فست مارکت آخرین قیمت اسلب و شمش فولاد صادراتی ایران به ترتیب ۴۵۵ و ۴۷۵ دلار به ازای هر تن اعلام شده است. این قیمت‌ها مربوط به معاملات چند ماه قبل است.

به گزارش می‌متالز، تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی چین با آغاز نیمه گرم سال ناامیدکننده بود و با وجود سیاست‌های حمایتی نیز شرایط هر هفته بدتر شد تا بازار محصولات فولادی جهان در شوک کاهش شدید تقاضا قرار بگیرد. قیمت بسیاری از محصولات فولادی در ماه‌های گذشته به شدت نزولی بود و آخرین گزارش‌ها از افت شدید سطح معاملات در بازار‌های جهانی خبر می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار جهانی اسلب و شمش فولادی در هفته‌های گذشته نیمه تعطیل بود. بسیاری از فروشندگان تمایلی برای فروش محصولات خود با قیمت مورد نظر معدود خریداران حاضر در بازار ندارند و به دنبال آن معامله جدید صورت نمی‌گیرد. به خصوص در بازار اسلب فولادسازان روسی با وجود زیر فروشی، معاملات معدودی انجام داده‌اند.

بازار جهانی شمش فولاد و اسلب در شوک قیمتی

فست مارکت آخرین قیمت اسلب صادراتی ایران را ۴۵۵ دلار به ازای هر تن اعلام کرده است که مربوط به معامله چند ماه قبل است. سایر منابع نیز از چند ماه قبل تاکنون قیمت جدیدی برای اسلب صادراتی ایران اعلام نکرده‌اند. همین شرایط در بازار دریای سیاه وجود دارد. با کاهش قیمت اسلب تعداد معاملات دریای سیاه کاهش پیدا کرد و در طول هفته‌های گذشته قیمت جدیدی اعلام نشد. با توجه به قیمت ۴۴۵ دلار اسلب دریای سیاه در آخرین معامله انجام شده، انتظار می‌رود قیمت اسلب صادراتی ایران به کمتر از ۴۴۰ دلار برسد ولی فولادسازان بسیاری از کشور‌های جهان معامله در قیمت‌های فعلی را متوقف کرده‌اند.

حجم معاملات در بازار شمش فولاد به مراتب بالاتر از اسلب است. اگرچه در بازار جهانی شمش فولاد نیز با کاهش تقاضا و ریزش قیمت‌ها بسیاری از تولیدکنندگان در هفته‌های اخیر معامله جدیدی انجام نداده‌اند.

بازار جهانی شمش فولاد و اسلب در شوک قیمتی

فست مارکت آخرین قیمت شمش فولاد صادراتی ایران را ۴۷۵ دلار به ازای هر تن اعلام کرد ولی این قیمت نیز مانند اسلب مربوط به چند هفته قبل است. آخرین قیمت شمش فولاد دریای سیاه نیز در محدوده ۴۹۶ دلار انجام شد و پس از آن قیمت جدیدی اعلام نشد. در بسیاری از بنادر جهان پس از افت قیمت شمش فولادی به محدوده کمتر از ۵۰۰ دلار به ازای هر تن حجم معاملات به شدت کاهش یافت. برخی از تحلیل‌گران مدعی‌اند قیمت شمش فولاد در بنادر چین کف ۴۰۰ دلار را نیز از دست خواهد داد. با این حال با توجه به همبستگی قیمت شمش فولاد صادراتی ایران با شمش فولاد دریای سیاه انتظار می‌رود قیمت شمش فولاد صادراتی ایران از محدوده ۴۷۰ دلار افزایش پیدا کند. بسیاری از فولادسازان جهان به خصوص چینی‌ها سیاست کاهش تولید را در دستور کار قرار داده‌اند و با این سیاست احتمال تقویت قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی جهان وجود دارد ولی اکنون در اواسط سال ۲۰۲۴ بازار اسلب و شمش فولاد در خواب زمستانی قرار دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید