تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۴۹
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۶۴۸۷
سرویس خبر : انرژی

روایت یکی از کارگران از ۱۸ ساعت جهنمی در نیروگاه رامین

روایت یکی از کارگران از ۱۸ ساعت جهنمی در نیروگاه رامین
‌می‌متالز - قصه فداکاری مهندسان نیروگاه رامین اهواز را این روز‌های اخیر همه شنیده‌ایم؛ مهندسان باغیرتی که با انجام یک عملیات سخت تعمیراتی در دمای بیش از ۷۰ درجه و رطوبت بسیار بالا اجازه ندادند برق مردم خوزستان در گرم‌ترین روز‌های سال ۱۴۰۳ قطع شود.

به گزارش می‌متالز، نشتی کندانسور واحد ۳۰۵ مگاواتی نیروگاه رامین اهواز در یکی از روز‌های بسیار گرم تیرماه خوزستان و در دمای طاقت‌فرسای بیش از ۷۰ درجه و رطوبت ۹۰ درجه‌ای، باعث شد تا مهندسان و تکنسین‌های نیروگاه رامین اهواز فداکاری بزرگی از خود نشان دهند و برای جلوگیری از قطع برق کل کشور، ۱۸ ساعت بدون وقفه تلاش کنند تا بدون توقف نیروگاه و خارج کردن آن از مدار تعمیرات را انجام دهند.

این درحالی است که در شرایط عادی و طبق پروتکل، حداقل باید دو روز فعالیت نیروگاه متوقف می‌شد و ناچارا و آن هم در این روز‌های سوزان تابستان برق برخی مناطقی قطع می‌شد.

تعمیر نیروگاه در شرایط بسیار سخت و دمای بالا آن هم به مدت ۱۸ ساعت، کار دشوار و طاقت‌فرسایی است، اما مهندسان و تکنسین‌های خوزستانی، بدون ذره‌ای توقف تعمیرات را با موفقیت انجام دادند. این اقدام فداکارانه مهندسان و کارشناسان نیروگاه، از سوی سرپرست ریاست‌جمهوری و دیگر مسوولان استانی و کشوری مورد تمجید و تقدیر قرار گرفت.

حضور در بخش کندانسور بیشتر از چند ثانیه قابل تحمل نیست

رضا خسروی ۳۷ ساله، یکی از مهندسان فداکار نیروگاه، اظهار کرد: حدود ۱۷ سال است که در نیروگاه رامین اهواز مشغول به کار هستم. در حال حاضر، در اتاق فرمان بهره‌برداری بخار نیروگاه رامین مشغول به فعالیتم.

وی ادامه داد: در هر نیروگاهی تمام فرآیند‌ها و سیکل‌ها توسط بخش‌های مختلف پایش می‌شود و اگر از پارامتری در یکی از بخش‌ها تخطی شود، باید به مرکز مربوطه اطلاع داد. گا‌ها با صرف زمان کم می‌توان مورد را برطرف کرد، اما گاهی نیاز به زمان بیشتری دارد.

نیـروگاه حرارتی رامیـن از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های حرارتی (بخاری) کشـور است که با هدف تامین برق استان خوزستان و شبکه سراسری احداث شده است. نیروگاه رامین در کیلومتر ۲۰ جاده اهواز - مسجدسلیمان و در مجاورت رودخانه کارون و شهـر ویس در شمال شرقی اهـواز قرار دارد. این نیـروگاه با ۶ واحد (۴ واحد ۳۰۵ مگاواتی و ۲ واحد ۳۱۵ مگـاواتی) دارای توان تولیدی ۱۸۵۰ مگاوات است. این نیروگاه نقش مهمی در تامین برق مورد نیاز استان خوزستان و پایداری شبکه برق کشور ایفا می‌کند.

خسروی بیان کرد: ۲۳ تیرماه یکی از روز‌های بسیار گرم اهواز اعلام شده بود. در این روز یکی از پارامتر‌ها دچار تغییر و یکی از کندانسور‌ها دچار نشتی شد. طبیعتا و طبق پروتکل‌ها، باید واحد مربوطه به مدت دو روز از مدار خارج می‌شد تا تعمیرات لازم انجام شود، اما خارج شدن این واحد از مدار باعث به هم ریختن پایداری شبکه برق و خاموشی و قطعی برق خانگی می‌شد و در این صورت برای جبران این قطعی برق نیاز بود از نیروگاه‌های دیگر شهر‌ها درخواست کمک شود تا تعمیرات به پایان برسد.

این مهندس بهره‌برداری عنوان کرد: برای رفع مشکل نیاز به تعمیر کندانسور وجود داشت که کندانسوری ۶ تا ۷ متری است و دمای آن حداقل ۸۰ درجه است. حضور در این بخش بیشتر از چند ثانیه قابل تحمل نیست. انجام اینگونه تعمیرات و به این شدت، وظیفه ما نیست، اما انجام آن نشان‌دهنده غیرت همکاران ما است و ما خود را سرباز کشور می‌دانیم. عملیات تعمیرات کندانسور، حدود ۱۸ ساعت طول کشید و این عملیات با موفقیت به پایان رسید.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالنبی موسوی‌فرد امام جمعه اهواز در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته ضمن تشکر از پرسنل نیروگاه رامین اهواز گفت: جوانان خوزستانی پر افتخار هستند. شش نفر از تکنسین‌ها ایثار کردند تا برق کل کشور قطع نشود.

روایت یکی از کارگران از ۱۸ ساعت جهنمی در نیروگاه رامین

تحمل شرایط دشوار تعمیرات برای حفظ پایداری برق کشور

وی ادامه داد: با وجود اینکه خارج شدن از مدار به مدت دو روز، راحت‌تر بود و زمان بیشتری برای کار وجود داشت، اما در اقدامی جهادی، ترجیح دادیم که با تحمل زحمت بیشتر و استفاده از نیرو‌های بیشتر در ساعات طولانی، سیستم از مدار خارج نشود و در شرایط دشوار تعمیرات انجام شود تا پایداری برق کشور حفظ شود.

رضا خسروی و محمد امیری از مهندسان مکانیک و کارشناسان توربین دو نفر از ده‌ها متخصصی بودند که برای روشنایی مردم به طبقه آخر جهنم رفتند و برگشتند.

هر روز و ساعت کار نیروگاهی حساس است

خسروی عنوان کرد: هر جای کشور، هر واحد نیروگاهی که برق تولید می‌کند به ویژه واحد‌هایی که برق حرارتی تولید می‌کنند، با زحمت زیاد و سختی کار همراه است و هر روز و ساعت کار در نیروگاه، حساس است.

روایت یکی از کارگران از ۱۸ ساعت جهنمی در نیروگاه رامین

حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان چند روز پس از این اقدام جهادی، در جمع کارکنان نیروگاه رامین اهواز حضور یافت و ضمن ابلاغ سلام و خداقوت ویژه حجت‌الاسلام و المسلمین قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی از زحمات مجاهدانه نیرو‌های زحمت‌کش در نیروگاه رامین تقدیر کرد وبه پاس قدردانی بر دستان یکی از کارگران فداکار بوسه زد.

این مهندس بهره‌بردار ادامه داد: اسامی یک تا دو نفر از همکاران ما در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد در حالی که تعداد این نیرو‌ها بیشتر بود و یک گروه حداقل ۱۰ نفره از مهندسان و تکنسین‌ها، تلاش کردند که از جمله این نیرو‌ها می‌توان به مصطفی کرمی‌خراط، محمد امیری، رضا امیرنژادیان، رحمان اسکندری، ناصر درویش‌زاده، عبدالله عطایی، ابراهیم عامری و... اشاره کرد.

وی با اشاره به انتظارات پرسنل این نیروگاه، یادآور شد: با توجه به گرمای هوا، انتظار داریم که مصرف‌کنندگان خانگی و صنعتی، مصرف خود را مدیریت کنند و از مسوولان نیز انتظار داریم برای تبدیل وضعیت نیرو‌های شاغل اقدام کنند. نیروی جدید استخدام و بیمه‌های درمانی کارکنان ساماندهی شوند. همچنین خواستار به‌روزرسانی تجهیزات نیروگاه هستیم، چون تمامی این کار‌ها منجر به ایجاد شبکه برق پایدار و رفاه کارگران و مردم می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده