تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۶۵۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۱۲ اقدام راهبردی سازمان بورس برای ارتقای شفافیت بازار سرمایه

۱۲ اقدام راهبردی سازمان بورس برای ارتقای شفافیت بازار سرمایه
‌می‌متالز - سازمان بورس و اوراق بهادار طی یک سال اخیر با هدف اثربخشی و کارایی نظارت، ۱۲ اقدام راهبردی را در زمینه شفافیت عملیاتی کرده است.

به گزارش می‌متالز، سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف اثربخشی و کارایی نظارت اقدامات گسترده‌ای را در زمینه شفافیت طی یک سال اخیر انجام داده که بازنگری دستورالعمل حاکمیت شرکتی، راه‌اندازی دفاتر الکترونیک ثبت شرکت‌ها و طراحی تارنمای انتشار اطلاعات موضوع بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی و... از جمله مهم‌ترین این اقدامات است.

اصلاح و تدوین دستورالعمل افشای اطلاعات

اصلاح و تدوین دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان و راه‌اندازی دفاتر الکترونیک ثبت شرکت‌ها از جمله اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار برای ارتقای شفافیت بازار سرمایه در سال جاری است.

بر این اساس هر ناشر موظف است اطلاعات موضوع این دستورالعمل را در مهلت مقرر، مطابق فرم‌های مورد نظر سازمان، بصورت الکترونیکی و یا کاغذی در سربرگ رسمی خود که به تأیید دارندگان امضای مجاز رسیده باشد، به سازمان ارسال و هم‌زمان با روش تعیین شده از سوی سازمان بورس، جهت اطلاع عموم منتشر کند.

تارنمای انتشار اطلاعات موضوع بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی

یکی دیگر از اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاری، طراحی تارنمای انتشار اطلاعات موضوع بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی است.

با تصویب این دستورالعمل، تخلفات مدیران بازار سرمایه با توجه به درجه اهمیت و شدت و ضعف در ۶ درجه تقسیم‌بندی شده است. همچنین، به دلیل فهم راحت‌تر شدت تخلفات مدیران برای مخاطبان عام بازار سرمایه این محکومیت‌ها رنگ‌بندی شده‌اند؛ به عنوان مثال؛ محکومیت‌های سنگین با رنگ مشکی و باقی محکومیت‌ها بر اساس میزان شدت آن با رنگ قرمز، نارنجی و زرد در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

بازنگری دستورالعمل حاکمیت شرکتی

حاکمیت شرکتی از دیگر برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار است که در زمینه ارتقای شفافیت عملیاتی شده است.

بر این اساس، حاکمیت شرکتی شامل مجموعه‌ای از روابط بین مدیریت شرکت، هیأت مدیره، سهامداران و ذی‌نفعان دیگر است. علاوه بر آن، ساختاری ارائه می‌کند که از طریق آن، اهداف شرکت، ابزار دستیابی به آن، اهداف و نظارت بر عملکرد شرکت تعیین می‌شود.

در راستای حمایت از منافع سهامداران و از اواخر دهه ۸۰، سازمان بورس و اوراق بهادار آیین‌نامه‌ها و موضوعات پیرامون حاکمیت شرکتی را مطالعه و بررسی و در سال ۱۳۹۷ دستورالعمل جدیدی را ابلاغ و اجرای آن برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس را الزامی کرد. این دستورالعمل در دوره جدید اصلاح و در تاریخ ۲۲ آذرماه سال گذشته ابلاغ شد.

سامانه ناب

طراحی و راه اندازی سامانه جامع درخواست ثبت و انتشار اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه و سامانه ناب (پنل بدهی) افزایش سرعت تامین مالی متقاضیان، حذف کامل کاغذ از کل فرآیند تامین مالی و همچنین نظارت برخط بر فرآیند تامین مالی از دیگر اقداماتی است که در جهت شفاف‌سازی در سال ۱۴۰۲ انجام شده است.

الزامات افشای اطلاعات و تصویب معاملات اشخاص وابسته به ناشران

این گزارش می‌افزاید؛ ویرایش دستورالعمل «الزامات افشای اطلاعات و تصویب معاملات اشخاص وابسته ناشران بورسی و فرابورسی» برنامه دیگر سازمان بورس در حوزه شفاف‌سازی است که در سال ۱۴۰۲ به کمیته تدوین ارسال شده و اکنون در دست بررسی است.

پیشنهاد اصلاح مقررات مرتبط با افشا صورت‌های مالی ناشران اوراق بدهی

در میان این اقدامات اما، پیشنهاد اصلاح مقررات مرتبط با افشا صورت‌های مالی ناشران اوراق بدهی نیز از دیگر اقداماتی است که در دستورکار هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد.

مبارزه با پولشویی

برگزاری دوره‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی با محورهایی، چون «حاکمیت شرکتی برای بیش از ۸۰۰ ناشر اوراق بهادار، برنامه هفتم توسعه و بازار سرمایه، آشنایی با بازار سرمایه و حقوق حاکم بر آن، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم» نیز اقدام دیگر سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت ارتقای شفافیت بوده است.

بازنگری در گزارش تفسیری مدیریت

بر پایه این گزارش، از دیگر برنامه‌های این سازمان می‌توان به بازنگری در گزارش تفسیری مدیریت و ایجاد فرم مربوطه، اصلاح و بازنگری در نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره ناشران به مجمع و گزارش عملکرد ماهانه هیات مدیره، اتصال کامل خدمات سازمان به پنجره ملی خدمات هوشمند، توسعه سامانه پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه و اخذ نظر فعالان بازار سرمایه بر روی دستورالعمل‌ها پیش از تصویب اشاره کرد.

۱۲ اقدام راهبردی سازمان بورس برای ارتقای شفافیت بازار سرمایه

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت