تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۵۵
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۶۶۱۰
سرویس خبر : انرژی

جزییات آیین‌نامه تخفیف پلکانی خوراک پتروشیمی

جزییات آیین‌نامه تخفیف پلکانی خوراک پتروشیمی
‌می‌متالز - جزییات آیین‌نامه تخفیف پلکانی خوراک شرکت‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی منتشر شد.

به گزارش می‌متالز، «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری در ۲۷ خردادماه، تصویب‌نامه هیات وزیران درخصوص آیین‌نامه اجرایی تبصره اصلاحی بند ب ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را ابلاغ کرده بود. بر اساس این تصویب‌نامه برخی واحد‌های تولیدی پتروشیمی که تاریخ بهره‌برداری آنها پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه است، مشمول تخفیف پلکانی خوراک خواهند شد.

توضیحات مدیران شرکت ملی پتروشیمی

مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، امروز سه‌شنبه، دوم مرداد ۱۴۰۳، در نشست خبری پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران IPF با اشاره به ابلاغ آئین‌نامه تخفیف خوراک مایع پتروشیمی‌ها تاکید کرد: افزایش سودآوری، اقتصادی شدن مسیر توسعه و تکمیل بیشتر زنجیره ارزش از مهم‌ترین اهداف تدوین و ابلاغ آئین‌نامه خوراک است.

«مرتضی شاهمیرزایی» اعلام کرد: با ابلاغ این آئین‌نامه، ۱۶ درصد تخفیف در قیمت فروش متان به متانول سازان، در صورت تکمیل زنجیره ارزش، اعمال خواهد شد. هم چنین نفت خام، خوراک واحد‌های آروماتیکو نفتای واحد‌های الفین هم مشمول ۱۰ درصد تخفیف خوراک خواهند شد.

حسن عباس‌زاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این نشست خبری با اشاره به اصلاح آیین‌نامه تخفیف پلکانی نرخ خوراک پتروشیمی، گفت: در مورد طرح‌های PDH، اعتقاد شرکت پتروشیمی این است که باید تخفیف خوراک بگیرند، اما سازمان برنامه و بودجه فعلا با این کار موافق نکرده است، اما پیگیری‌ها همچنان برای اصلاح این مساله در وزارت نفت ادامه دارد.

متن تصویب‌نامه هیات وزیران

ماده۲ـ واحد‌های تولیدی زیر که تاریخ بهره‌برداری آنها پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه است، مشمول تخفیف پلکانی خوراک هستند:

۱ـ واحد‌های تولیدکننده فرآورده‌های نفتی اصلی از خوراک متانول.

۲ـ واحد‌های تولیدکننده الفین‌ها و آروماتیک‌ها.

۳ـ سایر واحد‌هایی که به تشخیص کارگروهی متشکل از وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور زنجیره ارزش افزوده پتروپالایشی را افزایش می‌دهند. وزارت نفت مکلف است موارد مشمول اضافه شده به این ماده را به صورت عمومی منتشر کند.

تبصره۱ـ تخفیف پلکانی خوراک قابل انتقال به حلقه‌های پیشین زنجیره تولید ذی ربط برای استفاده نهایی در مرحله تسویه خوراک و سوخت خریداری‌شده از شرکت‌های تابعه وزارت نفت است. همه واحد‌های تولیدی فعال در حلقه‌های پیشین واحد‌های تولیدی مشمول تخفیف، مکلف به پذیرش تخفیف پلکانی خوراک اعطایی این آیین‌نامه در تسویه بهای خوراک تحویلی به واحد تولیدی حلقه بعدی خود هستند و این موضوع باید به صراحت در قرارداد‌های فروش خوراک بین مجتمعی قید شود.

تبصره۲ـ تخفیف پلکانی خوراک برای واحد‌هایی قابل اعمال است که نسبت به تأمین مواد اولیه واحد‌های میانی و نهایی در قالب قرارداد بلندمدت با دوره اعتبار حداقل (۱۰) ساله و در چارچوب قیمت‌گذاری وزارت نفت و یا در قالب سهامداری مشترک اقدام کنند. محصولاتی که در بورس کالا عرضه میشود و با مقررات بورس به فروش می‌رسد، مشمول تخفیف پلکانی خوراک نمی‌شوند.

تبصره۳ـ وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط مجاز به استفاده از ابزار

«اوراق تسویه» برای اعطای مستقیم تخفیف‌های پلکانی خوراک موضوع این آیین‌نامه به واحد‌های تولیدی مشمول تخفیف است.

تبصره۴ـ میزان اوراق تسویه اعطایی به هر یک از سرمایه‌گذاران یا واحد‌های تولیدی مشمول تخفیف، معادل ارزش ریالی تخفیفی است که براساس این آیین‌نامه به سرمایه‌گذار یا واحد تولیدی مربوطه تعلق می‌گیرد.

تبصره۵ ـ وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط مجاز به استفاده از اوراق تسویه برای خرید فرآورده‌های نفتی از جمله فرآورده‌های نفتی مورد نیاز از شرکت‌های موضوع این آیین‌نامه است. این اوراق تسویه قابل انتقال به غیر و قابل استفاده برای تسویه مبلغ خرید خوراک و سوخت توسط هر یک از خریداران از شرکت‌های تابعه وزارت نفت است.

تبصره۶ ـ مدت اعتبار تخفیف پلکانی خوراک، (۱۰) سال از تاریخ بهره‌برداری واحد تولیدی مشمول تخفیف و غیرقابل تمدید است.

تبصره۷ـ با هدف تسهیل تأمین مالی برای احداث واحد‌های تولیدیمشمول تخفیف این آیین‌نامه، اعطای تخفیف پلکانی خوراک، قبل از بهره‌برداری واحد‌های تولیدی مذکور، با تشخیص وزارت نفت و به شرط تأیید پیشرفت فیزیکی چهل درصدی (۴۰%) احداث طرح توسعه شرکت تابعه ذی ربط وزارت نفت و با دریافت ضمانت‌نامه معتبر، مجاز است. در صورت تأخیر در بهره‌برداری طرح نسبت به برنامه زمان‌بندی مصوب وزارت نفت، به ازای هر سال تأخیر، ۱۰ درصد از تخفیف مربوط کسر می‌شود. در هر صورت مجموع سال‌های اعطای تخفیف پلکانی خوراک، قبل و بعد از بهره‌برداری از واحد‌های تولیدی مشمول تخفیف، (۱۰) سال است. در صورتی که سرمایه‌گذار طرح‌های موضوع این تبصره، رأساً تأمین‌کننده خوراک واحد مذکور نباشد، اعطای اوراق تسویه برای برخورداری از تسهیلات این تبصره مجاز است.

ماده۳ـ میزان تخفیف مربوط به واحد‌های تولیدی مطابق جدول پیوست تعیین و محاسبه می‌شود.

تبصره۱ـ مبلغ ریالی معادل تخفیف پلکانی خوراک در جدول فوق، از حاصل ضرب درصد تعیین‌شده، در بهای خوراک واحد تولیدی مشمول تخفیف محاسبه می‌شود. این موضوع صرفاً درخصوص خوراک مستقیم واحد تولیدی مشمول تخفیف محاسبه می‌شود و اعمال تخفیف پلکانی خوراک در حلقه‌های پیشین زنجیره تولید ذی ربط، به صورت انتقال عین مبلغ ریالی معادل تخفیف پلکانی خوراک است. در هر صورت سقف تخفیف پلکانی خوراک در حلقه اول زنجیره تولید (خوراک‌های تحویلی شرکت‌های تابعه وزارت نفت) معادل سی درصد (۳۰%) خوراک مربوطه خواهد بود.

تبصره۲ـ ملاک استفاده از امتیاز مناطق کمتر توسعه‌یافته، واقع شدن محل واحد تولیدی مشمول تخفیف در مناطق کمتر توسعه‌یافته است.

تبصره۳ـ در صورتی که واحد‌های تولیدی مشمول تخفیف، بر اساس سایر قوانین و مقررات معتبر در زمان ابلاغ این آیین‌نامه از تخفیف‌های دیگری نیز برخوردار باشند، تنها مشمول بالاترین نرخ تخفیف خواهند شد و جمع کردن تخفیف‌ها با یکدیگر مجاز نیست.

ماده۴ـ طرح‌های دارای مجوز از وزارت نفت که در زمان ابلاغ این آیین‌نامه، مشمول تخفیف پلکانی خوراک مطابق ضوابط تصویب‌نامه شماره ۷۳۳۱۲/ت۵۲۲۵۲هـ مورخ ۱۳۹۴/۶/۸ و اصلاحات بعدی آن بوده‌اند و بر اساس ضوابط این آیین‌نامه مشمول تخفیف پلکانی خوراک کمتر می‌شوند، همچنان از تخفیف مذکور در تصویب‌نامه پیشین برخوردار خواهند بود.

ماده۵ ـ شرکت‌های تابعه وزارت نفت مکلفند اعمال تخفیف پلکانی خوراک مطابق ضوابط این آیین‌نامه را در تمامی قرارداد‌های فروش خوراک خود به صراحت ذکر کنند. خریداران خوراک از شرکت‌های تابعه ذی‌ربط نیزمکلفند در قرارداد خرید خوراک از شرکت‌های تابعه وزارت نفت و نیز در قرارداد‌های مربوط به فروش خوراک به حلقه بعدی زنجیره تولید، اعمال تخفیف پلکانی خوراک برای تولیدکنندگان مشمول را به صراحت قید کنند.

تبصره ـ شرکت‌های تابعه وزارت نفت مکلفند میزان تعهد خود در قبال تأمین خوراک گاز و مایع را در قرارداد‌های فروش خوراک خود به صراحت قید کنند و متعهد به جبران خسارت وارده به خریداران در صورت قطع یاکاهش خوراک گاز و مایع خارج از شرایط قراردادی از محل ارزش خوراک تحویلی هستند.

ماده۶ ـ در صورت قطع و کاهش خوراک گاز و خوراک مایع واحد‌های صنعتی، پالایشی و پتروشیمیایی با اراده دولت و خارج از مفاد و شرایط قرارداد فی‌مابین، وزارت نفت مکلف است برابر ماده (۲۵) قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار خسارت وارده را از محل ارزش خوراک تحویلی جبران کند.

ماده۷ـ در خرید محصولات پتروشیمی توسط یا به دستور دولت، قیمت بورس مبنای عمل خواهد بود و یارانه مورد نظر دولت برای مصرف‌کنندگان داخلی در اختیار دستگاه ذی‌ربط قرار می‌گیرد و در هر حال اعمال قیمت‌های یارانه‌ای مصوب برای اینگونه محصولات پتروشیمی نباید موجب ایجاد بار مالی برای واحد‌های پتروشیمی تولیدکننده شود.

ماده۸ ـ تصویب‌نامه شماره ۷۳۳۱۲/ت۵۲۲۵۲هـ مورخ ۱۳۹۴/۶/۸ لغو می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده