تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۶۶۵۶
سرویس خبر : انرژی

ارزآوری ۱۶ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال گذشته

ارزآوری ۱۶ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال گذشته
‌می‌متالز - معاون وزیر نفت از ارزآوری ۱۶ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران گفت:در دولت مردمی، موفقیت‌های خوبی در زمین جمع‌آوری گاز‌های همراه صورت گرفت و تمامی گاز‌های همراه غرب کارون و شرق کارون تا پایان سال آینده، جمع‌آوری خواهد شد که گام بلند آن بهره‌برداری از NGL ۳۲۰۰ بود که روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب از گاز‌های همراه منطقه را جمع‌آوری می‌کند و بعد از ارائه متان به شبکه سراسری، C++ را به هاب پتروشیمی جنوب استان ارسال می‌کند.

طرح مهم NGL ۳۱۰۰ نیز در هفته‌های اخیر افتتاح شد که این طرح روزانه در سقف ظرفیت با بهره‌برداری از ایستگاه‌های پیش تراکم و خطوط مربوطه، تمامی گاز‌های همراه در منطقه میدان آذر و چنگوله و میدان بیات و سایر مناطق مثل یاران شمالی جمع‌آوری خواهد شد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه امروز بیش از ۶۵ سال از آغاز عملیات اجرایی اولین پتروشیمی ایران می‌گذرد، گفت: تا سال ۵۷ با وجود نداشتن هیچ گونه تحریمی و همراهی تمام ابرقدرت‌های آن روز چهان، کارنامه روشن و درخشانی در زمینه پتروشیمی نداریم.

وی ادامه داد: در آن زمان بیش از ۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنیم و می‌توانستیم خوراک سرشاری برای صنعت پتروشیمی داشته باشیم

شاهمیرزایی با بیان اینکه بومی‌سازی کانالیست‌ها در دولت سیزدهم هدف‌گذاری شد، اضافه کرد: تمامی کاتالیست‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور که ۹۹ کاتالیست، جاذب و آغازگر‌ها هست را بومی سازی کرده‌ایم و صاحب فناوری آن شده‌ایم.

شاهمیرزایی تصریح کرد: همچنین طرح گلستان و طرح زنجان که سال‌ها متوقف بودند، با حل و فصل مسائل حقوقی و دیگر مسائل، دوباره به جریان افتادند امیدواریم در منطقه مکران و پارسیان هم بتوانیم به‌زودی طرح‌های جدید را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در تأمین ارز صنعت پتروشیمی بسیار خوش درخشید، گفت: برنامه ارزآوری پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶ میلیارد دلار بود، این رقم به میزان ۱۲ میلیارد دلار محقق شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۱۶ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۲ با وجود ریزش قیمت‌های جهانی و عرضه بیشتر محصولات در بازار‌های داخلی با عرضه اعتباری برای کمک به هزاران کارگاه‌های تولیدی، رقم خوبی حاصل شد که بانک مرکزی در حال جمع‌آوری آمار آن است.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۸۰ همت عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بازار بورس صورت گرفت که موجب افزایش و رونق تولیدات محصولات پایین دستی و صنعتی در کشور شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده