تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۵
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۷۲۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها برای تولید گاز

سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها برای تولید گاز
‌می‌متالز - دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: اکنون پتروشیمی‌ها آماده ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بالادستی تولید گاز هستند که این مسئله مشروط به رفع موانع است.

به گزارش می‌متالز، احمد مهدوی، دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: در سه‌ماهه نخست سال جاری ۲۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تن محصول پتروشیمی در ایرانتولید شد که ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تن آن به بازار داخلی عرضه و ۷ میلیون و ۷۴۰ هزار تن آن صادر شد.

وی افزود: درآمدزایی صادرات محصولات پتروشیمی در ۳ ماهه نخست سال بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار بود که اگر وضعیت صادرات به‌همین صورت ادامه یابد، در سال جاری ارزش صادرات پتروشیمی نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایشی خواهد بود.

مهدوی از کمک بانک مرکزی به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با درصد بالای پیشرفت فیزیکی خبر داد و گفت: بانک مرکزی اعلام کرد که پروژه‌هایی که برای تکمیل تا پایان سال جاری یا دو ماهه ابتدایی سال آینده، کمتر از ۵۰ میلیون دلار نیاز دارند را اعلام کنیم تا با تأمین مالی، تکمیل شوند؛ در این زمینه ۱۱ پروژه به بانک مرکزی معرفی شده‌اند.

دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به مصوبه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای رسیدن نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان و ۴ هزار تومان گفت: بعد از طرح در مجلس و از دستور کار خارج شدن آن، این موضوع به تصویب و ابلاغ دولت رسید که پس از آن، با طرح موضوع در هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، این قانون ملغی شد؛ منتها "غطف به‌ماسبق" نشد و اعلام کردند که ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۲ باید نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها با نرخ اعلامی پرداخت شود که پس از آن، با طرح شکایت در دیوان، حکم دولت لغو و مصوب شد تا نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۲ نیز با نرخ قبل محاسبه شود.

وی ادامه داد: اوره را از آبان ۹۸ تاکنون هر کیسه ۴۰ هزار تومان به جهاد کشاورزی می‌فروختیم که بر اساس مصوبه جدید، این قیمت به ۲۴۰ هزار تومان در هر کیسه و به ۴۸۰۰ تومان در هر کیلو افزایش یافت و مصوب شد مابه‌التفاوت آن از محل دارایی‌های دولت پرداخت شود.

مهدوی با تکذیب شایعاتی مبنی بر توقف این مصوبه گفت: هم‌اکنون اوره تولیدی واحد‌های پتروشیمی بر اساس نرخ جدید در حال فروش است و مصوبه هیئت وزیران که در تاریخ ۲۴ تیرماه تصویب شده، لازم‌الاجرا است.

دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص سرنوشت سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی گاز گفت: در طول تمام سه‌سال دولت سیزدهم پیگیر تحقق این مسئله بودیم تا اینکه در بهمن‌ماه سال گذشته در نمایشگاه توانمندی‌ها که رد حسینه امام خمینی (ره) برگزار شد خدمت مقام معظم رهبری عرضه داشتیم و بعد از آن بود که موفق شدیم در ابتدای سال جاری، توافق‌نامه‌هایی را در این زمینه به‌امضا برسانیم.

وی افزود: الان پتروشیمی‌ها آماده ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بالادستی تولید گاز هستند که این مسئله مشروط به رفع موانع است؛ با این سرمایه گذاری روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

مهدوی خاطرنشان کرد: پتروشیمی‌ها اولا باید مطمئن شوند که گازی که به تولید می‌رسد به خود آنها تعلق خواهد داشت، ثانیا باید IRI پروژه‌ها به گونه‌ای دیده شود که این سرمایه گذاری جذاب باشد، پیشنهاد ما حداقل ۲۰ درصد است.

دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت تولید بنزین از متانول گفت: برای تولید بنزین از متانول با چین صحبت‌هایی شده، اما اجرایی شدن این طرح نیازمند تصویب آیین نامه‌ای برای تخفیف در نرخ خوراک گاز است.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما اعمال تخفیف ۳۰ درصدی است و اگر این تخفیف اعمال نشود، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

مهدوی با بیان اینکه اغلب واحد‌های پتروشیمی مجبور به امضای قرارداد ۸ ماهه تأمین خوراک شده اند، گفت: این کار در راستای این صورت گرفته که وزارت نفت ملزم به پرداخت خسارت نشود.

وی ادامه داد: بخشی از کمبود تولید واحد‌های پتروشیمی ناشی از کمبود خوراک است و منطقی نیست که انتظار داشته باشیم، واحدی ۴ ماه از سال خوراک دریافت نکند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده