تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۴۷
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۶۶۳۹
سرویس خبر : انرژی

روسیه در کوبا پالایشگاه نفت می‌سازد

روسیه در کوبا پالایشگاه نفت می‌سازد
‌می‌متالز - روسیه و کوبا، پیشنهاد ساخت یک پالایشگاه نفت در کوبا با کمک شرکت‌های روسی را بررسی کردند.

به گزارش می‌متالز، خبرگزاری تاس روسیه به نقل از الکساندر باباکوف، معاون رئیس مجلس روسیه گزارش کرد: در جریان سفر نمایندگان روس به کوبا در روز‌های اخیر، ایده ساخت پالایشگاه نفت، تحت بررسی قرار گرفته است.

تاس به نقل از باباکوف نوشت: بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی روسیه می‌توانند در کوبا کار کنند. کوبا نفت خام دارد. منطقی است که محصولات نفتی را وارد نکنیم، بلکه در اینجا تولید کنیم.

روسیه و کوبا از دهه ۱۹۵۰ که این کشور آمریکای لاتین و اتحاد جماهیر شوروی، روابط خود را به عنوان کشور‌های کمونیستی گسترش دادند، روابط نزدیکی داشته‌اند.

ونزوئلا، تامین‌کننده اصلی نفت کوباست که نزدیک این کشور قرار دارد. با این حال، صادرات ونزوئلا در سال‌های اخیر، به دلیل مشکلات صنعت نفت این کشور و تحریم‌های آمریکا علیه کاراکاس، کاهش یافته است.

صنعت نفت در حال فروپاشی ونزوئلا، به معنای آن است که نفت کوره کمتری از کشوری که صاحب بزرگ‌ترین ذخایر قطعی نفت در جهان است، به کوبا می‌رسد تا سوخت نیروگاه‌های قدیمی این جزیره را تامین کند.

طبق بررسی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تولید برق کوبا، به شدت به فرآورده‌های نفتی وابسته است و بیش از ۸۰ درصد از تولید برق با استفاده از فرآورده‌های نفتی، انجام می‌شود. هم‌زمان با بحران در ونزوئلا و صنعت نفت این کشور، کوبا در سال ۲۰۲۱ با اعتراضات عمومی روبرو شد.

کوبا که شاهد کمبود شدید بنزین و سایر سوخت‌ها بوده است، در اوایل سال جاری اعلام کرد قیمت سوخت از اول فوریه ۲۰۲۴، به میزان ۵۰۰ درصد افزایش خواهد یافت. دولت کوبا دیگر از عهده برنامه عظیم یارانه که برای همه کالا‌ها و خدمات ضروری، قیمت یارانه‌ای قرار داده بود، برنمی‌آید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، کوبا از سال ۲۰۲۲، نفت روسیه را وارد کرده است. پس از یک وقفه یک سال، واردات نفت روسیه به کوبا در مارس امسال ازسرگرفته شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده