تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۳۱
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۴۶۹۲۸
سرویس خبر : انرژی

دعوای مجارستان با اوکراین بر سر نفت روسیه بالا گرفت

دعوای مجارستان با اوکراین بر سر نفت روسیه بالا گرفت
‌می‌متالز - مجارستان، روز جمعه، اوکراین را متهم کرد با ممانعت از انتقال نفت روسیه از خاک این کشور، باج گیری کرده است.

به گزارش می‌متالز، گرگلی گولیاس، رئیس دفتر ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی در بوداپست، گفت: اوکراین در حال باج گیری از مجارستان و اسلواکی است که از صلح و آتش بس، دفاع می‌کنند.

میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین، اتهامات بوداپست را رد کرد و گفت: تصمیم اوکراین برای تعلیق ترانزیت نفت روسیه به مجارستان و اسلواکی، ربطی به باج خواهی ندارد.

مجارستان و اسلواکی دوشنبه گذشته، در واکنش به تصمیم کی‌یف برای توقف ترانزیت نفت خام شرکت نفت روسیه لوک اویل، روند مشورتی اتحادیه اروپا علیه اوکراین را مشترکا آغاز کردند.

رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان اظهار کرد: توقف ترانزیت نفت روسیه از مسیر اوکراین، خطری جدی برای امنیت انرژی مجارستان و اسلواکی است. باید راه حلی تا سپتامبر پیدا شود وگرنه، مجارستان با کمبود نفت مواجه خواهد شد. با این حال، او به مردم اطمینان داد که جای نگرانی نیست، زیرا ذخایر نفت مجارستان فراوان است.

گولیاس با بیان اینکه بوداپست نیز به دنبال راه حل است، توضیح داد: اول اینکه اوکراینی‌ها اعتراف می‌کنند که نمی‌توانند این کار را با دو کشور اتحادیه اروپا انجام دهند. مورد دیگر، این است که کمیسیون اروپا به ما کمک می‌کند، و سوم اینکه ما یک خل قانونی پیدا می‌کنیم که اجازه می‌دهد نفت توسط کسی که مشمول تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد، منتقل شود.

اسلواکی و مجارستان اوایل هفته گذشته، اعلام کردند دریافت نفت از شرکت لوک اویل روسیه، پس از اینکه اوکراین ماه گذشته ممنوعیت ترانزیت منابع شرکت انرژی روسیه از طریق خاک این کشور را ممنوع کرد، متوقف شده است.

مجارستان سالانه ۲ میلیون تن نفت از لوک اویل روسیه دریافت می‌کند که تقریبا معادل یک سوم از کل واردات نفت به این کشور است.

رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی، در اظهارات جداگانه‌ای اعلام کرد کشورش، در روابط اوکراین و روسیه، «گروگان» نخواهد بود.

اسلواکی روز جمعه پس از هشدار‌هایی مبنی بر اینکه توقف نسبی ممکن است منجر به کمبود سوخت در اوایل سپتامبر شود، اعلام کرد راه حلی فنی به اوکراین برای احیای عرضه نفت متوقف شده روسیه به پالایشگاه‌های اسلواکی و مجارستان، ارائه کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آنادولو، با وجود تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، مجارستان و اسلواکی که کشور‌های محصور در خشکی هستند، همچنان از طریق اوکراین، گاز طبیعی و نفت دریافت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده