تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۶۶۸۱

برنامه‌ریزی برای تأمین آب حوضه آبریز کارون بزرگ در تابستان

برنامه‌ریزی برای تأمین آب حوضه آبریز کارون بزرگ در تابستان
‌می‌متالز - رییس حوضه آبریز کارون بزرگ گفت: آب مورد نیاز شرب، صنعت، بهداشت، کشاورزی و زیست‌محیطی برای فصل تابستان امسال بدون اعمال هیچ‌گونه کمبود، تأمین شد.

به گزارش می‌متالز، «فراز رابعی» رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ با تشریح حجم ذخیره سد‌های حوضه آبریز کارون بزرگ اظهار داشت: در بارش‌های مناسبی که در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال‌جاری صورت گرفت، بیش از ۶.۵ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن زنجیره‌ای کارون شد و بهترین استفاده از این بارش‌ها در حوضه صورت گرفت.

وی افزود: به‌طوری که در انتهای اردیبهشت مطابق برنامه، همه سد‌های حوضه به‌طور کامل آبگیری شد و حجم تنظیمی در سد «گتوند» برای تنظیم جریان‌های بالا دست در نظر گرفته شد.

رابعی گفت: با سپری شدن فصل بارش و فروکش جریان‌های سیلابی در انتهای اردیبهشت‌ماه، برنامه‌های منابع و مصارف حوضه آبریز کارون به‌روزرسانی شد.

وی با تأکید بر اینکه همه مصارف پایین دست سد‌های حوضه آبریز از جمله نیاز شرب، صنعت، بهداشت، کشاورزی و زیست‌محیطی برای فصل تابستان بدون اعمال هیچ‌گونه کمبود، تأمین شده است، بیان کرد: تا امروز مطابق برنامه‌ای که در پایان اردیبهشت‌ماه تهیه و ابلاغ شده، میزان رهاسازی از سد‌ها با کمترین انحراف انجام گرفته است.

رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ گفت: امیدوار هستیم با رعایت برنامه در دو ماه آینده مانند سال گذشته، حجم آب موجود در مخازن در انتهای شهریورماه به‌میزانی باشد که ضمن تأمین نیاز‌های تابستان هیچ مشکلی برای تأمین مصارف فصل پاییز وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته، بارش‌های نیمه اول سال ۴۰ درصد کمتر از نرمال بود و تنها ۵ میلیارد آب در سد‌ها ذخیره شد، با این حال تمام نیاز‌های پایین دست، تأمین و چیزی حدود ۴۰۰ هزار هکتار گندم کاشته شد؛ یعنی سطح بی‌سابقه‌ای از آب مورد نیاز کشت گندم تأمین شد.

رابعی با بیان اینکه در ابتدای سال آبی جاری حجم مخازن در زنجیره کارون ۲ میلیارد مترمکعب بوده است، گفت: امسال برنامه این است که این حجم کمتر از سال گذشته نباشد.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده