تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۴۶
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۶۷۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت آهن اسفنجی به نفت رسید!

قیمت آهن اسفنجی به نفت رسید!
‌می‌متالز - متوسط قیمت آهن اسفنجی در معامله ۳۰ تیرماه با کاهش ۰.۸ درصدی قیمت به کیلویی ۱۲۰۶۳ تومان رسید. این هفته ۳۲۸ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شد ولی تنها ۵۷ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، متوسط قیمت هر کیلوگرم آهن اسفنجی در آخرین معاملات بورس کالا به ۱۲،۰۶۳ تومان رسید. این قیمت نسبت به هفته قبل ۰.۸ درصد کاهش یافت. البته کاهش قیمت آهن اسفنجی تنها مربوط به این معامله نیست، زیرا آهن اسفنجی از اسفندماه سال گذشته ریزشی شد و از کیلویی ۱۴،۱۱۵ تومان به ۱۲۰۶۳ رسید. در این مدت قیمت هر کیلوگرم آهن اسفنجی ۱۴.۵ درصد کاهش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور سنتی قیمت آهن اسفنجی در نیمه اول هر سال و همزمان با محدودیت‌های توزیع برق ریزشی می‌شود و در ادامه با اعمال محدودیت‌های گاز در فصل زمستان آهن اسفنجی به رکورد قیمتی بالاتری دست پیدا می‌کند. روند قیمتی آهن اسفنجی در معاملات بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

قیمت آهن اسفنجی به نفت رسید!

متوسط قیمت آهن اسفنجی در معامله ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ کیلویی ۱۲،۰۶۳ تومان مشخص شد در حالی که یک سال قبل در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ متوسط هر کیلوگرم آهن اسفنجی ۱۱،۶۵۰ تومان تعیین شد. آهن اسفنجی در معاملات مرداد ۱۴۰۲ نیز نزولی بود و تا قیمت کیلویی ۱۲،۴۸۰ تومان کاهش یافت و سپس فاز صعودی جدیدی را در بازار آغاز نمود. فعالان بازار انتظار دارند قیمت آهن اسفنجی تا شهریورماه و پایان محدودیت‌های توزیع برق بر مدار نزول قرار داشته باشد و سپس آماده افزایش قیمت نیمه دوم سال شود. طی دو سال قبلی متوسط قیمت آهن اسفنجی در معاملات فصل زمستان به کانال ۱۴ هزار تومان افزایش می‌یافت. زیرا با آغاز فصل سرمایه تقاضا برای آهن اسفنجی افزایش می‌یابد و عرضه آن به کمتر از ۱۰۰ هزار تن در هفته می‌رسد.

در مقابل طی آخرین معامله ۳۲۸ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شد ولی تنها ۴۷ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت با این حساب بیش از ۸۵ درصد از آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا مشتری نداشت. کاهش تقاضا و به دنبال آن افت شدید قیمت آهن اسفنجی دلیلی شد تا نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولاد به کمتر از ۵۳ درصد برسد. گزارش مؤسسه پلتس نشان می‌دهد نسبت قیمت آهن اسفنجی و شمش فولادی در هند اکنون ۶۷.۳ درصد است. با وجود این ارزندگی تقاضا برای آهن اسفنجی پایین است. گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد صادرات آهن اسفنجی در ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. بر این اساس صادرات آهن اسفنجی از ۷۰۲ هزار تن در ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به ۳۴۱ هزار تن در ۳ ماه اول ۱۴۰۳ رسید. با این حساب علاوه بر کاهش تقاضای داخلی، صادرات نیز افت پیدا کرده است تا بازار آهن اسفنجی در رکودی‌ترین حالت ممکن باشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده