تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۴۶۵۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

الماسی به نام آرتاویل/ احداث بزرگ‌ترین واحد احیای مستقیم شمال غرب کشور

الماسی به نام آرتاویل/ احداث بزرگ‌ترین واحد احیای مستقیم شمال غرب کشور
‌می‌متالز - با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تأکید این دولت بر بومی‌سازی تولید و اتکا به نیرو‌های داخلی، «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» فعالیت خود را با هدف اجرای ۴۸ پروژه صنعتی، معدنی و زیرساختی در ۱۳ استان کشور آغاز کرد که از میان این ۴۸ پروژه، اجرای هشت پروژه بر عهده شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» گذارده شد.

به گزارش می‌متالز، احداث بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان با ظرفیت تولید ۳۶۶ مگاوات، احداث کارخانجات آهن اسفنجی و فولادسازی شرکت صنایع فولاد کردستان به ترتیب با ظرفیت‌های تولید ۱.۶ و یک میلیون تن، احداث کارخانه کنسانتره‌سازی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن، احداث کارخانه گندله‌سازی شرکت صبا امید غرب خاورمیانه با ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن، احداث کارخانه آهن اسفنجی شرکت فولاد اقلید پارس با ظرفیت تولید ۱.۱ میلیون تن، احداث کارخانه آهن اسفنجی شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل با ظرفیت تولید ۱.۱ میلیون تن و احداث کارخانه لیچینگ و تولید کنسانتره مس شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن، مجموع هشت پروژه پیشرانی است که هلدینگ توسعه معادن و فلزات عهده­‌دار انجام آنها شده است.

از میان این ۸ پروژه، سه پروژه احداث کارخانجات تولید آهن اسفنجی در شرکت‌های فولاد کردستان، فولاد اقلید پارس و فولاد الماس آرتاویل مربوط به تولید آهن اسفنجی است. تولید آهن اسفنجی به روش احیا مستقیم یکی از پربازده‌ترین و پرکاربردترین روش‌ها در واحد‌های مختلف فولادسازی است که به دلیل مشکلات روش‌های سنتی یا همان کوره‌های بلند در تولید این محصول، این روش در صنایع مبتنی بر تولید آهن و فولاد، جایگاه بسیار قابل توجهی پیدا کرده است. اهمیت فرآیند مستقیم احیای آهن به لحاظ مسائل اقتصادی و زیست محیطی باعث شده است تا تقریباً همه آهن اسفنجی مورد نیاز در صنایع، با استفاده از این روش تولید شود.

با عنایت به اهمیت و نقش شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل در توسعه تولید و اشتغال‌زایی کشور و اهمیت روزافزون آن در مجموعه فعالیت‌های سازنده هلدینگ توسعه معادن و فلزات، در این مجال به معرفی این طرح خواهیم پرداخت.

اجرای پروژه آهن اسفنجی شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل از اواخر سال ۱۴۰۰ آغاز شده که تاکنون حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار است تا انتهای سال ۱۴۰۳، مرحله اول آن آغاز به کار نماید. سرمایه‌گذاری موردنیاز برای این پروژه بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان بوده و اشتغالزایی مستقیم آن نیز ۴۰۰ نفر و غیرمستقیم ۴۰۰۰ نفر برآورد شده است. شایان ذکر است با اجرای طرح‌های توسعه‌ای ذوب، ریخته‌گری و نورد، ظرفیت جذب تا ۱۰۰۰ نفر نیروی کار نیز در این کارخانه وجود خواهد داشت. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۴۰ درصد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۳۰ درصد و شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) نیز با ۳۰ درصد، سهامداران این پروژه محسوب می­شوند.

در حال حاضر بزرگ‌ترین واحد احیای مستقیم در منطقه شمال غرب کشور واحد احیای مستقیم ۸۵۰ هزار تنی میانه است که با راه‌اندازی واحد احیای مستقیم ۱.۱ میلیون تنی فولاد آرتاویل، این کارخانه به بزرگ‌ترین واحد احیای مستقیم در منطقه شمال غرب کشور تبدیل خواهد شد.

از مهم‌ترین چالش‌های واحد‌های احیا مستقیم در کشور، محدودیت تأمین گاز به­ عنوان خوراک مورد نیاز تولید آهن اسفنجی در ماه‌های سرد سال بوده است که طی رایزنی­های متعدد تا حدودی این مشکلات در شرکت الماس آرتاویل حل شده ­اند. در زمینه مواد اولیه به­عنوان چالش دیگر تولیدکنندگان آهن اسفنجی نیز شرکت معدنی و صنعتی چادرملو متعهد شده است که نیمی از خوراک این پروژه را تأمین کند. مابقی گندله مورد نیاز پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل نیز از سایر تولیدکنندگان مواد اولیه مانند شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور که هلدینگ «ومعادن» ۸۳.۴ درصد از سهام آن را در اختیار دارد، تامین خواهد شد. نوسانات نرخ ارز و اثرگذاری آن بر روند اجرایی پروژه، تحریم‌های بین المللی جهت تامین تجهیزات خارجی و مشکلات مربوط به واحد بازرگانی خارجی از سایر مشکلات پروژه مذکور می­باشد.

توسعه زیرساخت‌های تولیدی، تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های پیشرفته، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه، توسعه بازار‌های صادراتی، تنوع‌بخشی به محصولات و خدمات و توجه به مسوولیت‌پذیری زیست‌محیطی از جمله مهمترین استراتژی­‌هایی است که می­تواند جایگاه آرتاویل را در صنعت آهن و فولاد مستحکم سازد.

منبع: سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

عناوین برگزیده