تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۶۷۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صمت خبر داد؛

تهیه سند راهبردی مهم‌ترین دستاوردمان در دولت سیزدهم بود/ می‌توانیم صادرکننده ماشین‌آلات معدنی با برند ایرانی باشیم

تهیه سند راهبردی مهم‌ترین دستاوردمان در دولت سیزدهم بود/ می‌توانیم صادرکننده ماشین‌آلات معدنی با برند ایرانی باشیم
‌می‌متالز - معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت گفت: مهمترین دستاورد این معاونت در دولت سیزدهم تهیه سند راهبردی جهت اجرای برنامه‌های راهبردی بوده که این امر در آبان ۱۴۰۱ رقم خورد و تمامی دفاتر این معاونت سند راهبردی مربوط به خود را تهیه کردند.

به گزارش می‌متالز، «سیدمحمد موسوی» معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، در خصوص حوزه وظایف این معاونت اظهار کرد: این معاونت به سایر معاونت‌های وزارت صمت و وزارتخانه‌های دیگر خدماتی ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال در حوزه تجهیزات پزشکی بخش عمده خدمات این معاونت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در حوزه پمپ، توربین و کمپرسور به وزارت نفت و وزارت نیرو داده می‌شود.

وی همچنین در ارتباط با محتوای کلی سند راهبردی، تاکید کرد: سند راهبردی یعنی تمامی ذی‌نفعان، یک حرف واحد زده و یک کار واحد را انجام دهند.

معاون وزیر صمت در ادامه افزود: برای تهیه سند راهبردی هر دفتر مطالعات و بررسی‌های فراوانی توسط تمامی ذی‌نفعان آن حوزه صورت گرفته و با همکاری و همفکری یکدیگر به جمع‌بندی نهایی رسیده‌ایم.

وی با ذکر نمونه‌ای اضافه کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی با تحقیق و بررسی مداوم مشخص شد که استند قلبی، مانیتورینگ مداوم قند خون و دستگاه سی‌تی‌اسکن بسیار با اهمیت و نیاز داخل بوده، اما در مقابل، خرید خارجی و میزان ارزبری آن بسیار بالا است. در نتیجه تصمیم به ساخت و تولید داخل گرفته و این پروژه‌ها با درصد پیشرفت قابل قبولی در حال انجام است. بعنوان مثال استند قلبی با ارزبری ۶۰ میلیون یورویی بالغ بر ۸۰ درصد و سمعک دیجیتال با ارزبری ۲۰ میلیون یورویی نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت پروژه داشته است.

موسوی در خصوص حوزه ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی خاطرنشان کرد: جدولی با عنوان مواردی که اکنون ساخت داخل بوده و یا نیاز به واردات داشته، اما توان تولید آن در داخل وجود دارد تهیه گردید که حائز اهمیت بالایی می‌باشد و طی جلساتی هر شش‌ماه یکبار بازبینی و بررسی مجدد شده و آمار و اطلاعات آن به‌روزرسانی می‌گردد.

وی در ادامه یادآور شد: با تهیه جدول متوجه شدیم دامپتراک ساخت داخل با ظرفیت بالای ۵۰ تن یا لودر با ظرفیت بالای ۳۰ تن نداشته و باید به سمت تولید و ساخت داخل حرکت کنیم.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، ادامه داد: تا قبل از دولت سیزدهم با ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی نو و دست‌دوم مواجه بودیم که این دولت مجوز واردات را صادر کرد، زیرا معتقدیم تا زمان دستیابی به توان و تکنولوژی تولید داخلی برخی محصولات نیازمند واردات هستیم تا صنایعی مانند معدن و راه‌سازی به ماشین‌آلات پیشرفته و کافی مجهز شوند.

وی در خصوص فعالان حوزه ماشین‌آلات تصریح کرد: ۱۰ شرکت فعال در حوزه ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی داشتیم که بجز شرکت هپکو که ۵۲ درصد سهام آن برای تامین‌اجتماعی است خصوصی بوده و کل میزان تولید در سال ۱۴۰۰، ۱۷۵۰ دستگاه در داخل بوده است.

موسوی ادامه داد:، اما با برنامه‌ریزی، همت و همدلی تمامی بخش‌های مربوطه در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ درصد رشد تولید داشته و به عدد ۳۵۰۰ رسیدیم، همچنین در سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد رشد داشته و نزدیک به ۴۵۰۰ دستگاه تولید داشته‌ایم. در ادامه نیز برنامه داریم طی سه سال آینده ۱۵۰۰۰ ماشین‌آلات فرسوده معدنی و راه‌سازی را در معادن سراسر کشور نوسازی کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به رویکرد و دغدغه وزارت صمت در زمینه افزایش تولید داخل، نیازمند دقت و توجه به پتانسیل‌های موجود هستیم تا دیگر شاهد تعطیلی شرکت‌ها و کارخانه‌هایی مانند چوب و کاغذ مازندران و هپکو نباشیم.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، با اشاره به اتفاقات هپکو افزود: رئیس‌جمهور شهید در بازدید از مجموعه هپکو با مشاهده شرایط، نسبت به بازگشایی مجدد و راه‌اندازی آن دستور اکید داده و بیان کردند این کارخانه باید تحت هرشرایطی به چرخه تولید بازگشته و برنامه تولید آن به صورت هفتگی کنترل پروژه شود.

وی در این خصوص اضافه کرد: در نتیجه طی اولین سال، ۳۰۰ دستگاه تولید و ۱۰۰۰ نفر از پرسنل به کار بازگشتند. همچنین در سال دوم ۶۰۰ دستگاه تولید شد و در اسفند سال گذشته نیز ۲۲ دستگاه از محصولات این مجموعه صادر و ارزآوری کرده‌اند.

موسوی همچنین گفت: اگر این روند ادامه یابد، ما می‌توانیم در آینده صادرکننده ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی با برند ایرانی باشیم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید