تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۶۷۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در راستای توسعه کسب‌وکار‌های خرد و خانگی؛

وزارت صمت و مجموعه هفتا تفاهم‌نامه امضا کردند

وزارت صمت و مجموعه هفتا تفاهم‌نامه امضا کردند
‌می‌متالز - تفاهم‌نامه همکاری به‌منظور رشد کسب‌وکار‌های خرد و خانگی، توسعه زیرساخت‌های صادراتی و تسهیل در تأمین کالا‌های ایرانی جهت بازاریابی و فروش در بستر‌های آفلاین و آنلاین، میان دفتر خدمات عمومی مرکز اصناف وزارت صمت و مجموعه هفتا امضا شد.

به گزارش می‌متالز، دفتر خدمات عمومی مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجموعه هفتا (هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی) به منظور رشد کسب‌وکارهای خرد و خانگی، توسعه زیرساخت‌های صادراتی و تسهیل در تأمین کالا‌های ایرانی مانند مواد غذایی، سوغات و صنایع دستی جهت بازاریابی و فروش در بستر‌های آفلاین و آنلاین برون‌مرزی و درون‌مرزی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه روز چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ با حضور «محمدحسین قمری» مدیرکل دفتر خدمات عمومی مرکز اصناف و «محمدباقر مروی» بنیان‌گذار مجموعه هفتا در برج میلاد منعقد شد.

بیش از ۶۰۰ هزار واحد، کارگاه تولیدی خرد در کشور

محمدحسین قمری، مدیرکل دفتر خدمات عمومی مرکز اصناف وزارت صمت در این مراسم اظهار کرد: این تفاهم‌نامه به منظور رشد کسب‌وکار‌های خرد خانگی، توسعه زیرساخت‌های صادراتی و تسهیل در تامین کالا‌های ایرانی نظیر مواد غذایی، سوغات و صنایع دستی در راستای بازاریابی و فروش در بستر‌های آفلاین و آنلاین برومرزی و درون مرزی امضا شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت بازارسازی کسب‌وکار‌ خرد خانگی و محلی که بیش از ۳ میلیون شغل و کسب‌وکار‌ را تحت الشعاع قرار می‌دهد، یکی از کار‌هایی که لازم بود در دولت انجام شود، بازارسازی برای فروش محصولات خرد و خانگی است.

مدیرکل دفتر خدمات عمومی مرکز اصناف وزارت صمت اظهار کرد: درحال حاضر فروش، مهم‌ترین دغدغه کارآفرینان محلی است و محصولات متنوع و با کیفیتی در سطح خرد و خانگی تولید می‌شود که می‌توان با بسته‌بندی مناسب در جایگاه‌های فروش درون مرزی و برون مرزی در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما علاوه بر آموزش جهت ارتفاع کیفیت فروش و متناسب با نیاز‌های روز جامعه هدف به صورت آفلاین می‌توانیم به کمک مجریان طرح محصولات را در معرض نمایش و فروش عموم در قفسه‌های متنوع فروشگاهی مجموعه‌هایی نظیر هفتا قرار دهیم.

قمری خاطرنشان کرد: در این طرح سامانه‌ای جهت درج محصولات معرفی می‌شود که افراد می‌توانند با درج محصولات خود علاوه بر حضور در بازار‌های داخلی کالا‌های با کیفیت خود را نیز در بازار‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در معرض نمایش بگذارند.

وی افزود: در دفتر خدمات عمومی طی سال‌های اخیر همواره به دنبال ساختن بستر‌هایی بودیم که به صورت عمومی افراد را برای عرضه محصولات و توسعه کسب‌وکار‌ خود در داخل و خارج کشور توانمند کنیم که این تفاهم‌نامه و پیش‌تر اقدامات مشابه در راستای همین امر مهم صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر خدمات عمومی مرکز اصناف وزارت صمت تصریح کرد: مرکز اصناف وزارت صمت در مدت سه سالی که در خدمت بودیم، یکی از ماموریت‌هایی که به طور ویژه به آن پرداخته تقویت بازار کارگاه‌های خرد است. بر اساس آمار از مجموع سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی موجود در کشور بیش از ۶۰۰ هزار واحد، کارگاه تولیدی خرد هستند.

وی ادامه داد: طی تفاهم نامه‌ای که میان معاونت تجارت وزارت صمت و معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار انجام شد، بحث توسعه بازار مشاغل خانگی هم به مرکز اصناف سپرده شد. نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تولید کننده خرد و خانگی داریم و ماموریت خود می‌دانیم که بازار آنها را از طریق آموزش بسته‌بندی، آموزش تولید محصولات با کیفیت و مشارکت دادن شبکه توزیع اصناف مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، پلتفرم‌های آنلاین، نانوایی‌ها و اصنافی که حاضرند بخشی از مغازه خود را به تولیدکنندگان خرد و خانگی اختصاص دهند، توسعه بدهیم.

قمری ابراز امیدواری کرد: با همکاری مجموعه فرهنگی هنری هفتا این ریل گذاری به ثمر برسد و تولیدکنندگان خرد و خانگی با آموزشی که در سطح تولید و بسته بندی و ارتقای کیفیت می‌بینند، به بازار‌های فیزیکی بیشتری دسترسی داشته باشند و فروش خود را توسعه دهند.

معافیت مالیات بر ارزش افزوده دغدغه اصلی تولیدکنندگان صنایع دستی

در ادامه این نشست، مروی، کارآفرین و بنیانگذار مجموعه فرهنگی هنری «هفتا» نیز اظهار کرد: این مجموعه در دل خود با وجود آنکه یک مجموعه تجاری است، اما مسئولیت اجتماعی بزرگی دارد. در حال حاضر با بیش از ۳۷۰ تامین کننده و هنرمند در زمینه‌های مختلف و بخش طراحی، بسته‌بندی و تولید همکاری داریم و در تمام این سال‌ها تلاش کردیم با بسترسازی برای فروش بیشتر و کمک به فرایند طراحی و تولید و بسته بندی کاری کنیم که کسب‌وکار‌های خرد بتوانند فعالیتشان را توسعه دهند.

وی افزود: با همکاری مجموعه اشتغال آفرینی بسیاری به‌طور غیرمستقیم ایجاد شده و هنرمندان به واسطه تعامل و همکاری با هفتا و افزایش فروشی که برای‌شان ایجاد شده به جذب نیرو و توسعه کارگاه و ابزار پرداخته‌اند.

کارآفرین و بنیانگذار مجموعه فرهنگی هنری «هفتا» با بیان اینکه معافیت مالیات بر ارزش افزوده از دغدغه‌های اصلی حوزه صنایع دستی است، تاکید کرد: در راستای حمایت از صنایع دستی و تولیدات ایرانی خصوصا مشاغل خرد و خانگی، صنایع دستی در لیست معافیت مالیاتی قرار دارد و لیست مورد نظر از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام شده است، اما هنوز به تایید سازمان امور مالیاتی کشور نرسیده است و عدم انجام این مسئله منجر به ضرر‌های هنگفت برای فعالان این صنعت شده است.

وی با بیان اینکه امروز هیچ مجموعه یا شرکتی را نمی‌توان یافت که بدون انجام کار جمعی و تشکیلاتی بزرگ شده و توسعه یافته باشد، ابراز امیدواری کرد: با حمایت دولتمردان و متولیان امر و همکاری بخش خصوصی کار تشکیلاتی و جمعی توسعه یابد و به خیل عظیمی از کسب‌وکار‌های خرد و خانگی و روستایی کمک شود و فضایی برای توسعه و رشد کسب‌وکار‌های خرد و خانگی و محلی به وجود آید.

مروی همچنین گفت: همه نگاه ما این است که برای کسب‌وکار‌های کوچک بازاریابی کنیم و در فضای رقابتی بتوانیم کیفی سازی محصولات در داخل و خارج را به وجود آوریم.

تعهدات دفتر خدمات عمومی مرکز اصناف وزارت صمت در این تفاهم‌نامه

برگزاری و فروش دوره‌های آنلاین آموزشی: همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین در پلتفرم‌های تخصصی.

معرفی و تأمین محصولات باکیفیت: معرفی محصولات باکیفیت مواد غذایی، سوغات و صنایع دستی ایرانی و مساعدت در تأمین آنها جهت تکمیل زنجیره ارزش و عرضه.

اختصاص فضا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای: فراهم کردن فضای مناسب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای فروش کالا‌های مذکور.

ساماندهی هدایا و مصارف سازمانی: پیگیری و ساماندهی هدایا و مصارف سازمانی در راستای رونق فروش کالا‌های ایرانی.

تسهیل صادرات کالا‌های ایرانی: پیگیری و تعهد به تسهیل در صادرات کالا‌های ایرانی از طریق تشکیل کمیته راهبردی با نمایندگان وزارت‌های مربوطه و نماینده مجموعه هفتا.

تعهدات مجموعه هفتا در این تفاهم‌نامه

بازاریابی و فروش کالاها: بازاریابی و فروش کالا‌های موضوع تفاهم‌نامه از طریق بستر‌های فروش آفلاین و آنلاین داخلی و خارجی.

توسعه بازار هدف: توسعه بازار هدف به منظور افزایش فروش و تنوع کالا‌های ایرانی.

ارائه پیشنهادات نوآورانه: ارائه پیشنهادات و طــرح‌های نو به تأمین‌کنندگان در راســتای بهبود کیفیت و کمیت تولید، افزایش کیفیت بسته‌بندی محصولات، ارائه مصولات با قیمت مناسب به مصرف کننده نهایی و تسهیل دسترسی مصرف کننده به کالای ایرانی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای

اجرای این تفاهم‌نامه در راستای حمایت از کسب‌وکار‌های خرد و خانگی است؛ که می‌تواند منجر به افزایش تولید و فروش کالا‌های ایرانی در بازار‌های داخلی و بین‌المللی گردد. پیش‌بینی می‌شود که با کمک این همکاری، درآمد حاصل از فروش کسب‌وکار‌های خرد افزایش یابد.

همچنین، اختصاص فضا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مجموعه هفتا منجر به تسیهل در دسترسی خریداران به کالا‌های صنایع دستی و سوغات ایرانی می‌شود.

ایجاد شوروم در سطح بین‌المللی جهت نمایش و فروش آثار و کالا‌های ایرانی، از دیگر دستآورد‌های این تفاهم‌نامه است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید