تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۴۶۷۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
«فشار تقاضا» و «کاهش عرضه» در بورس‌ کالا سبب شد

صعود تابستانی بهای سیمان

صعود تابستانی بهای سیمان
‌می‌متالز - فشار تقاضای سیمان در رینگ صنعتی بورس‌ کالا، به صعود تابستانی بهای آن در هفته جاری منجر شد. بررسی‌ها از وضعیت بازار معاملات انواع سیمان عرضه‌شده در بورس‌ کالای ایران نشان می‌دهد، این بازار در هفته اول مردادماه، با کاهش عرضه و افزایش قیمت روبه‌رو شد. دست کم سه‌عامل مهم در رشد بهای سیمان طی روز‌های اخیر موثر بوده است.

به گزارش می‌متالز، «افزایش تقاضا برای خرید سیمان از سوی سازنده‌ها به دلیل رشد فصلی فعالیت‌های ساختمانی» از یک‌سو، «کاهش عرضه سیمان به دلیل استمرار قطعی برق کارخانه‌های تولیدکننده» از سوی دیگر و همچنین «تعیین‌تکلیف نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری و پایان چشم انتظاری در این بازار با تعیین رئیس‌جمهور دولت چهاردهم»، عوامل مهم رشد بهای سیمان در بورس‌ کالا طی روز‌های گذشته بودند. بررسی‌ها همچنین از بهبود چشم‌انداز فعالیت‌های ساختمانی در بازه زمانی کوتاه‌مدت خبر می‌دهد.

تورم هفتگی سیمان؛ ۵.۳ درصد

از شنبه هفته جاری تا روز گذشته (سه‌شنبه)، متوسط قیمت هر کیلوگرم سیمان عرضه‌ شده در رینگ صنعتی بورس‌ کالا، نسبت به بازه زمانی مشابه هفته قبل (۲۳ تا ۲۷ تیرماه)، ۵.۳‌ درصد افزایش یافت. در بازه زمانی ۳۰ تیر تا دوم مردادماه، میانگین قیمت هر کیلوگرم سیمان عرضه‌ شده در بورس‌ کالا به هزار و ۳۱۱ تومان رسید؛ این در حالی است که در بازه زمانی مشابه هفته قبل از آن، هر کیلوگرم سیمان به‌طور متوسط هزار و ۲۴۴ تومان در بورس‌ کالا معامله شد. قیمت پایه عرضه انواع سیمان در بورس‌ کالا نیز در این بازه زمانی با رشد ۲.۳ درصدی روبه‌رو شد و از هزار و ۱۷۰ تومان به هزار و ۱۹۷ تومان رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که «فشار تقاضا و ضعف عرضه» مهم‌ترین عامل رشد بهای سیمان در هفته اخیر بوده است. سازنده‌ها و فعالان ساختمانی همواره از وضعیت عرضه این محصول گلایه‌مند هستند و این نارضایتی در فصل تابستان که تقاضای سیمان برای ساخت‌وساز اوج گرفته و همزمان عرضه به دلیل قطعی برق کاهش می‌یابد، بیشتر می‌شود. این در حالی است که در برخی مقاطع زمانی در تیرماه (از جمله هفته دوم)، به دلیل توقف مقطعی و موقت فعالیت‌های ساختمانی ناشی از چشم انتظاری سازنده‌ها برای تعیین‌تکلیف نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری، بازار سیمان برای چند روز در وضعیت ثبات قیمت قرار گرفت؛ اما هم اکنون تقاضا برای خرید سیمان بار دیگر افزایش یافته است. برخی گزارش‌ها همچنین از بهبود انتظارات سازنده‌ها و شرکت‌های ساختمانی نسبت به فعالیت‌های خود در هفته‌های اخیر خبر می‌دهند که این بهبود انتظارات، تقاضای خرید سیمان را در ماه میانی تابستان افزایش داده است. از آن جمله، در تازه‌ترین گزارش مربوط به نظرسنجی از مدیران خرید شرکت‌های ساختمانی که با عنوان گزارش شامخ ساختمان از سوی اتاق تعاون ایران منتشر می‌شود، چشم‌انداز سازنده‌ها نسبت به فعالیت‌های ساختمانی و وضعیت بازار مسکن و ساختمان، در تابستان بهبود یافته است.

رشد ۴ درصدی تقاضا

در بازه زمانی ۳۰ تیر تا دوم مرداد، تقاضا برای خرید سیمان از بورس‌ کالا ۱.۱ برابر حجم کل عرضه کلی آن بود. از روز شنبه ۳۰ تیر تا دیروز (دوم مرداد)، مجموعا بالغ بر یک‌ میلیون و ۱۸۶‌هزار تن انواع سیمان در رینگ صنعتی بورس‌ کالا عرضه شد. عرضه سیمان نسبت به مدت مشابه هفته قبل، ۵.۷‌درصد کم شد؛ اما تقاضا در این بازه زمانی، ۴‌ درصد رشد کرد. میزان تقاضا برای عرضه صورت‌گرفته در این بازه زمانی بالغ بر یک‌ میلیون و۳۰۰‌هزار تن بود. حجم کل تقاضا برای خرید سیمان در بازه زمانی ۳۰تیر تا دوم تیرماه، ۴‌ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه هفته قبل رشد داشته و از یک‌ میلیون و ۲۵۵‌هزار تن به یک‌ میلیون و۳۰۰‌هزار تن افزایش یافته است. میانگین قیمت پایه عرضه سیمان در دو روز پایانی تیرماه و دو روز ابتدای مرداد، ۲.۳‌ درصد رشد کرد و متوسط قیمت پایانی در معاملات انجام‌شده نیز رشد ۵.۳درصدی را تجربه کرد. در نهایت، ۹۱۰‌ هزار و ۸۲۵ تن انواع سیمان در تالار معاملات این محصول، در بازه زمانی ۳۰ تیر تا دوم مردادماه، به فروش رسید که این میزان به دلیل کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها، نسبت به بازه زمانی مشابه هفته قبل از آن، ۷‌درصد کاهش داشت. در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۹تیرماه، بالغ بر ۹۷۹‌ هزار و ۴۴۹ تن انواع سیمان در بورس‌ کالا به فروش رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد، استمرار افزایش تقاضای تابستانی ناشی از فعالیت‌های ساختمانی در بازار سیمان در صورت ادامه کاهش عرضه این محصول به دلیل قطعی برق کارخانه‌ها می‌تواند روند صعودی قیمت‌ها در این بازار را دست کم تا پایان تابستان ادامه دهد. به نظر می‌رسد با تعیین کابینه دولت چهاردهم و شروع فعالیت آن، بازار ساخت‌وساز از وضعیت تعلیق انتخاباتی خارج شود؛ این موضوع می‌تواند تقاضا برای خرید سیمان در هفته‌های پیش رو را افزایش دهد. هرچند بررسی وضعیت کلی بازار ساخت‌وساز نشان می‌دهد که به دلیل نبود تقاضای هیجانی برای خرید سیمان به‌منظور ساختمان سازی در شرایطی که این بازار به طور کلی در وضعیت رکود قرار دارد، انتظاری از بابت رشد تند و جهش‌گونه بهای سیمان در کوتاه مدت وجود ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید