تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۷۳۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قطع برق، کاهش تولید و افزایش تقاضا، علل کمبود و گرانی سیمان در گلستان

قطع برق، کاهش تولید و افزایش تقاضا، علل کمبود و گرانی سیمان در گلستان
‌می‌متالز - کمبود و گرانی سیمان، معضل همیشگی سال‌های اخیر گلستان در فصل تابستان به شمار می‌رود که دلیل عمده آن قطع برق تنها کارخانه سیمان استان برای کنترل مصرف این انرژی و در نتیجه کاهش تولید و در کنار آن، بیشترشدن تقاضا است که منجر به افزایش قیمت سیمان شده و چالش جدی را برای سازندگان عمده و خرد مسکن ایجاد می‌کند.

به گزارش می‌متالز، مطابق بررسی میدانی انجام شده از برخی عاملین توزیع مصالح ساختمانی و سیمان در گلستان، کاهش توزیع سیمان مهمترین دلیل کمبود سیمان اعلام شد.

عاملین فروش سیمان در گلستان، علت کاهش توزیع سیمان توسط واحد‌های تولیدی را قطع برق اعلام کردند.

یک عامل فروش سیمان در گنبدکاووس گفت: از یک هفته قبل توزیع سیمان که از طریق چند شرکت کارگزاری سیمان در بورس انجام و بین عاملین فروش پخش می‌شد، متوقف شده و یا بسیار کاهش یافته است.

وی که نخواست نامش در خبر ذکر شود، افزود: دلیل کاهش توزیع سیمان، کم‌شدن فعالیت ساعات واحد‌های تولیدی سیمان به سبب قطع برق اعلام می‌شود.

وی افزود: قبل از کاهش عرضه سیمان به طور متوسط هر روز یک کامیون از این محصول را به فروش می‌رساندم، اما در هفته‌های اخیر به ندرت یک کامیون در هفته سیمان دریافت می‌کنم.

این عامل فروش سیمان در گنبدکاووس ادامه داد: کاهش توزیع سیمان سبب شده قیمت هر پاکت ۵۰ کیلوگرمی از ۷۵۰ هزار ریال به یک میلیون و ۲۵۰ هزار ریال افزایش یابد.

برخی دیگر از عاملین فروش سیمان در گلستان هم با تایید این مشکل، خواستار رفع کمبود این ماده ساختمانی شدند.

به گفته آنها، کمبود سیمان سبب شده فعالیت ساخت و ساز ساختمان متوقف شده و یا به حداقل برسد و در این شرایط آسیب آن بیش از همه متوجه مردم می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس هم با تایید افزایش قیمت سیمان در این شهرستان و دیگر شهر‌های گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت این ماده ساختمانی، کمبود آن در بازار است.

روح‌الله کوهساری افزود: علت کمبود سیمان در بازار هم به سبب قطع برق واحد‌های تولیدی این ماده ساختمانی است.

استان گلستان یک واحد تولید سیمان دارد که فعالیت خود را در سال ۱۳۸۹ با ظرفیت تولید تقریبی سالانه یک میلیون تن آغاز کرده است.

مسوول روابط عمومی شرکت سیمان پیوند گلستان با قبول مشکل کاهش توزیع سیمان در استان گفت: دلیل اصلی کمبود سیمان و کاهش تولید و تامین تقاضای بازار در روز‌های اخیر کاهش ساعت کاری این واحد تولیدی به سبب محدودیت مصرف برق است.

داوود قربانی ادامه داد: کمبود برق، سبب افزایش قیمت و ایجاد بازار سیاه این کالای زیر بنایی شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گلستان

عناوین برگزیده