تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۳۴
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۴۷۴۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش ۹۰ درصدی قیمت سیمان واقعیت دارد؟/ تأمین سیمان با مشکل مواجه شد

افزایش ۹۰ درصدی قیمت سیمان واقعیت دارد؟/ تأمین سیمان با مشکل مواجه شد
‌می‌متالز - صنایع مختلف از جمله صنعت سیمان، با مشکل قطعی برق در فصل تابستان مواجه هستند. به گفته کارشناسان به دلیل قطعی برق، تولید و توزیع سیمان در بازار با مشکل مواجه شده است. اما آیا این اتفاق منجر به افزایش ۹۰ درصدی قیمت سیمان در بازار شده است؟

به گزارش می‌متالز، صنعت سیمان به‌عنوان یکی از ارکان اساسی سازندگی و توسعه زیر‌ساخت‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درحال حاضر، یکی از مشکلاتی که همه صنایع و حتی صنعت سیمان با آن مواجه هستند؛ مشکل قطعی برق است. این مشکل چالش‌های زیادی را برای صنایع مختلف از جمله صنعت سیمان ایجاد کرده است. به طور مثال یکی از این چالش‌ها کاهش تولید و توزیع قطره‌چکانی سیمان در بازار است. از طرفی مشکل اختلاف قیمت میان بورس و بازار هم وجود دارد که این مشکلات می‌تواند بر تعطیلی کارگاه‌های تولیدی هم تأثیر داشته باشد.

اختلاف قیمت سیمان در بورس و بازار آزاد

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن، درباره اختلاف قیمت سیمان در بورس و بازار اظهار کرد: بین قیمت فروش سیمان در بورس و قیمت فروش سیمان در بازار اختلاف وجود دارد. قیمت سیمان در بورس نسبت به یک‌هفته گذشته و حتی یک‌ماه گذشته تغییری نداشته و همچنان ثابت باقی‌مانده است. اما قیمت سیمان در بازار افزایش ۹۰ درصدی داشته است؛ که این اتفاق مشکلات زیادی را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

مشکل اصلی بنگاه‌های اقتصادی چیست؟

این فعال بخش خصوصی درباره توزیع سیمان در بازار عنوان کرد: در حال حاضر مشکل اصلی بنگاه‌های اقتصادی، تأمین مصالح است. حتی زمانی که بنگاه‌های اقتصادی سیمان را از بورس تهیه می‌کنند؛ باید یک فرایند زمان‌بر را برای دریافت سیمان خریداری شده خود طی کنند. به طور مثال مصالحی که یک ماه پیش در بورس خریداری شده همچنان تحویل داده نشده است. 

وی در ادامه افزود: درحال حاضر به دلیل قطعی برق و کاهش تولید، عرضه سیمان در بازار هم با مشکل مواجه شده است؛ بنابراین وقتی عرضه در بازار کاهش پیدا کند؛ قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

براساس این گزارش، بسیاری از صنایع در فصل تابستان با مشکل قطعی برق و در فصل زمستان با مشکل قطعی گاز روبه‌رو هستند. این مشکلات می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر بخش تولید بگذارند و حتی منجر به افزایش قیمت و تعطیلی کار‌گاه‌های تولیدی شود. در صنعت سیمان هم چالش قطعی برق وجود دارد و باعث افزایش چشمگیر قیمت سیمان در بازار آزاد شده است. از طرفی مشکل توزیع و تأمین سیمان هم در بازار هم وجود دارد که کسب‌وکار‌های وابسته به این محصول را تحت تأثیر قرار داده است. تا زمانی که دولت برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی نکند؛ این مشکلات هم حل نمی‌شوند و بسیاری از کسب‌وکار‌ها تعطیل می‌شوند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین