تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۶۹۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پربازده‌ترین دارایی جهان به کدام سو می‌رود؟

بیت‌کوین، استاندارد طلا در بازار کریپتوکارنسی

بیت‌کوین، استاندارد طلا در بازار کریپتوکارنسی
‌می‌متالز - بیت‌کوین با ارزش بازار بیش از ۱.۳ تریلیون دلار، همچنان به عنوان ارزشمندترین کریپتوکارنسی جهان حکمرانی می‌کند؛ بنابراین تعجبی ندارد که همه سرمایه‌گذاران خرد و نهادی، بیت‌کوین را به عنوان نخستین گزینه برای افزودن به پرتفوی خود برگزیده‌اند.

به گزارش می‌متالز، با وجود این ویژگی‌ها، این رمزارز بزرگ برای ورود به جریان اصلی اقتصاد جهان با چالش‌هایی مواجه است و ممکن است نتواند رکورد درخشان ۱۵ ساله خود را تکرار کند. بر این اساس، این پرسش مطرح می‌شود که آیا بیت‌کوین هنوز هم برای سرمایه‌گذاران بازار کریپتوکارنسی حکم استاندارد طلا را دارد؟

پتانسیل صعودی

عامل اصلی محبوبیت بیت‌کوین نزد سرمایه‌گذاران، بازده‌های شیرینی است که این دارایی در طول سال‌های طولانی به خریداران خود هدیه کرده است. در دهه ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ بیت‌کوین بهترین عملکرد را در میان همه دارایی‌ها داشته و با فاصله زیاد از دیگر دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری، بهترین بازده را ارائه کرده است. به عنوان مثال، در طول یک سال گذشته این کریپتو محبوب ۱۲۵ درصد و به طور میانگین، سالانه ۲۳۰ درصد بازده داشته است. رتبه دوم با فاصله بسیار زیاد از آن سهام شرکت‌های فناوری است. میانگین بازده سالانه این بخش تنها ۲۰ درصد بوده است. بیت‌کوین پس از سقوط سال ۲۰۲۲، در سال گذشته ۱۵۰ درصد رشد داشت. در نیمه نخست ۲۰۲۴ نیز این کریپتو رشد قیمت ۵۰ درصدی را ثبت کرده است.

با این حال، در اینجا پرسش مهمی مطرح می‌شود: عملکرد درخشان بیت‌کوین تا کجا ادامه می‌یابد؟ در حالی که برخی سرمایه‌گذاران معتقدند روز‌های خوش بیت‌کوین سپری شده، افراد خوش‌بین بر این باورند که بازده‌های چشمگیر این رمزارز تا پایان دهه جاری ادامه خواهد داشت. به عنوان مثال، کتی وود از شرکت «آرک اینوست» قیمت ۱.۴۸ میلیون دلار را برای بیت‌کوین در سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی کرده است. با در نظر گرفتن قیمت کنونی بیت‌کوین (۶۶ هزار دلار) این پیش‌بینی به معنای ۸۷ درصد بازده سالانه است. بنابراین، گرچه ممکن است روند حرکت بیت‌کوین کند شود، اما بر پایه تحلیل فوق، این رمزارز همچنان روندی صعودی را طی خواهد کرد.

ویژگی ریسک - بازده

یکی دیگر از عواملی که باعث شده تا بیت‌کوین به استاندارد طلای سرمایه‌گذاران بازار کریپتوکارنسی تبدیل شود، ویژگی ریسک-بازده آن است. بیت‌کوین در بخش بزرگی از دوران حیاتش ارتباط مستقیمی با هیچیک از دارایی‌های بزرگ و اصلی نداشته است. این ویژگی، امکان فراوانی برای متنوع کردن پرتفوی به سرمایه‌گذاران داده است. با این ارز دیجیتال، از نظر تئوریک شما چیزی در اختیار دارید که وقتی بازار نزولی است، سیر صعودی دارد. این ویژگی زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که شما دید منفی نسبت به اقتصاد یا ریسک‌های ژئوپلیتیک دارید.

به علاوه، بیت‌کوین ویژگی‌های دیگری نیز دارد که بسیار شبیه طلا هستند. به عنوان مثال، کل عرضه بیت‌کوین معادل ۲۱ میلیون سکه است که نشان‌دهنده کمبود ذاتی این دارایی درست مثل طلاست. از سوی دیگر، مکانیسم «هوینگ» بیت‌کوین نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال در طول زمان یک دارایی ضدتورمی است. هر چهار سال، در نتیجه این اتفاق، نرخ تولید بیت‌کوین‌های جدید نصف می‌شود. به این ترتیب بسیاری از سرمایه‌گذاران، بیت‌کوین را «طلای دیجیتال» و سپری در برابر تورم و بی‌ثباتی اقتصادی می‌دانند.

پذیرش جریان اصلی

در ژانویه ۲۰۲۴ بازار کریپتوکارنسی شاهد اتفاق بزرگی بود. در این زمان، صندوق‌های ETF نقدی بیت‌کوین راه‌اندازی شدند و برای نخستین بار، سرمایه‌گذاران توانستند این ارز دیجیتال را به راحتی سهام بخش فناوری خریداری کنند. فقط در نیمه نخست امسال این صندوق‌ها شاهد ورود بیش از ۳۰ میلیارد دلار نقدینگی بودند. این روند نشان داد که تقاضای بالایی برای این محصول جدید در بازار وجود دارد.

راه‌اندازی این صندوق‌ها اهمیت زیادی داشت چرا که نشان‌دهنده پذیرش گسترده بیت‌کوین از سوی جریان اصلی بازار (سرمایه‌گذاران نهادی و کلان) بود. وقتی سرمایه‌گذاران (اعم از خرد و کلان) شروع به تخصیص بخشی از پرتفوی خود به دارایی کریپتویی می‌کنند، روشن است که تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران اقدام به خرید و نگهداری مهم‌ترین ارز دیجیتال (بیت‌کوین) کنند. تاکنون تعدادی از بزرگ‌ترین نهاد‌های مالی فعال در وال استریت حمایت خود را از این ETF‌ها اعلام کرده‌اند و این در حالی است که تا همین چند سال پیش، آنها دیدگاه منفی نسبت به بیت‌کوین داشتند.

جایگزین بیت‌کوین؟

با وجود همه ویژگی‌های مثبت و جذاب، بیت‌کوین رقیبان زیادی دارد که مهم‌ترین آنها، اتریوم است. این ارز دیجیتال از زمان راه‌اندازی در سال ۲۰۱۵ همیشه پشت سر بیت‌کوین حرکت کرده و رتبه دوم بازار کریپتو‌ها را در اختیار داشته است. برخی تحلیلگران معتقدند، اتریوم به دلیل استفاده‌های متعدد این امکان را دارد که روزی بیت‌کوین را پشت سر بگذارد. طی دهه گذشته، اتریوم هم بازده‌های جذابی به سرمایه‌گذاران داده و قرار است ETF آن نیز به زودی راه‌اندازی شود. با این حال، از آنجا که ارزش بازار اتریوم کمتر از ۴۲۰ میلیارد دلار (بسیار کمتر از ارز بازار بیت‌کوین) است، این رمزارز برای پشت سر گذاشت پادشاه رمزارز‌ها نیاز به جهش‌های بیشتری دارد.

روشن است که بیت‌کوین همچنان موقعیت خود را حفظ خواهد کرد و استاندارد طلای سرمایه‌گذاران بازار کریپتوکارنسی خواهد بود. بر این اساس، تا زمانی که خطر ریسک و بی‌ثباتی بازار کریپتوکارنسی پذیرفته باشید، بیت‌کوین بهترین گزینه برای ورود به کلاس دارایی‌های دیجیتال به شمار می‌رود.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید

پرطرفدارترین عناوین