تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۳۸
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۶۹۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
هیات همکاری سازمان بورس با حرفه حسابرسی و حسابداری برگزار کرد:

نشست تخصصی آسیب‌شناسی و ارائه راهکار‌های بهبود اظهارنظر حسابرس نسبت به کنترل‌های داخلی

نشست تخصصی آسیب‌شناسی و ارائه راهکار‌های بهبود اظهارنظر حسابرس نسبت به کنترل‌های داخلی
‌می‌متالز - هیات همکاری سازمان بورس با حرفه حسابرسی و حسابداری، نشست تخصصی آسیب‌شناسی و ارائه راهکار‌های بهبود اظهارنظر حسابرس نسبت به کنترل‌های داخلی را برگزار کرد.

به گزارش می‌متالز، با هدف اجرایی کردن سند تحول حسابرسی در بازار سرمایه و بهبود و ارتقای زنجیره گزارشگری مالی، «هیات همکاری سازمان بورس با حرفه حسابرسی و حسابداری» دومین نشست تخصصی با موضوع آسیب‌شناسی و ارائه راهکار‌های بهبود اظهارنظر حسابرس نسبت به کنترل‌های داخلی را با حضور برخی از صاحب‌نظران و فعالان حرفه حسابرسی برگزار کرد.

در این نشست که با حضور نمایندگان و اعضای هیات مدیره ۲۵ موسسه حسابرسی معتمد سازمان بورس برگزار شد، علاوه بر اعضای هیات همکاری، «ولی‌الله جعفری» مدیر نظارت بر ناشران و «کمال گوینده» رییس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی حضور داشتند و با فعالان این حوزه به بحث و تبادل نظر و بیان دیدگاه‌های خود در ارتباط با چالش‌ها و سازوکار‌های ارزیابی و حسابرسی کنترل‌های داخلی پرداختند.

در ابتدای این نشست «آزاده مداحی» دبیر هیات همکاری سازمان بورس با حرفه حسابرسی و حسابداری ضمن اشاره به اقدامات انجام شده توسط هیات همکاری و ارائه توضیحات در خصوص سند تحول حسابرسی در بازار سرمایه، اعلام کرد: بر اساس «دستورالعمل کنترل‌های داخلی» که در اواخر سال ۱۳۹۱ به تصویب رسید، مقرر شد شرکت‌ها نسبت به استقرار سیستم کنترل داخلی اقدام کنند و سالانه در خصوص کنترل‌های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی گزارش دهند و علاوه بر آن، حسابرسان مستقل نیز در خصوص استقرار و به کارگیری سیستم کنترل‌های داخلی مناسب و اثربخش توسط شرکت اظهارنظر کنند.

او تاکید کرد: بر این اساس، سازمان بورس علاوه بر تهیه رهنمود ارزیابی کنترل داخلی برای شرکت‌ها و چاپ ترجمه استاندارد شماره ۵ PCAOB، چک لیست ارزیابی کنترل داخلی توسط حسابرس مستقل را نیز با همکاری سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی تهیه و منتشر کرد تا رهنمود‌های موردنیاز برای شروع به اجرای الزامات مزبور فراهم باشد.

مداحی گفت: استقرار، گزارشگری و ارزیابی سالانه کنترل داخلی به دلیل نقش با اهمیت سیستم کنترل داخلی در کاهش ریسک اطلاعاتی شرکت‌ها، ایفای مسوولیت‌های هیات مدیره و نیز کاهش ریسک حسابرسی الزامی شد.

دبیر هیات همکاری سازمان بورس با حرفه حسابرسی و حسابداری ادامه داد: علاوه بر این، به دلیل اهمیت بالای سیستم کنترل داخلی، شرکت‌های متقاضی پذیرش در بورس نیز به ارایه تاییدیه حسابرس در خصوص کفایت کنترل‌های داخلی مکلف هستند.

او گفت: اکنون با عنایت به اینکه بیش از یک دهه از تصویب این ضوابط سپری شده، بررسی اثربخشی الزامات مذکور و به‌ویژه آسیب‌شناسی، شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکار‌های بهبود امری ضروری است و بر این اساس از حاضران درخواست شد که دیدگاه‌های خود را پیرامون چالش‌های موجود و راهکار‌های پیشنهادی و نیز الزامات و ابزار‌های موردنیاز برای اجرای اثربخش حسابرسی کنترل‌های داخلی به عنوان یک خدمت حرفه‌ای و اطمینان‌بخشی ارائه کنند.

در ادامه این جلسه، صاحب‌نظران حرفه حسابرسی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. از جمله موضوعاتی که مورد تاکید اعضا قرار گرفت این بود که برای اثربخشی ارزیابی و اظهارنظر در خصوص کنترل‌های داخلی در گزارش‌های سالانه و هم در تاییدیه زمان پذیرش شرکت‌ها، لازم است اظهارنظر حسابرس متکی به جمع‌آوری شواهد، آزمون‌های کافی و رسیدگی در بازه زمانی مناسب و در نظر گرفتن اقتضائات خاص هر صنعت باشد.

بر این اساس، تدوین دستورالعمل‌ها، رهنمود‌ها و ابزار‌های لازم برای نحوه رسیدگی و گزارشگری حسابرس، جذب نیروی متخصص، آموزش و ارتقای دانش و مهارت حسابرسان در حوزه کنترل داخلی و هم در حوزه فناوری اطلاعات و تحلیل کلان داده‌ها و نیز اصلاح الزامات مربوط به زمان‌بندی ارائه گزارش ضروری است و می‌تواند کمک کننده به ارتقای کیفیت اظهارنظر حسابرس مستقل نسبت به کنترل‌های داخلی باشد.

علاوه بر آن، صلاحیت اعضای هیات مدیره و مدیران مالی، تبیین و افزایش آگاهی مدیران شرکت‌ها درخصوص اهمیت و کارکرد سیستم کنترل داخلی و ریسک‌های عدم استقرار کنترل‌های داخلی مناسب، مدون کردن سیستم کنترل‌داخلی توسط شرکت‌ها، الزامات مربوط به سیستم‌های اطلاعاتی و حسابداری شرکت‌ها، ارتقای صلاحیت‌ها و اثربخشی حسابرسان داخلی و کمیته‌های حسابرسی و نیز در نظر گرفتن سازوکار‌های تشویقی مورد تاکید حاضران قرار گرفت و استفاده از مدل بلوغ حسابرسی داخلی و برخی راهکار‌های دیگر، توسط صاحبنظران پیشنهاد شد.

در پایان، دبیر هیات ضمن قدردانی از نظرات ارزشمند حاضران اعلام کرد در هیات همکاری در صدد هستیم تا با تعامل و مشارکت هر سه نهاد، شامل سازمان بورس، سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی به حل مسائل و اتخاذ راهکار‌های لازم بپردازیم. او از حاضران در نشست درخواست کرد، نظر‌ها یا پیشنهاد‌های تکمیلی خود را برای بررسی به هیات همکاری سازمان بورس با حرفه حسابرسی و حسابداری اعلام کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید