تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۷۰۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بهای فلز سرخ به کمترین سطح طی سه‌ ماه اخیر رسید

سقوط آزاد قیمت مس

سقوط آزاد قیمت مس
‌می‌متالز - آمار‌های رسمی از سقوط آزاد قیمت مس در بازار‌های جهانی خبر می‌دهند. بررسی‏‏‌ها نشان می‌دهد به دنبال افزایش عمق رکود در بازار تقاضای فلز سرخ، قیمت مس روز پنج‌شنبه ۲۵ژوئیه به زیر ۹هزار دلار به‌ازای هر تن سقوط کرد.

به گزارش می‌متالز، روز جمعه، ۲۶ژوئیه (دیروز) نیز به روایت گزارش‏‏‌ها و آمار‌های جهانی، متوسط قیمت فروش فلز سرخ در همین محدوده تثبیت شد و تغییر چندانی را تجربه نکرد. با این حال، انتظارات سرمایه‌گذاران از روند پیشروی این بازار نشان‌دهنده آن است که با توجه به شرایط فعلی، ادامه کاهش قیمت در بازار فروش این فلز پرکاربرد، بعید نخواهد بود. هرچند برخی معتقدند توسعه هوش مصنوعی و فراگیر شدن تولید و کاربرد خودرو‌های برقی می‏‏‌تواند تقاضای مس را در بازار‌های جهانی احیا کند.

آمار‌ها در حالی از کاهش میانگین بهای فلز سرخ در معاملات جهانی خبر می‌دهند که بررسی‌ها نشان می‌دهد این سطح قیمت، پایین‌ترین بهای فروش مس دست کم در سه‌ماه اخیر است.

بر اساس گزارش منتشرشده در وب‌سایت خبری و تحلیلی mining.com روز پنج‌شنبه ۲۵ ژوئیه، بهای مس به زیر سطح سه‌ماه اخیر سقوط کرد؛ به طوری که بهای مس در بازار جهانی، برای اولین بار از اوایل آوریل ۲۰۲۴، به زیر آستانه ۹ هزار دلار در هر تن رسید. عرضه قابل‌توجه مس در بازار‌های جهانی در شرایط افت تقاضای خرید مس و همچنین افزایش بدبینی نسبت به چشم‌انداز تقاضا در چین و سایر کشور‌ها برای خرید فلز سرخ، مهم‌ترین عوامل سقوط اخیر قیمت مس از سوی کارشناسان عنوان می‌شود؛ به‌خصوص اینکه چین در جریان برگزاری پلنوم سوم خود، سیاست ویژه‌ای را برای تغییر شرایط اقتصادی این کشور، اعلام نکرد که بتواند اثر محسوسی بر افزایش تقاضای فلزات و مواد معدنی پرکاربرد در صنایع مختلف، به‌خصوص صنعت ساختمان با هدف خروج از رکود ساخت‌وساز داشته باشد.

بررسی‌ها درباره روند تغییرات قیمت مس در بازار‌های جهانی نشان می‌دهد، بهای این فلز صنعتی از زمان رسیدن به رکورد قیمتی در اواسط ماه مه، حدود یک‌پنجم کاهش یافته است؛ زیرا شرط‌های جسورانه و صعودی بر روی کاهش عرضه و افزایش احتمالی مصرف، جای خود را به تشدید نگرانی‌ها در مورد افزایش موجودی‌ها (انباشت عرضه) و شرایط ضعیف در بازار نقدی چین داده است. در واقع پیش‌بینی‌ها عملا محقق نشد؛ نه‌تن‌ها حجم عرضه از میزان تقاضا پیشی گرفت، بلکه نگرانی‌ها درباره تداوم رکود در بازار مصرف‌کننده اصلی این فلز پرکاربرد، تحت‌تاثیر عدم‌اعمال سیاست‌های موثر برای بهبود شرایط اقتصادی چین و خروج بازار ساخت‌وساز از رکود، در روز‌های گذشته تشدید شده است. با این حال، پیش‌تر برخی سرمایه‌گذاران گمانه زنی‌هایی را درباره احتمال قوی برای افزایش تقاضای مس مطرح کرده بودند. این پیش‌بینی بر اساس یک تحلیل از افزایش تقاضا برای مس تحت‌تاثیر رشد نیاز به استفاده از فلز سرخ در مراکز داده و زیرساخت‌های انرژی مرتبط، به دنبال توسعه صنعت هوش مصنوعی در دنیا مطرح شد. با این حال، فروش سنگین سهام فناوری جهانی نیز شک و تردید‌هایی را در مورد قدرت صنعت در حال رشد هوش مصنوعی ایجاد کرده است و عملا در معاملات اخیر اثری بر تقاضای جهانی مس و افزایش آن نگذاشت. بدبینی‌های موجود در مورد مسیر رشد اقتصادی چین پس از آن تشدید شد که سومین پلنوم هفته گذشته -جلسه کلیدی مقامات حزب کمونیست- نتوانست محرکی جدی و اثرگذار برای حمایت از افزایش تقاضای فلزات ارائه دهد. بنابراین، قیمت مس حتی با کاهش نرخ وام یک‌ساله توسط بانک‌مرکزی چین در روز پنج‌شنبه، تنها چند روز پس از کاهش نرخ دیگر، در تلاشی برای احیای اقتصاد، کاهش یافت. گونگ مینگ، تحلیلگر شرکت Jinrui Futures گفت: «نگرانی‌ها در مورد رشد جهانی همچنان پابرجاست و این موضوع ممکن است قیمت مس را پایین بیاورد.» او با اشاره به کاهش احتمالی تولید در چین گفت، با این حال، قیمت‌ها ممکن است با حمایت حدود ۸۹۰۰ دلار همراه شود؛ خطر عرضه زیاد در برابر تقاضای کمتر در برابر بازار معاملات مس همچنان وجود خواهد داشت.

روند کاهشی در سایر بازار‌ها

بهای مس تا ساعت ۱۰:۴۷ صبح پنج‌شنبه به وقت لندن با ۲.۲‌درصد کاهش نسبت به روز قبل، به ۸۹۰۰ دلار در هر تن رسید و در نهایت با قیمت ۹۰۱۰ دلار معامله شد. روز جمعه نیز بهای مس تغییر چندانی نداشت و در همان سطح پنج‌شنبه تثبیت شد. همچنین، تقریبا تمام فلزات در LME (بورس فلزات لندن)، با کاهش قیمت روبه‌رو شدند؛ میانگین بهای قلع ۲.۶ درصد و روی ۱.۵ درصد کاهش یافت. قلع -فلزی که عمدتا در لحیم‌کاری در کار‌های الکتریکی و الکترونیکی استفاده می‌شود- روز سه‌شنبه تا ۳.۳‌درصد کاهش قیمت را تجربه کرد که این افت بها در نهایت به کاهش قیمت این فلز صنعتی در بورس فلزات لندن منجر شد.

سنگ‌ آهن با کاهش ۰.۹ درصدی به زیر ۱۰۰ دلار در هر تن در سنگاپور معامله شد که نشانه‌هایی مبنی بر قوی ماندن منابع را افزایش داد. لیز گائو، تحلیلگر ارشد سنگ‌ آهن در CRU گفت: در چین، حاشیه فولاد در محدوده منفی باقی مانده است که نشان می‌دهد تقاضای فولاد ضعیف است و کارخانه‌ها دلیلی برای افزایش تولید یا ایجاد ذخایر مواد خام نمی‌بینند. در همین حال، عرضه در سه‌ماه دوم سال بسیار بالا بود. بنابراین، مس تنها بازار کاهشی نبود؛ کاهش بهای سنگ آهن در بازار‌های جهانی نیز دیروز ادامه یافت. بر اساس گزارش وب‌سایت خبری و تحلیلی trading economics قیمت محموله‌های سنگ‌ آهن با محتوای آهن ۶۲ درصد، دیروز جمعه، به ۱۰۷ دلار کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود در نزدیک به یک‌ماه گذشته رسید؛ زیرا نشانه‌هایی از تقاضای ضعیف و فقدان اقدامات محرک برای بخش املاک در چین که مصرف‌کننده اصلی سنگ آهن و محصولات فولادی است، بر بازار تقاضا و چشم انداز‌های سرمایه‌گذاران تاثیر گذاشته است. در حالی که تقاضا برای سنگ آهن و محضولات فولادی در چین تحت‌تاثیر رکود ساختمانی به‌شدت کاهش یافته است؛ اما معدنچیان سنگ‌ آهن در استرالیا و برزیل (دو تامین‌کننده اصلی سنگ آهن)، محموله‌های خود را در ماه ژوئن برای دستیابی به اهداف سه‌ماهه افزایش دادند. در همین حال، داده‌های اخیر نشان داد که موجودی سنگ‌ آهن در بنادر چین به‌طور متوسط در هر هفته نسبت به هفته قبل ۰.۴‌درصد کاهش یافته و به ۱۴۹.۶ میلیون تن رسیده است. گزارش‌ها همچنین از کاهش بهای لیتیوم در معاملات جهانی خبر می‌دهند. بر اساس آمار‌های مربوط به بازار معاملات لیتیوم در روز جمعه، ۲۶ ژوئیه، قیمت‌های کربنات لیتیوم در ماه ژوئیه به ۸۵ هزار یوآن در هر تن کاهش یافت که پایین‌ترین قیمت در سه‌سال گذشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید