تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۴۷۱۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ریزش شدید قیمت مواد اولیه در زنجیره فولاد

ریزش شدید قیمت مواد اولیه در زنجیره فولاد
‌می‌متالز - قیمت مواد اولیه زنجیره فولاد در معاملات هفته گذشته کاهش پیدا کرد و به دنبال آن قیمت محصولات فولادی نیز ریزشی شد. انتشار داده‌های ناامیدکننده از اقتصاد چین و به دنبال آن افت شدید تقاضا برای محصولات فولادی در فصل رونق با کاهش قیمت متوالی مواد اولیه همراه بود.

به گزارش می‌متالز، قیمت مواد اولیه زنجیره فولاد برای چندمین بار در سال ۲۰۲۴ به صورت دست‌جمعی کاهش پیدا کرد. سنگ آهن کانال ۱۰۰ دلار را از دست داد و در محدوده ۹۹ دلار معامله شد، کوک فوب استرالیا به محدوده ۲۲۱ دلار به ازای هر تن کاهش پیدا کرد و قیمت قراضه آهن وارداتی ترکیه به ۳۸۸ دلار در هر تن رسید. آخرین لیست مؤسسه پلتس به قرار جدول زیر است:

ریزش شدید قیمت مواد اولیه در زنجیره فولاد

قیمت محصولات فولادی نیز در واکنش به ریزش قیمت مواد اولیه نزولی شد. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد تقاضا برای محصولات فولادی در بسیاری از بنادر جهان کاهش یافته است. اخبار غیررسمی از رکود کامل در بازار محصولات فولادی دریای سیاه خبر می‌دهند. این رکود به بازار کشور‌های دیگر مانند ترکیه نیز نفوذ کرده‌است و از همه مهم‌تر با کاهش مصرف فولاد در بخش‌های داخلی چین، صادرات فولاد چین به کشور‌های مختلف جهان افزایش یافته‌است. هفته گذشته قیمت محصولات فولادی مجدد بر مدار نزول قرار گرفت. آخرین لیست قیمت فست مارکت از محصولات فولادی در بازار‌های مختلف جهان به قرار جدول زیر است:

ریزش شدید قیمت مواد اولیه در زنجیره فولاد

کاهش شدید قیمت ورق گرم چین و شمش فولاد دریای سیاه مهمترین خبر برای زنجیره فولاد بود. قیمت شمش فولاد دریای سیاه اثرگذاری بالایی در قیمت‌گذاری شمش فولاد صادراتی ایران دارد و اکنون با کاهش ۱۰ دلاری قیمت شمش فولاد دریای سیاه انتظار می‌رود شمش فولاد صادراتی ایران نیز نزولی شود. در بازار چین قیمت شمش فولاد عقب‌نشینی سنگینی داشت و این مساله قیمت سایر محصولات فولادی را متأثر کرد.

چرا قیمت مواد اولیه زنجیره فولاد کاهشی شد؟

ریزش شدید قیمت مواد اولیه زنجیره فولاد با آغاز سال ۲۰۲۴ شدت گرفت. با اینکه در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ قیمت هر تن سنگ آهن به بیش از ۱۴۰ دلار رسیده بود ولی عملکرد ضعیف اقتصاد چین و کاهش شدید تقاضا برای محصولات فولادی با ریزش شدید سنگ آهن همراه شد. انتظار می‌رفت دولت چین با بسته‌های حمایتی به رکود در بخش ساخت و ساز پایان دهد ولی برخلاف انتظارات تقاضا برای محصولات فولادی در فصل رونق ساخت و ساز‌ها افزایش جزئی داشت و همراه با ریزش قیمت محصولات فولادی، قیمت مواد اولیه زنجیره فولاد نیز به شدت کاهشی شد. در هفته‌های گذشته داده PMI چین از شرایط وخیم اقتصاد این کشور خبر می‌داد و انتظار‌ها برای ارائه بسته حمایتی جدید دولت چین نیز بی نتیجه بود. جی‌پی‌مورگان از احتمال کاهش قیمت سنگ آهن به کانال ۸۰ دلار در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهد. اخبار بدبینانه از اقتصاد چین هر روز بیشتر می‌شود و هیچ نشانه‌ای از بهبود وجود ندارد، قیمت محصولات فولادی و مواد اولیه زنجیره فولاد نیز در واکنش به این مساله در معاملات هفته گذشته ریزشی شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده