تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۵۸
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۷۱۹۵

کاهش دو درصدی موجودی سد‌های کشور نسبت به هفته گذشته

کاهش دو درصدی موجودی سد‌های کشور نسبت به هفته گذشته
‌می‌متالز - آخرین وضعیت سد‌های کشور حاکی از آن است که موجودی سد‌های کشور در ۰۶ مردادماه نسبت به هفته قبل آن با کاهش ۲ درصدی به ۵۸ درصد رسیده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آخرین گزارش از وضعیت آبی سد‌های کشور تا روز ۰۶ مرداد امسال، ورودی آب در مجموع سد‌های کشور به ۳۹ میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است. سال گذشته ورودی ۳۷ میلیارد و ۳۴۰ میلیون مترمکعب بود که نسبت به سال گذشته رشد ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

خروجی سد‌ها نیز از ابتدای سالی آبی ۳۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با خروجی ۲۹.۳۱ میلیارد مترمکعبی سد‌ها در سال گذشته، رشد ۷ درصدی خروجی سد برای تامین آب در مصارف شرب و بهداشت و بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی را نشان می‌دهد.

مجموع این آمار نشان می‌دهد که سد‌های کشور با موجودی ۳۰ میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعبی نسبت به موجودی ۲۷.۶۱ میلیارد مترمکعبی سد‌ها در سال گذشته، رشد ۱۰ درصدی دارد. ارقامی که رشد ۱۰ درصدی مخازن سد‌ها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. گفتنی است موجودی سد‌های کشور نسبت به ۳۰ تیرماه کاهش ۲ درصدی داشته است.

در ادامه وضعیت برخی از سد‌های مهم کشور به تفکیک استان‌ها آورده شده که در مهمترین آنها مجموع ۵ سد استان تهران به ۳۵ درصد رسیده و معادل ۶۵۵ میلیون مترمکعب است. این میزان موجودی نسبت به سال قبل ۲۴ درصد افزایش داشته است. ۶ سد کشور نیز موجودی معادل یا بیشتر از ۹۰ درصد دارند.

موجودی سدهای کشور
گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور تا ۰۵ مردادماه امسال، ۲۴۶.۲ میلی‌متر بوده است. این میزان بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های بلند مدت که ۲۴۰.۴ میلی‌متر ثبت شده ۲ درصد افزایش و نسبت به سال آبی گذشته که ۲۰۶.۹ میلی‌متر بارندگی ثبت شده، ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در تصویر زیر هم جزئیات بارش‌ها با تفکیک استانی آورده شده و استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان و ایلام بیشترین افزایش بارندگی را نسبت به میانگین بلندمدت داشته‌اند.

وضعیت بارندگی به تفکیک استان
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده