تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۴۷۱۹۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معدن آلبلاغ از خام‌فروشی تا استفاده بهینه ماده معدنی

معدن آلبلاغ از خام‌فروشی تا استفاده بهینه ماده معدنی
‌می‌متالز - معدن آلبلاغ در شهرستان اسفراین سمبلی از خام‌فروشی ماده معدنی در خراسان شمالی محسوب می‌شود و مسوولان تلاش دارند با ایجاد کارخانه فرآوری سرب و روی ارزش افزوده این معدن را نصیب مردم استان کنند.

به گزارش می‌متالز، معدن آلبلاغ شهرستان اسفراین خراسان شمالی که سال‌ها پیش عرصه برداشت‌های غیرمجاز شده بود، اکنون در مسیر ساماندهی قرار گرفته و زیرساخت‌ها برای فعالیت در حال مهیا شدن است تا ثروت بومی منطقه که سال‌های سال به یغما رفت و خام‌فروشی شد اکنون در سفره مردم بنشیند.

معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر به همین نام و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد و ذخیره معدنی سرب و روی در این معدن۵۰۰ هزار تن با عیار ۳۰ درصد برآورد شده است.

سال‌ها پیش افرادی که از ارزش سنگ‌ها مطلع شدند با تیشه به جان کوه افتادند و با حفر تونل‌ها، نسبت به برداشت‌های غیرمجاز اقدام کردند، این افراد سودجو با الاغ مواد معدنی را به پایین کوه می‌آوردند و آن را به دلالان می‌فروختند، این مواد معدنی با ارزش و با عیار بالا برای فرآوری راهی استان زنجان می‌شد و در عمل ارزش افزوده‌ای برای استان نداشت.

قیمت خریداری سرب و روی مناسب بود به طوری که سودجویان هجوم وار به جان کوه افتادند و حفر تونل‌ها بیشتر شد و در این میان هفت نفر نیز جان خود را در زیر آوار تونل‌های غیر مجاز از دست دادند.

سازمان ایمیدرو در نهایت موظف به حفظ و نگهداری، مطالعه و اکتشاف از این معدن شد و کار حفاظت از منطقه را در اختیار گرفت تا کار برداشت‌های غیرمجاز پایان یابد.

وعده ایجاد شهرک تخصصی سرب روی کاغذ

نماینده وقت مردم شهرستان‌های اسفراین و بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی نیز از سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی فولاد مبارکه اصفهان در معدن آلبلاغ خبر داد و وعده ایجاد کارخانه تولید شمش سرب و روی در این معدن داد.

امان‌الله حسین‌پور گفت که میزان سرمایه‌گذاری در این معدن به ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد و برای واگذاری معدن به شرکت فولاد مبارکه سه شرط فرآوری خاک در اسفراین، واگذاری امور پیمانکاری به شرکت توسعه تعاون شهرستان و هزینه بخشی از درآمد در امور عام‌المنفعه تعیین شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در توسعه آلبلاغ می‌گوید: شرکت شهرک‌های صنعتی استان راه‌اندازی شهرک تخصصی سرب و روی به ظرفیت ۱۰ هزار تن در اسفراین را پیگیری می‌کند و تاکنون نتیجه نگرفته است.

حسین حاجی‌بگلو می‌افزاید: فولاد مبارکه اصفهان نیز که چند سال پیش در مزایده توسعه این معدن برنده شد، اینک تکلیف دارد تا نسبت به انجام مطالعات اکتشافی، ایجاد راه دسترسی و نیز ایجاد کارخانه فرآوری سرب و روی اقدام کند.

وی می‌گوید: اکنون کار‌های مطالعات اکتشاف انجام شده و ایجاد راه دسترسی نیز به طول حدود ۱۰ کیلومتر در دست اجرا است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به هدر رفت منابع معدنی آلبلاغ در نبود صنایع تبدیلی می‌افزاید: درخواست ما سرعت دادن به ایجاد و راه‌اندازی صنایع پایین دستی آلبلاغ است تا ارزش افزوده آن نصیب مردم شود.

گلایه از تاخیر در توسعه آلبلاغ

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی نیز در این خصوص با کلایه از حرکت لاکپشتی طرح توسعه آلبلاغ می‌گوید: عملیات اکتشافی ایمیدرو در معدن آلبلاغ در دی ماه سال ۱۴۰۰ به پایان رسید، اما نیاز است تا مطالعات اکتشافی کامل تری در این معدن انجام شود.

مهدی سجادی می‌افزاید: اکنون پروانه بهره‌برداری برای این معدن صادر شده و قرار است کارخانه فرآوری سرب و روی با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال در شهرستان اسفراین ایجاد شود، اما ایجاد این کارخانه تاکنون به تاخیر افتاده و عملیاتی نشده است.

وی با انتقاد از تاخیر ایجاد شده در ایجاد کارخانه فرآوری می‌گوید: این تاخیر غیرقابل توجیه است و از فولاد مبارکه اصفهان انتظار می‌رود به کار‌ها در این زمینه سرعت دهد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی ادامه می‌دهد: ذخیره ماده معدنی سرب و روی در آلبلاغ ۵۰۰ هزار تن اعلام شده است، اما پیش بینی می‌شود میزان ذخیره چند برابر این رقم باشد.

وی می‌افزاید: سنگ‌های سرب و روی موجود در معدن آلبلاغ با عیار ۳۰ درصد خلوص بالایی دارد و بر اساس برآورد‌های انجام‌شده هر تن از سنگ بیش از ۱۲۰ میلیون ریال ارزش اقتصادی دارد.

معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین در منطقه‌ای کوهستانی و سخت گذر با همین نام واقع است که برداشت غیرمجاز از ذخایر آن از اواخر سال ۹۷ توسط محلی‌ها آغاز شد و از بهار ۹۸ با هجوم سودجویان از دیگر نقاط کشور به این منطقه شدت گرفت.

واقع شدن این معدن در محدوده حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شد سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی مدت‌ها در ثبت آن ناکام بماند، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرد.

وقوع چندباره حوادث آوار و ریزش سنگ در این معدن در سال‌های گذشته جان هفت نفر از برداشت کنندگان غیرمجاز را که بعضا از دیگر مناطق کشور راهی این منطقه شده بودند، گرفته است.

این معدن پس از مدت‌ها بلاتکلیفی، سرانجام اوایل اسفند ۹۹ به صورت کامل از حضور برداشت کنندگان غیرمجاز پاکسازی شده و در اختیار شرکت حفاظتی ایمیدرو قرار گرفت.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

عناوین برگزیده