تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۲۳
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۷۲۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرعت عمل مناسب بانک مرکزی در بحران‌ها/ درآمد‌ها و ذخایر ارزی تقویت شده است

سرعت عمل مناسب بانک مرکزی در بحران‌ها/ درآمد‌ها و ذخایر ارزی تقویت شده است
‌می‌متالز - عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت: بانک مرکزی در زمان بروز التهابات سیاسی، به سرعت واکنش نشان داد و بازار ارز را مدیریت کرد.

به گزارش می‌متالز، زهرا کریمی‌موغاری؛ عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران اظ‌هار کرد: در چند ماه گذشته، کشورمان با چالش‌های گوناگونی رو به رو شده است. از جمله این التهاب‌ها می‌توان به شهادت آقای رئیسی، بمب‌گذاری کرمان، حمله اسرائیل به سفارت ایران، حمله موشکی ایران به خاک اسرائیل، جنگ غزه و اسرائیل، صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و... نام برد. هر کدام از این التهاب‌ها شوک‌هایی بر اقتصاد ایران وارد کرد، اما بانک مرکزی توانست به خوبی این بازار را مدیریت و نرخ ارز را به قیمت‌های قبلی بازگرداند.

وی افزود: به عنوان نمونه در زمانی که جنگ بین ایران و اسرائیل روی داد، نرخ دلار تا قیمت ۶۷ هزار تومان هم رسیده بود و بعد به سرعت عقب نشینی کرد. شبیه این التهاب را در زمان فوت ریاست جمهوری نیز شاهد بودیم.

کریمی تصریح کرد: بانک مرکزی در این حوادث به سرعت عکس العمل نشان داد تا التهاب‌ها را مدیریت کند و نرخ ارز را در مسیر اصلی خودش بازگرداند.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران عنوان کرد: در زمانی که ایران به اسرائیل حمله نظامی کرد، به همگان قدرت بازدارندگی و قدرت نظامی ایران به اثبات رسید، در ادامه این موضوع موجب شد طرفین رسما اعلام کنند که خواستار ادامه جنگ نیستند. بازار ارز به این خبر‌ها عکس العمل نشان داد و آرامش به این بازار برگشت.

کریمی اظهار داشت: از طرف دیگر صادرات نفت ایران ماه هاست که در روند صعودی قرار گرفته است، در نتیجه درآمد‌های ارزی و ذخایر ارزی بانک مرکزی تقویت شده است، که این خود به ثبات بازار ارز به بانک مرکزی کمک کرده است. در این زمینه بانک مرکزی گزارش داده است که رشد بخش نفت به بیش از ۲۰ درصد رسیده است.

وی یاد آور شد: با توجه به تشدید جنگ اوکراین و همچنین به دلیل افزایش عرضه نفت، غرب تصمیم گرفته فشار‌ها را بر ایران اندکی کاهش دهد، این اقدام غرب موجب شده اثر تحریم‌ها در کشور کمتر شود، در نتیجه این موضوع نیز به کنترل راحت‌تر بازار ارز کمک کرده است.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران افزود: اگر التهاب‌های سیاسی از بین برود و صادرات نفت به روند عادی خود ادامه دهد، انتظار کاهش نرخ ارز را داریم.

کریمی در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نمی‌تواند در این التهاب‌ها بازار ارز را به تنهایی مدیریت کند، بنابراین لازم است تا سایر دستگاه‌ها مانند وزارت صمت، اقتصاد، کشاورزی و ... کمک کنند تا مدیریت بازار ارز تسهیل شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده