تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۷۲۶۳

پیشرفت فیزیکی راه آهن چابهار-زاهدان به ۷۰ درصد رسید

پیشرفت فیزیکی راه آهن چابهار-زاهدان به ۷۰ درصد رسید
‌می‌متالز - معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل گفت: پیشرفت فیزیکی ابرپروژه ریلی راه آهن چابهار- زاهدان به ۷۰ درصد و پیشرفت زیرسازی آن به ۸۴ درصد رسیده است.

به گزارش می‌متالز، عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور در برنامه روی خط رادیو اقتصاد با بیان اینکه با توجه به اینکه بندر چابهار نخستین بندر اقیانوسی کشور بوده بنابراین تکمیل و توسعه این بندر نقش موثری در تکمیل و اجرای پروژه‌ها دارد گفت: وجود زیرساخت‌هایی که بتوانند به کارایی بندر کمک کنند از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: ساخت راه آهن - چابهار زاهدان جزو ابر پروژه‌های کشور است و ارزش سرمایه‌گذاری که می‌تواند بر آن صورت بگیرد بیش از یک و نیم میلیارد دلار است و ما کمتر پروژه‌ای با این اعداد و ارقام داریم.

خطیبی اظهار کرد: حدود ۴۸۰ کیلومتر از این پروژه باقی‌مانده که تکمیل آن هم در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر پیشرفت این طرح به حدود ۷۰ درصد رسیده و در بخش عملیات زیر‌سازی پیشرفت آن به حدود ۸۴ درصد رسیده است.

او بیان کرد: این پروژه شاید نا آشنا باشد، اما حدود هفتاد درصد آن کوهستانی است و عملیات راه‌سازی سختی دارد و باید ۳۰ کیلومتر پل‌های خاکی ساخته شود و حدود ۱۷ کیلومتر باید عملیات تونل‌سازی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ما در این پروژه حدود یازده همت هزینه کردیم و برای اتمام کار ۲۶ همت منابع دیگر نیاز داریم که تامین آن کار بسیار سختی بوده است گفت: طبق برنامه ریزی‌های که صورت گرفته در ابتدا مسیر خاش به ایرانشهر را به اتمام خواهیم رساند و این زمان‌بندی فشرده یک ساله را پیش‌بینی کردیم و با توجه به منابع می‌توانیم این زمان‌بندی را محقق کنیم که در کمترین زمان ممکن این پروژه ساخته شود.

خطیبی بیان کرد: ما باید از صندوق توسعه ملی تشکر کنیم که سیصد میلیون دلار به ما کمک کردند و این ماحصل تزریق آن منبع است و تزریق‌های خوبی هم تا کنون صورت گرفته است و تا سه ماه گذشته پنج همت به این پروژه تزریق شده و کارگاه‌ها با سرعت خوبی در حال کار هستند.

معاون شرکت ساخت اظهار کرد: این خط می‌تواند ۷.۷ میلیون تن بار را جا به جا کند و مسیر ما از شهر‌های مختلف عبور می‌کند. چابهار یک منطقه گردشگری است و این طرح دو میلیون مسافر را هم می‌تواند در بخش مسافری جا به جا کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده